E-Learning

Ga aan de slag. Succes !

Hier de documenten die het Koning Willem I College heeft aangedragen voor de sustainabul in 2021.

Daar onder impressies en filmpjes.

filmpjes2

We werken volgens ISO. We coderen onze documenten, we geven de revesie aan en de datum van vervaardiging.
Ter goedkeuring laten we de documenten onderaan paraferen door de eindverantwoordelijke. Dit om een gedegen systeem neer te zetten wat door alle stakeholders wordt gekend en gedragen. 

iso 

Wie weet heeft u er wat aan. 

O1 Visie en beleid m.b.t. duurzaamheid  B1 Visie en beleid duurzame bedrijfsvoering
O2 Duurzaamheid opleiding 1 2 3 4 5 * B2 Gas
O3 De SDG's in de opleidingen B3 Elektriciteit
O4 Opdrachten uit de samenleving B4 Water
O5 Sociale duurzaamheid  B5 Afval
P1 Duurzame stages B6 Mobiliteit
P2 Duurzame opdrachten bij de stages B7 Catering
P3 Netwerken B8 Biodiversiteit
P4 Communicatie + verduidelijking B9 Inkoop
P5 Opleiding en training

1. Bouwkunde 2. Human technology 3. Mode en kleding  4. Horeca 5. International business

De beoordeling van de bovenstaande documenten staat hieronder. 

scoe

Waarom?
O2 -> bij één afdeling wel mooie voorbeelden maar nog niet structureel geimplementeerd. 
O5 -> structureel beleid erop kan nog iets beter.
P1 -> we kunnen studenten nog niet allemaal duurzame stages aanbieden en eigenlijk zijn we daar op op tegen. Een student moet zijn/haar eigen stageplek kunnen kiezen.
P2 -> bij ons zijn vragen op het gebied van duurzaamheid tijdens de stages gewenst maar om allerhande redenen gebeurt dat niet altijd.
Soms omdat de stageboeken niet door ons gemaakt worden.|
P3 -> we werken veel en prima samen met de samenleving. Zelf geven we ons hiervoor 20 punten. Dat docenten zelf systematisch zoeken naar opdrachten uit de samenleving is bij ons geen must temeer omdat we daar diensten voor hebben. 
P5 -> we willen een training op duurzaamheidsgebied niet verplichten. We geven die training vaker maar wel op basis van persoonlijke interesse.
B1 -> onze visie is prima en de uitwerking komt naar voren in B2-B9. We hebben daarnaar verwezen maar de beoordelaars zeiden dat het voor hun teveel werk was daar allemaal naar te kijken. 
B4-> we doen veel goed op het gebied van water maar nog niet op het gebied van wateropvang en hergebruik (grijs watercirciuts)
B7 -> de stap naar een 100 % duurzame catering ontbreekt nog. Er gebeuren wel veel goede dingen.
B8 -> prima beleid en mooi dat geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt maar onkruid wordt met branders bestreden. Dat vonden de beoordelaars niet zo duurzaam. Daar staat tegenover dat het niet anders kan tussen de kleine tegeltjes.

Waarom zijn wij duurzaam?

Score
duurzaamste school
De duurzame, circulaire, flexiebele nieuwbouw met grasdaken, zonnepanelen, sheddaken, klimaatplafonds, vloerverwarming etc.  
Bubble4
De SDG inspiration bubble
etalage
Techniek in de etalage.
hergebruik gebouw
Met hergebruik van de oude gebouwen in een schil met sheddaken met zonnepanelen.
zonnepanelen2
Meer dan duizend zonnepanelen.
groen dak2
Groen dak.
drievoudig
Drievoudig glas in de oude gebouwen die niet inpandig zijn geworden.

KWICgroen
Meer aandacht voor groen en alle ruitjes dubbel glas.
kleine ruiten
Ook de kleine ruitjes
Watersaving
Duurzame waterbesparende toiletten met sensoren.

water lucht
Lucht-water warmtepompen met groot buffervat voor veertig graden
water water
Water-water warmtepompen voor tachtig graden wat 350.000 kuub gas bespaart - 3000 woningen

CO2gestuurd

CO2 gestuurde luchtventilatie met warmteterugwinning in alle lokalen met een geavanceerd gebouwenbeheerssysteem.

GBS|
Het gebouwenbeheerssysteem waarop we alles op afstand kunnen regelen en storingen meteen zichtbaar zijn.

We hebben de duurzaamste horeca opleiding van Nederland 
We geven duurzame bouw – ICT- Fashion – Human technology – International business – Zakelijke dienstverlening- opleidingen.
Kind en educatie - Media art en performance doen er ook veel aan.
Motorvoertuigen heeft a drie elektrische auto's om te gebruiken bij de lessen.
Uiteraard is het core business voor techniek en de speciale afdeling koudetechniek.
De SDG’s zijn al op veel plekken in het onderwijs gebracht.
We doen veel aan cultuur, theater, sociale duurzaamheid (gendergelijkheid).
We hebben elektrische dienstauto's, dienstfietsen en dertig gewone fietsen voor klassen die op excursie gaan.
We hebben laadpalen en één ervan is uitgerust met een zonnepaneel.
We hebben grote netwerken om opdrachten uit de samenleving de school in te krijgen.
We hebben een talentatelier waar studenten in multidisciplinaire teams werken aan duurzame opdrachten.
We besparen water doordat we alle kranen hebben uitgerust met sensoren.
We hebben watertappunten.
We hebben een vrij duurzame catering.
We besteden aandacht aan biodiversiteit via de vergroening van de terreinen en een zelf gemaakt insectenhotel en faunatoren.
We hebben vleermuizenverblijven geplaatst. 
We doen mee met Europese projecten om te bekijken hoe andere landen onderwijs geven in de energietransitie 
en hoe we een Green wave in VET kunnen creëren. 
We zijn een Unesco-school.
We hebben het Sustainable Development Charter ondertekend en er is een Global Goals expertisegroep aan de gang
met alle diensten, communicatie, studenten, teamleiders, ondersteuners.
Ons motto is: Wij zijn duurzaam.

 Filmpjes

QR duurzaam KWIC

  QR 3D

QR SDG


QR Luchtbehandelingskast

 

QR schoolgebouw

QR dak

QR zon

QR houtprijs

QR time lap

 QR 3D VL

QR gas


 QR sustainable KWICSustainabuluitreiking1 QR Dominique
Filmpje van DTV over de nominatie en duurzaamheid op het Koning Willem I College

 

Graag zouden we een windmolen willen hebben voor onze eigen energievoorziening.