E-Learning

Ga aan de slag. Succes !


Green Canteens


Gezonde en Groene schoolkantines in de praktijk

Bevindingen
- Zet lampen op het eten / drinken dat u wilt promoten en studenten worden daardoor aangetrokken
  (meer dan 186%)
- Start de route met de gezonde dingen eerst, zoals fruit etc.
- Maak de ongezonde dingen schaars en laten de leerlingen er om vragen.
- Smileys of het stoplicht systeem werkt als volgt: lachend en groen voor gezond en goed
- rood en boos;
  alleen zo nu en dan

- Zet de goede dingen op ooghoogte, en zorg dat studenten voor de slechte dingen moeten zoeken, of dat
  het niet makkeijk te pakken is of men er voor moet buigen.
- Beloon goede voeding door het goedkoper te maken.
- Snacks pas na 11.30. Voor die tijd slechts een gezond ontbijt serveren.

Groene Schoolkantine  (1)Groene Schoolkantine  (2)Groene Schoolkantine  (3)
 - Smoothies zijn lekker, populair en gezond.
- Overal gratis water uit de kraan in plaats van frisdrank.
- Onderzoek waarom mensen in Sardinië en Japan zo lang te leven. Het blijkt dat vis, olijfolie en vooral van
  maatschappelijke omgeving voor ouderen belangrijk.
- WWMDD: Wat zou Mc Donalds doen? Aarzel niet om te leren van de succesvolle commerciële bedrijven.
 
De Happy Meal (in uw geval met een gezonde spul) is een cash cow. Het geven van gadgets werkt.
- Belangrijk bij het bevorderen van een gezonde spullen zijn evenwicht, matigheid, variatie en de sociale
  functie.
- Bij de horeca van het KWIC mag een student nooit alleen zitten tijdens de lunch.
- In NL is er een app waar je je levensstijl kunt testen.
- Ontmoedigen in plaats van verbieden. Zoals elke adolescent in de wereld doen studenten precies het
  tegenovergestelde als je snacks enz verbiedt.
- Midden-up/down-beleid: van leraren, kantine personeel tot schoolmanagement en neer naar studenten
  en ouders.
Groene Schoolkantine  (4)Groene Schoolkantine  (5)Groene Schoolkantine  (6)
- Probeer te beinvloeden met meer plezier, in plaats van het maken van meer regels en voorschriften.
  Alleen dan zullen de mensen hun gedrag veranderen.
- De geur van schoonmaakspullen maakt dat mensen gaan schoonmaken en netter zijn.
- De aanblik van boeken of een bibliotheek maakt mensen stil.
- Hoe kleiner het bord, hoe minder je eet. Hoe groter het bord hoe meer je eet.
- Verleiden is beter dan verbieden. Bijvoorbeeld fruit in een mooie kom verhoogt de omzet met 103%.
- Succesfactoren bij Burgers Zoo NL: maak tekort = zolang de voorraad strekt. Dan wil men het juist
  hebben. Werk met gadgets, de tip van de chef-kok, wandelroute via de rechter (dus niet via de
  linkerkant), gezonde dingen eerst, gezonde dingen onder de spotlights (186% meer kopen !!)
  specialiteiten, niet gezond niet gemakkelijk te bereiken.
- Blijf het voor een paar weken proberen. Als mensen dingen gewend zijn, zijn ze niet gemakkelijk meer
  bereid om te veranderen.
- Laat studenten deel te nemen. Denk na samen met ze en bespreek dingen met ze.
- Maak de schoolkantine een leuke plek waar de student graag komen en willen verblijven. Het is een plek
  om te ervaren en te proeven (zoals de ideeën van James Olivier).
Noem 'gezond' niet in uw communicatie naar
   studenten.
-  Hutten heeft ook acties rond het verspillen voedselprobleem. De verspillingsfabriek.

Groene Schoolkantine  (8)Groene Schoolkantine  (9)Groene Schoolkantine  (16)
- De rol van de cateraar zal veranderen in de nabije toekomst van eten / drinken leverancier tot life style
  coach met een coaching en lesprogramma.
Vitaliteit voor studenten en docenten zal de sleutel zijn. Dus
  van contract naar advies en voorlichting.
- Laat studenten deelnemen !! Laat ze met u mee denken en laat ze elkaar interviewen over hun keuzes en
  gedrag.
Dus, niet te veel aanbodgestuurd, maar meer vraaggestuurd.
- Start om een ​​goede smaak te ontwikkelen. Dan zal de rest volgen.
- Een stap-voor-stap plan voor verandering: 1. Maak een schoolkantine team (alle betrokken partijen,
  waaronder studenten).
2. State of the art / huidige situatie. 3. Doelstellingen / ambities. 4. Promotie /
  acties / communicatie.
5. Het borgen van het beleid. 6. Evaluatie.
- Bijvoorbeeld ROC West-Brabant: 
 
2013: 54% gezonde producten in de 25 schoolkantines. 
  2015: 82% gezonde producten in de 25 schoolkantines. 
  Ondersteund door de schoolleiding, docenten, ouders en ... studenten. Groei in omzet van 15%, meer
  positief imago, positieve evaluatie van studenten.
- Belangrijke beïnvloeders zijn kantine personeel en
  initiatiefnemers (early adapters) binnen de schoolorganisatie.
 

Prestentatie over de visie, de stakeholders, de motivatie en de ethiek bij grone schoolkantines door Rob de Vrind is hier te zien.  

Groene Schoolkantine  (17)Groene Schoolkantine  (19)Groene Schoolkantine  (23)

Kirsten Ruitenburg van NoviMoris over onbewuste prikkels en gedragsverandering in cateringen. Haar presentatie is hier te zien.

Groene Schoolkantine  (25)Groene Schoolkantine  (27)Groene Schoolkantine  (20)

Een prachtige duurzame lunch door de horeca afdeling die alles zoveel mogelijk biologisch, streek- en seizoensgebonden doen.

Groene Schoolkantine  (30)Groene Schoolkantine  (32)Groene Schoolkantine  (34)
Groene Schoolkantine  (36)Groene Schoolkantine  (46)Groene Schoolkantine  (45)

Cateraar Hutten liet deze presentatie zien.
De cateraars kwamen ook met stellingen die veel discussie opwekten.

Groene Schoolkantine  (41)Groene Schoolkantine  (43)Groene Schoolkantine  (52)

Criteria waaraan gezonde en groene cateringen moeten voldoen, door hett voedingscentrum. Je kunt nu zilver of goud halen. Zie hier.
ROC West Brabant liet in via deze presentatie zien hoe zij er in geslaagd zijn op 25 locaties het predicaat Gezonde school te krijgen.  
Zij werken samen met cateraar Zo-vital die 15 % meer omzet heeft gerealiseerd door de Gezonde cateringen bij ROC West Brabant en zij gaven deze presentatie.  

Groene Schoolkantine  (40)Groene Schoolkantine  (47)Groene Schoolkantine  (50)
Groene Schoolkantine  (53)Groene Schoolkantine  (55)Groene Schoolkantine  (56)


Een evaluatie van de verschillende onderdelen is hier te vinden.