Duurzaam MBO
≡
Open menu
Home
Doel DMBO-site
Aanmelden voor de nieuwsbrief
Goede initiatieven in Nederland
Ambassadeurs van DMBO
AVG-verklaring
Werk mee!
Manifest
Over DMBO
Visie en missie
Wie zijn we
Doelstellingen en strategie
Geschiedenis DMBO
Symposia
Symposium s-Hertogenbosch 2023
Symposium Lelystad 2022
Symposium Dordrecht 2021
Symposium Houten 2020
Symposium Amsterdam 2019
Symposium Amersfoort 2019
Symposium Nijmegen 2018
Symposium Boxtel 2018
Symposium Nieuwegein 2016
Symposium Arnhem 2015
Symposium Dordrecht 2013
Symposium Breda 2012
Symposium Zwolle 2011
Symposium Amsterdam 2010
Symposium Rotterdam 2009
Symposium Utrecht 2008
Symposium Ede 2007
Symposium Den Bosch 2005
Symposium Westerschelde 2004
Competenties van de duurzame docent
Duurzame doeners
Gastlessen
Kennisbank
Planet
People
Profit
Concepten
Corona en duurzaamheid
Circular economy
Cradle to cradle
C2C-project in de EU
De energietransitie
Biobased economy
Biomimicry
Lessen uit de natuur
Creativiteit
Ondernemendheid
Ethiek, waarden en normen
Fab city concept
Crowd funding
Ecologische voetafdruk
Biotechnologie
Waarden biografieën
Emotionele intelligentie
Ecologische intelligentie
Zorg in het onderwijs
De tien geboden
Wat kan je zelf doen ?
Wat kan het bedrijfsleven doen ?
Wat kan de overheid doen ?
Audit
Nieuwe economieën
De circular economy
Duurzame economie
De nieuwe economie
De donut economie
De purpose economie
Biobased economy
Blue economy
De deel-economie
De geef-economie
Platform-economie
Nieuwe businessmodellen
De sufficiency economie
Maatschappelijk ondernemen
Globalisering
Echte welvaart
De snabbel-economie
Performance based economie
Wat gaat mis in de economie
Basisinkomen
Smart & intelligent
Smart buidings
Smart cities
Smart products & Internet of things
Smart food
Smart industry
Smart agriculture
Smart health
Smart grid
Sensoren
Robotisering
Virtual reality en het metaversum
Drones
3D printen
Fotonica
Big data
Deep learning en A.I.
Block chain
Sustainable society 3.0.
Nieuwe IT mogelijkheden
Duurzaam design
Games
Wedstrijden
Aangeraden boeken
Filmpjes
Duurzame ideeen
Duurzame producten
Check lists
Duurzaamheid op de stageplek
Checklist energiebesparing thuis
Duurzaamheid bij sociaal werk
Checklist energiebesparing op school
Checklist Hoe duurzaam is je school
Cecklist duurzaam bouwen
Checklist Bouwen in een duurzame wijk
Checklist voor de horeca
Ideeen van jongeren
HBO / WO
Lesmateriaal
Duurzaamheid bij Groen & Welzijn
Apothekersassistenten
Doktersassistenten
Gezondheidszorg
Green engineering
Groenbeheer
Kinderdagverblijven
Landbouw
Onderwijsassistent
Sport en beweging
Tandarts-assistenten
Veehouderij
Voeding
Uiterlijke verzorging
Verpleging en verzorging
Welzijns- sociaalwerk
Duurzaamheid bij Techniek
Adviseur duurzaamheid
Duurzame autotechniek
Duurzaam bouwen
Duurzame energietechniek
Duurzame houtbewerking / meubel
Duurzame ICT
Duurzaamheid in het leger
Duurzaam inrichten
Duurzame installatietechniek
Duurzame koeltechniek
Duurzame metaalbewerking
Duurzaam metselen
Duurzame procestechniek
Duurzaam schilderen
Duurzaam stukadoren
Duurzame urban design
Duurzame weg- en waterbouw
Duurzaamheid bij Handel e.d.
Duurzaam ondernemen
Duurzame finance & recht
Duurzame detailhandel
Duurzame grafische vormgeving
Duurzame horeca
Duurzame (international) business
Duurzame kappersvak
Duurzame marketing en evenementen
Duurzame mode en fashion
Duurzaam secretarieel werk
Duurzaam toerisme
Duurzame transport en logistiek
Duurzaamheid in opleidingen
Wat is nodig ?
Duurzaamheid als leergebied
Duurzaamheidscompetenties
De didactiek
Ontwerpregels bij opdrachten
Duurzame stages
Leerdoelen
Taken coordinator
Keuzedelen duurzaamheid in het beroep
On line cursus duurzaamheid
Lesprogramma klimaatbewustzijn
Lessen bij burgerschap
Politiek
Sociaal
Kritisch consumentschap
Vitaal burgerschap
Loopbaan
Fuctioneert als werknemer
Lessen duurzame voeding
Duurzaamheid op de stageplek
Duurzame loopbaanbegeleiding
Certificaat A en B
Stellingen voor debat
Keuzedeel
Keuzedeel duurzaamheid in het beroep
Verdieping keuzedeel duurzaamheid in het beroep C/D
Bedrijfsvoering
De 17 doelen voor het onderwijs
Whole school approach
Visie, missie, doelstellingen
Het curriculum
De didactiek
De bedrijfsvoering
Professionalisering
Met de omgeving
De sustainabul
Documenten en filmpjes van het KWIC
Duurzaamheid op het KWIC
Inkoop duurzaam
Circulair inkopen
Energie op school
Luchtkwaliteit en -behandeling
Afval en zwerfvuil op school
Water
Catering en kantines op school
Mobiliteit op school
Biodiversiteit op school
De schoolorganisatie
Hoe duurzaam is de school (checklist)
Energiebesparing op school (checklist)
Hoe duurzaam is je afdeling (checklist)
Gedragsverandering
Keurmerk Duurzaam MBO
Stappenplan
CSRD en ISO 26000
Ecoschools
Energiemanagement
Erkende maatregelen energiebesparing
Afvalmanagement
Vervoersmanagement
Nieuwsbrieven
Overzicht nieuwsbrieven
Aanmelden voor de nieuwsbrief
SDG's
SDG Inleiding
SDG 1 Verlaging armoede
SDG 2 Geen honger
SDG 3 Gezondheidszorg
SDG 4 Onderwijs
SDG 5 Gelijkheid
SDG 6 Schoon water
SDG 7 Duurzame energie
SDG 8 Behoorlijk werk
SDG 9 Duurzame industrie
SDG 10 Minder ongelijkheid
SDG 11 Duurzame steden
SDG 12 Consumptie en productie
SDG 13 Klimaatactie
SDG 14 Oceanen en zeeën
SDG 15 Ecosystemen en bossen
SDG 16 Vrede
SDG 17 Samenwerken
De 17 doelen in het onderwijs
Intrinsieke SDG's
Cultureel erfgoed
Duurzaam bouwen
Zoeken in Duurzaam MBO
Zoeken
Home
Lessen keuzedeel duurzaamheid in het beroep B/C/D
Goede initiatieven in Nederland
Good examples in Europe
Ben je duurzaam bezig checks
Redacteuren Inlog
Contact
School-checklist
Naam van de instelling
*
Invalid Input
Opleiding
*
Invalid Input
Proces
Is er binnen de school aandacht voor duurzaamheid?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Is er binnen de school een intern programma om duurzaamheidbeleid te verankeren in lesprogramma’s?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Heeft de organisatie een MVO of duurzaamheidswerkgroep? Of duurzaamheidsverantwoordelijke?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Wordt het indienen van ideeën en initiatieven voor vergroten duurzaamheid gestimuleerd bij medewerkers?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Is er aandacht voor duurzaamheid op de eigen website, publicaties, in jaarverslagen?
*
Ja
Nee
Invalid Input
People
Heeft de school een diversiteitsbeleid?
*
Ja
Nee
Invalid Input
In hoeverre is er ruimte voor participatie van mensen uit kwetsbare groepen binnen het team van medewerkers?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Communiceert de school naar stakeholders wat zij doet op gebied van duurzaamheid?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Heeft de school een helder personeelsbeleid (inclusief scholing en begeleiding), en handhaaft zij de CAO?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Ondersteunt de school structureel projecten in ontwikkelingslanden? Of doet mee aan campagnes/acties?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Planet
Maakt de school gebruik van groene stroom?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Worden medewerkers/ leerlingen gestimuleerd zuinig om te gaan met energie? B.v. licht uit, kranen dicht, verwarming laag
*
Ja
Nee
Invalid Input
Zijn er waterbesparende maatregelen genomen in douches en toiletten?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Maakt de school gebruik van een groene server/hosting?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Scheidt de school het afval?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Houdt de school zelf de omgeving ‘afval vrij’?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Gebruikt de organisatie FSC of PEFC-papier?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Print de organisatie dubbelzijdig?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Stimuleert de school het gebruik OV en/of fiets bij medewerkers en leerlingen?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Profit
Schenkt de school aandacht aan het stimuleren van gezond en duurzaam voedsel?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Worden er in de kantine/ lerarenruimtes fairtrade/ biologische producten aangeboden?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Is de koffie die er gedronken wordt, duurzaam? (Fairtrade, UTZ, Rainforest Alliance)
*
Ja
Nee
Invalid Input
Worden er voor de schoonmaak biologisch afbreekbare middelen gebruikt?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Geeft de school duurzame (relatie)geschenken?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Is de school klant bij een ‘eerlijke’ bank?
*
Ja
Nee
Invalid Input
Jouw naam
*
Invalid Input
Jouw E-mailadres
*
Invalid Input
Verzend
Wissen