(Schone) auto's

mercedes

Inleiding

De minst zinige Tesla verbruikt 0,2 kWh per km. Als je 15.000 km per jaar rijdt verbruik je dus 3000 kWh.Evenveel als een klein huisgezin.  Daarvoor heb je ongeveer 12 tot 14 zonnepanelen nodig. 

Een gemiddelde auto stoot 0,22 kg CO2 per km uit. Een gemiddelde elektrische auto ondanks kolenstroom 0,11 kg.
Volgens de nieuwste berekeningen wordt een elektrische auto duurzamer als je er 35.000 km mee gereden hebt. Men denkt dat je 1,5 miljoen km met een Tesla kan rijden.

Eigenlijk moeten auto's terug van 50 pK (met een piek van 100-200 pK) naar 15 pK. Auto's hoeven niet harden dan 120 km per uur en hoeven niet binnen dertig seconde naar die top te kunnen trekken. Met intelligente verkeerssystemen hoeven auto's niet meer continu te remmen en op te trekken. Dan is 1 op 50 mogelijk en voor elektrische auto's 1 kWh op 12 km. (Maarten van Andel. De groene illusie. ISBN 9789461263094) 

Als er genoeg auto's zijn die flexibel kunnen laden, hoeft de netbeheerder geen extra of grotere elektriciteitskabels aan te leggen. Dat zou de maatschappij een heleboel geld schelen, en uiteindelijk wordt de elektriciteitsrekening ook minder hoog. Veel netbeheerders waarschuwden eerder voor stijgende kosten voor de consument door verzwaring van het net.

In 2020 reden er 131.000 elektrische auto's in Nederland rond 16 procent.

De Kia Niro werd het meest gekocht in 2020. Porsche, Audi, Skoda, ieder merk heeft inmiddels gelikte elektrische suv's of sportauto's in de verkoop. De aankoopsubsidie voor particulieren was een succes (de pot geld is inmiddels leeg), vandaar dat vooral zakelijke leaserijders die voor elektrisch gaan. In 2019 was de Tesla 3 de meestverkochte auto door een ongekende eindejaarssprint van zakelijke rijders die nog wilden profiteren van een lage bijtelling. Ook volgend jaar wordt de bijtelling verhoogd van 8 naar 12 procent, en opnieuw wordt verwacht dat de verkoop van elektrisch eind dit jaar zal pieken.

De goedkoopste e-auto voor particulieren is de Skoda Citigo: 23.000 euro.

Rond 2023 zal het niet meer uitmaken of je op benzine of elektriciteit rijdt als je naar de totale kosten kijkt. Vooral de langere levensduur van de accu, die gemiddeld 250.000 kilometer meegaat, zorgt daarvoor. Toch betekent dat niet dat iedereen over een paar jaar elektrisch gaat rijden. De aanschafprijs blijft hoog. Iemand die weinig kilometers rijdt, kiest dan wellicht toch nog voor een goedkopere benzineauto met hogere brandstofkosten.

Hoe werkt de verwarming ?

Er kan geen warme lucht worden aangevoerd van de verbrandingsmotor, dus de verwarming is een elektrische kachel of (zuinigere) warmtepomp. Om het rijbereik te vergroten, bouwen fabrikanten tegenwoordig al gauw (elektrische) stoelverwarming in. Die verbruikt minder energie dan een systeem dat het gehele interieur moet verwarmen. De koeling werkt, zoals bij alle auto's, gewoon via de buitenlucht of met airconditioning. Uiteraard verbruikt ook airco stroom. Door verwarming of airco heb je al gauw 10 tot 15 procent minder rijbereik. Het is daarom verstandig om de koeling of verwarming alvast in te schakelen als de auto nog aan de lader staat.
 
Het verschil tussen kWh en kW 

kW (kilowatt) wordt gebruikt om het motorvermogen aan te duiden. Vergelijkbaar met pk: het laat zien hoe sterk de motor is. Maar bij elektrische auto's wordt datzelfde kW ook gebruikt om het vermogen van het laadsysteem aan te duiden. Het geeft aan hoe snel je een auto kunt opladen. 

kWh (kilowatthour of kilowattuur) wordt gebruikt om de opslagcapaciteit van de batterijen aan te duiden. Hoe hoger het aantal kWh van de batterijen, des te verder je met de auto kunt komen. Ook wordt kWh gebruikt om het stroomverbruik per kilometer aan te geven.

 

De top 10 in 2020 met mooie animaties.

De batterij

Het gewicht van de accu's is de laatste tien jaar met de helft gedaald.

Waar de autobatterij op dit moment nog een grote kostenpost is, kan hij vóór 2030 twee tot drie keer goedkoper. Dan zullen elektrische auto's goedkoper worden dan de benzinevariant. Minister voor Milieu en Wonen heeft de ambitie dat elke nieuw verkochte auto in 2030 emissievrij is. Dan denkt men dat je na één oplaadbeurt 800 km kan rijden (is nu 250 km).
Huidige batterijen kan je 1500 - 3000 keer opladen met 20 % verleis tot gevolg. Tegen 2030 moet dat 5000 keer zijn en bij vastestof batterijen wordt dat 10.000 keer. 

De productie van een elektrische auto veroorzaakt door de accu een extra uitstoot van 5.200 kg CO2 in vergelijking met een brandstofauto. Maar in het gebruik is de CO2-uitstoot maar een derde van die van een brandstofauto, uitgaande van de huidige grijsgroene stroommix. “Al met al, kijkend naar de productie en het energieverbruik over de hele levensduur van 220.000 km, halveert een elektrische auto de uitstoot van CO2. Ook is elektrisch rijden beter voor de luchtkwaliteit in steden en in natuurgebieden. Tijdens het rijden is er geen uitstoot van stikstofoxiden. Die is er wel bij de productie van grijze stroom, maar naarmate de elektriciteit groener opgewekt wordt, loopt de uitstoot van stikstofoxide verder terug.

Als je twijfelt tussen bezine of elektrisch dan kan je er hier hulp over krijgen.

De grootte van de batterij zegt wat 
 1 kWH batterij ->    6 km (gemiddeld)
32 kWh batterij -> 260 km (Seat Mii)
45 kWh batterij -> 330 km 
58 kWh batterij -> 420 km 
77 kWh batterij -> 550 km  (bij de ID3) 
90 kWh batterij -> 500 km (Jaguar Ipace)

Een elektrische motor is vier keer efficienter dan een benzinemotor. Hij is ook lichter, compacter en goedkoper. 

Een  prachtig overzicht van de elektrische auto's die in 2020 in de showroom staan is hier te zien

Universiteitsstad Oxford wil in 2020 nog een emissievrij centrum. Niet-elektrische auto's, bestelbusjes en taxi's moeten geld betalen om in het centrum te rijden.

Is zo’n elektrische auto dan net zo goed als een betrouwbare benzine-tweedehands? Batterijen worden immers slechter als ze langer meegaan Maar de nieuwe generatie elektrische auto’s is beter dan de eerste, en sommige auto’s houden het makkelijk vijftien jaar vol op hetzelfde batterijpakket. Tesla heeft zelfs de miljoen kilometer aangetikt. Met die batterijen zit het tegenwoordig echt wel snor zegt een kenner.

De aanschaf van een elektrische auto is duizenden euro’s duurder, maar gebruik en onderhoud is veel goedkoper. In een periode van vier jaar ben je goedkoper uit. Dat grote verschil komt doordat je geen benzine gebruikt, geen wegenbelasting betaalt en mogelijk aankoopsubsidie voor een nieuwe of tweedehands EV ontvangt. Ook zijn er minder onderhoudskosten voor een elektrische auto.

De lightyear

light

De lightyear is een nieuwe auto voor vijf personen met 5 m2 zonnepaneel. Bereik 725 kilometer. Hij kan met een stekker ’s nachts worden opgeladen voor een bereik van 400 kilometer. Door zonne-energie op te slaan, is het mogelijk de auto ongeveer dertig dagen te gebruiken zonder tussentijds op te laden. Batterij van 60 kilowattuur en heeft een motorkap en een dak volledig van zonnepanelen met veiligheidsglas zo sterk dat een volwassen persoon erover heen kan lopen zonder schade aan te richten. De carrosserie van de auto bestaat vooral uit aluminium en koolstofvezel. In plaats van buitenspiegels heeft de auto camera’s die naar achteren kijken. Het beeld van de camera’s is zichtbaar in de deuren van de auto, vlak onder het zijraam. Kosten € 113.000 maar men wil naar € 50.000. Daarvoor is de productie uitbesteed. 

De Seat Mii (prijsdoorbraak)

Eind 2019 bracht Seat de Seat Mii op de markt voor € 23.400. Een prijsdoorbraak. 32,2 kWH accupakket. 260 km. In de stad verder door terugwinnen remenergie.

De Aptera

De Aptera kan 1500 km rijden op een batterijenpakket van 100 kWh. Hij krijgt drie wielen om gewicht te besparen, en elk wiel wordt aangedreven door een elektromotor. hij acceleert in drie seconden van nul naar honderd. In 2021 te koop voor rond € 34.000. Gewicht 800 tot 1.000 kilogram, de minder dan de helft van een Tesla. Je hoeft dan meestal niet te laden want als je 65 kilometer per dag aflegt laden de zonnepanlene in de meeste gebieden de auto genoeg bij. Een simpel design met slechts tien onderdelen, tegenover de honderden delen van andere wagens.

alptera

alpera

2019 De Jaguar I-pace is verkozen als auto van het jaar vanwege design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestaties, functionaliteit, milieubelasting en de prijs. Jaguar wordt geprezen om het combineren van de behoefte aan een nieuwe SUV en de groeiende vraag naar elektrische auto’s. De auto wordt omschreven als aantrekkelijk en praktisch voor alledaags gebruik. De vijfzitter beschikt over een accupakket van 90 kilowattuur en een actieradius van 500 kilometer. De elektrische auto beschikt daarnaast over een moderne warmtepomp, in tegenstelling tot conventionele elektrische verwarming. Dit leidt volgens Jaguar tot veel efficiënter energieverbruik. Vanaf € 80.810.

auto
BMW zegt:
Zelfrijdende auto's zullen heel duur worden (50-70 % van de kosten); dat alle auto's dezelfde technologie op hetzelfde niveau moeten krijgen is ook een probleem. Eerst moet  de elektrische auto én hoe groter het batterijenpakket, des te langer de laadtijd. En als je vaak bij snelladers komt, merkt dat de batterijen razendsnel verouderen en dat je ze met dat gedrag uiteindelijk om zeep helpt.De batterij is het duurste onderdeel van de auto. Als die het niet meer doet, is de complete auto na drie, vier jaar rijp voor de schroothoop. 

Brandstofcellen hebben voor gewone personenauto's geen zin. Een brandstofcelauto blijft, ook in de toekomst, duurder dan een gewone, elektrische auto. Bovendien past zo'n brandstofcel met zijn waterstoftanks alleen in grotere auto's. Alleen daarin kun je die tanks goed beschermen bij botsingen.

De brandstofcel biedt wél goede mogelijkheden voor bestelbussen en trucks. In 2030 zien we ze heus in de bedrijfswagensector.

Innovaties 
 
De combinatie tussen drones en zelfrijdende auto's

 

In Dubai werd al in 2017 een test uitgevoerd met vliegende taxi's en ook taxibedrijf Uber heeft grootse plannen met vervoer door de lucht. Als het aan Toyota ligt, komen er bij de Olympische Zomerspelen in 2020 vliegende auto’s in Tokyo. Ook Mercedes’ moederbedrijf Daimler investeert in vliegende taxi’s.

Zelfrijdende autu's

Men wil hebben dat de onderstaande taxi Navya eind 2018 in Parijs rijdt. Hij heeft geen stuur, pedalen of bestuurdersstoel. De mogelijkheid om volledig autonoom te rijden, wordt mogelijk gemaakt door tien Lidar sensoren, zes camera’s en vier radars, stelt Electric Cars Report. De taxi is in staat om 1 tot 6 passagiers te vervoeren en is beschikbaar als privé- of deeldienst.

taxi

Een autonoom rijdende auto heeft doorgaans drie typen sensoren, een laserscanner of lidar, camera's en gewone radars. Dit drietal vormt de zintuigen van de auto. Elke sensor heeft zijn eigen sterkte en zwakte. Zo kan de radar nauwkeurig afstanden en snelheden meten en kan hij 's nachts en door de mist kijken, maar hij is minder goed in het onderscheiden van hoogten, omdat hij in een plat horizontaal vlak 'kijkt'. De lidar op het dak maakt juist een 3D-beeld van de hele omgeving, maar ziet minder details dan de stereocamera's achter de voorruit. Om een auto goed zicht te geven, moeten ze alle drie worden gebruikt, waarbij de sterkte van elke sensor optimaal wordt ingezet.

Het samenvoegen van alle informatie kent veel uitdagingen. Neem de enorme berg data die sensors produceren; tientallen megabytes per seconde. Die gegevens moeten realtime worden verwerkt en geanalyseerd, wat veel computerkracht vergt.

Zelfrijdende auto's worden gezien als een mogelijkheid om het aantal verkeersdoden en -gewonden terug te dringen. Een zelfrijdende auto is immers altijd alert, nooit dronken, valt niet in slaap, ruziet niet met kinderen op de achterbank. Hij kan bovendien trucs die een mens niet kan, zoals door de mist kijken en zelfstandig een parkeerplaats met laadpaal opzoeken. Doordat zelfrijdende auto's buiten de stad kunnen parkeren, komt in de binnensteden veel ruimte vrij voor andere zaken, is de hoop. Of dat werkelijk gebeurt, is overigens de vraag. Zeker is dat diverse grote auto- en techconcerns al aan het experimenteren zijn met robottaxi's. Nog niet in Europa, maar voorlopig alleen aan de Amerikaanse westkust en in China.

'Het perfecte navigatiesysteem moet aan een aantal eisen voldoen. Om te beginnen moet het nauwkeurig zijn. Niet alleen moet het kunnen aangeven waar je naartoe moet, het moet ook precies weten op welke positie jij je bevindt. GPS-ontvangers denken nog wel eens dat je ergens anders bent dan waar je werkelijk bent. Dat komt onder andere door reflectie van het satelliet-signaal door gebouwen. Daardoor gaan die systemen afwijkingen vertonen.

'Voor de hedendaagse auto-navigatie is een foutje niet zo erg, maar als we het hebben over zelfrijdende auto's moet het zeer betrouwbaar zijn, want zo'n auto mag niet op basis van een foutieve positie ergens tegenaan rijden. De dekking moet perfect zijn: het systeem moet het overal doen. Dus eigenlijk ook in een ondergrondse parkeergarage. Die dekking is uiteraard afhankelijk van het satelliet-netwerk: je moet niet vergeten dat het systeem moet communiceren met een GPS-satelliet ruim 20.000 kilometer hier vandaan. Die dekking is dus de zwakke plek. De afgelopen tien, vijftien jaar is er op technologisch gebied een grote slag geslagen. De ontvangertjes zijn veel beter geworden. Maar er zijn natuurkundige beperkingen. Op een gegeven moment is het signaal zó laag, zijn de obstakels die het signaal onderweg tegenkomt zó sterk, dan hou je niks over. Een oplossing daarvoor is het neerzetten van meer zenders op aarde. Maar er zullen altijd beperkingen en grenzen zijn.

De kaart moet kloppen en actueel zijn. Je kunt al snel niet meer toe met een oude kaart. En in de toekomst gaat de overheid je ook niet meer helpen: voorspelbaar is dat er minder zal worden geïnvesteerd in van die dure blauwe borden boven de snelweg, omdat ze ervan uitgaan dat jij een navigatiesysteem hebt.

Privacy?! Oei! Je komt dan in het gebied van het conflict tussen het algemeen belang en het individueel belang. Kijk: GPS alléén is privacy-veilig. Het is een passief systeem, zoals een ouderwetse radio: het ontvangt alleen, het zendt niet. Pas als je een navigatiesysteem koopt en je vinkt aan dat ze mogen weten waar jij bent, pas dán zend je zelf.

'Het toekomstbeeld is dat je in een auto zelf niets meer hoeft te doen, mede dankzij de perfecte navigatie. Het geautomatiseerde rijden kun je instellen op een schaal van nul tot vijf. Bij nul rijd je zelf. Bij het hoogste niveau tik je je bestemming in en ga je zelf achterin een potje zitten kaarten.

Smart cars

In veel nieuwe auto's kun je al je smartphone aan de auto te koppelen: in feite geeft het scherm in de auto alleen het scherm van je smartphone weer. Wat Google nu gaat doen, is het complete besturingssysteem van het infotainment in de auto overnemen. Daardoor kan het ook bepaalde functies van de auto zelf regelen, zoals het klimaat. Bekende diensten als Google Assistant, Google Maps en de Google Play Store maken straks deel uit van de auto. En doordat het systeem continu met internet verbonden is, blijft het altijd up-to-date.

De kaarten en de weginformatie (snelheidslimieten, bochten, stijgingspercentage) van Google Maps worden ook benut voor de rij-assistentiesystemen van de auto.

Een interessante bijkomstigheid is dat Google ook de spraakbediening in de auto overneemt. Denk aan gesproken commando's voor de temperatuur in de auto, een navigatiebestemming, je favoriete playlist van Spotify of het versturen van berichten via WhatsApp. Het is zelfs mogelijk om vanuit de auto te communiceren met de smarthome-apparaten bij je thuis. Je kunt bijvoorbeeld vragen om alvast de kamerthermostaat hoger te zetten en het licht in de woonkamer aan te doen.

Maar het audiosysteem bestaat in een auto al gauw uit zeven luidsprekers met surroundtechnologie. Dat is wel even wat anders dan een telefoon. Daarvoor moest men allerlei nieuwe, ondersteunende systemen ontwikkelen.

Je zoekt thuis via de Google-zoekmachine een restaurant en reserveert. Je stapt in de auto en rijdt ernaartoe. Intussen heeft de auto de gegevens automatisch overgenomen in het navigatiesysteem. Het systeem helpt je ook om een parkeerplek te vinden. En nadat je bent uitgestapt, word je bij de laatste meters, lopend naar het restaurant, verder genavigeerd. Auto en smartphone sluiten dan echt naadloos op elkaar aan.'

Automobilisten hoeven niet voor hun privacy te vrezen, beloven Volvo en Google. De gebruiker moet altijd eerst kiezen welke data hij wil delen. Hij kan blokkeren dat bepaalde persoonlijke voorkeuren of locaties waar hij komt, worden vastgelegd.

Enig risico blijft nog wel de kwetsbaarheid van een onlinesysteem. Als de auto een slechte of geen internetverbinding heeft, zouden sommige functies niet (goed) kunnen werken. Autofabrikanten hebben tot nu toe altijd hun navigatiekaarten in de auto opgeslagen, waardoor ze offline beschikbaar zijn.

 Reneaut denkt na over automatisch rijden en de integratie tussen auto's en wonen.

Nissan laat hier zien hoe auto's in de toekomst misschien worden opgeladen via een inductieplaat op de parkeerplaats en dat je 's-ochtends je huis van elektriciteit voorziet via de auto.
Vehicle to home of vehicle to grid oplossingen. Om koude donkere dagen op te kunnen vangen.


2018:In Noorwegen rijdt al bijna de helft met elektrische auto's hebben omdat de auto's daar geen belasting kennen en dus even duur zijn als gewone auto's.  


Porche gaat elektrisch
porche
Actieradius van 500 kilometer. Hij kan in 15 minuten 80 % van de accu opladen op een vermogen van 350 kilowatt. Komt in 2019 op de markt en gaat meer dan € 80.000 kosten.

De auto wordt geproduceerd in een nieuwe fabriek die klimaat neutraal is. Het dak met aluminium platen zet m.b.t. zonlicht stikstofoxide om in water en nitraat.

Mooi om te zien. Volledig elektrisch maar voorlopig nog niet op de markt (en veel te duur). 

dashbord
Het dashbord van de toekomst


Mercedes investeert 11 miljard


In 2022 willen Mercedes tien elektrische modellen hebben. Vanaf 2019 komen ze op de markt. Ze investeren er 10 miljard euro in.
,,Het zijn auto's die rijden als een Mercedes. Ze zullen duurder zijn dan die van onze concurrenten, maar ook beter. Het wordt de absolute standaard, qua design, prestaties, comfort. De oplaadsnelheid zal twee keer zo groot zijn als die van de huidige generaties. In minder dan een halfuur is de accu vol. Dan kun je er meer dan 500 kilometer mee rijden."

mercedes

Een andere indrukwekkende onthulling was de Smart Vision EQ Fortwo. De Smart is volledig te bedienen via de smartphone en beschikt dan ook niet over een stuur of gaspedalen.

Smart Vision EQ Fortwo

De deelauto waar je blij van wordt. Bij Smart zijn ze klaar voor de volgende fase van het deelautoprogramma Car2Go. In die toekomstige stad rijdt de Smart op de afbeelding volledig autonoom.

smart

Het idee: je bezit de auto niet en dat kan ook niet. Maar je kunt de Smart Vision EQ Fortwo op elk gewenst moment voor laten rijden. Als je wilt, pikt de auto onderweg nog een tweede passagier op, die dezelfde kant op moet. Gezellig! Of niet, je mag zelf kiezen.

Alle Smarts staan met elkaar in verbinding en bepalen via een intelligent algoritme automatisch hoe ze het meest efficiënt ingezet kunnen worden. De auto kan ook allerlei boodschappen tonen: reclame bijvoorbeeld, maar ook actuele voetbalstanden of de weersvoorspelling. Zowel aan de voorkant als op de ramen aan de zijkant kan informatie geprojecteerd worden.

De Vision EQ Fortwo is niet alleen slim, het is ook een leuk autootje om te zien. En, niet eens heel erg onrealistisch. Toch hebben we het hier over de verre toekomst: “Er wordt nu gesproken over het jaar 2030 of later.

autos2020

In 2020 komen (of zijn) onder andere de bovenstaande elektrische auto's op de markt. 

Faraday Future

In 2018 wordt deze auto in productie genomen. Prijs staat er niet bij. Volledig elektrisch en de auto heeft 10 HD-camera’s, 13 radars en 12 ultrasonische sensoren om autonoom rijden mogelijk te maken. Elektrisch Racemonster van 0 naar 100 kilometer in slechts 2,39 seconden.
Daarnaast is de elektrische auto uitgerust met een accupakket van 130 kilowatt, wat hem een actieradius van meer dan 600 kilometer geeft. Faraday Future claimt een batterij met de hoogste energiedichtheid ter wereld te hebben, die het in samenwerking met LG Chem ontwikkelde.

faraday

Volkswagen I.D.

Nieuwe, elektrische Volkswagen rijdt 500 kilometer op laadtijd van 15 minuten. Gaat in 2025 automatisch rijden b.v. op autobanen. De goedkoopste uitvoering heeft een 45 kWh batterij, een actieradius van 330 kilometer en een startprijs onder de €30.000 hebben. Daarnaast zal er ook een uitvoering met een 58 kW batterij, een actieradius van 420 kilometer en een startprijs onder de €40.000 komen. Ook kondigt Volkswagen een uitvoering met een 77 kWh batterij en een actieradius van 550 kilometer aan.

elektrische auto
De Nissan Leaf gaat in plaats van een accu van 40 kwh er een krijgen van 69 kwh. Volgens Nissan kan de Leaf met deze accu 385 kilometer afleggen. 

De Quantino

Als het onderstaande waar is betekent dat een doorbraak, een trendbreuk in autorijden. . 

Nanoflowcell  kan 14 uur rijden. Je tankt + en -  elektrolyten. Productiekosten daarvan  € 0,10 per liter. Je hebt een + en een - tank nodig van 175 liter. Daar kan je 1000 km mee rijden. De batterijen zijn goedkoper, de elektrolyten zijn niet schadelijk voor het milieu. Te mooi om waar te zijn. 
Quantino

Quantino2
Hoger rendement


De innovatie technologie van Saietta maakt het mogelijk om de energieconsumptie van elektrische voertuigen terug te dringen. Saietta produceert elektrische motoren met een piekrendement van 94 procent. Deze efficiëntie wordt volgens het bedrijf over vrijwel het gehele toerentalbereik gehouden. Daardoor is het mogelijk om met kleinere, goedkope en compacte batterijen maximale prestaties te behalen.

Opladen van auto's met zonnestroom makkelijker.

Op dit moment is het gebruik van zonnestroom voor oplaadstations nog omslachtig. Zonnepanelen wekken namelijk gelijkstroom op. Voordat elektrische auto's daar gebruik van kunnen maken, moet deze gelijkstroom worden omgezet naar wisselstroom. Volgens Chandra Mouli zorgt dit voor nadelen. Om de stroom om te zetten zijn er namelijk twee omvormers nodig, waardoor de kosten toenemen. Ook gaat er door de omzetting energie verloren.
Chandra Mouli heeft in zijn onderzoek daarom één omvormer ontworpen, waardoor het voertuig zowel direct vanuit zonnepanelen als uit het reguliere stroomnet kan opladen. Het elektriciteitsnet is daardoor niet meer nodig als tussenstap. Ook kan de batterij van de auto huizen van elektriciteit te voorzien dankzij de omvormer en blijft het mogelijk om elektriciteit terug te leveren aan het stroomnet. In het laatste geval moet de stroom nog wel worden omgezet naar wisselstroom.

App voor het opladen van elektrische auto's.


De app berekent voor iedere gebruiker een optimaal laadplan en stuurt daarna de batterij van de auto aan. Daarbij wordt rekening gehouden met de wensen van gebruiker, de beschikbare capaciteit op het laadnetwerk en ook de energieprijs.

Oplaadpunt Audi A8 en andere slimme zaken.
 

audi
De A8 kan met een stekker worden opgeladen maar kan zichzelf ook draadloos op te laden. Op je oprit plaats je een soort paneel waar de stroomvoorziening onder zit. Je komt vervolgens aanrijden en in je display wordt aangegeven dat hij een oplaadpunt heeft gevonden. Hij geeft ook direct aan of je er al ver genoeg boven bent of dat je even een stukje door moet rijden. Eenmaal boven het laadpunt zet je de auto stil en schuift het laadpaneel omhoog tot het iets onder de auto. Op dat moment wordt je auto draadloos opgeladen. Is hij vol, dan zakt het paneel weer omlaag en staat je auto klaar voor de volgende rit.

Zolang de snelheid onder de 60 km/u blijft, hoef je zelf niet meer te rijden. Prima moment om lekker de krant te lezen in de ochtendspits. De A8 is in staat om dit te doen door de toepassing van een laser, radarsensoren, camera’s en ultrasone sensoren. Al deze informatie komt in het brein van het AI-systeem dat door Audi zFAS genoemd wordt. Je auto wordt zich dus bewust van zijn omgeving op basis van deze informatie net zoals een mens dat eigenlijk doet. Kan de snelheid boven de 60 km/u dan moet je zelf het stuur en de bediening weer overnemen. Natuurlijk kan Audi ook boven de 60 km/u de auto zelfstandig laten rijden. Toch doen ze dit nog niet en waarschijnlijk vergt dit toch nog wat meer test en ontwikkelwerk. Ziet de auto een vrije parkeerplek dan is de A8 in staat om zonder jou in de auto te hebben de auto te parkeren. Het enige dat je hoeft te doen is in de Audi app op een knop te drukken. Dit geldt ook voor het inparkeren in je garage.

De intelligente ophanging is ook een AI-functie. Door de inzet van een laser wordt het oppervlak voor de auto constant bekeken. Het centrale zFAS brein kiest vervolgens de juiste actie voor de onafhankelijk schokbrekers en zorgt ervoor dat het comfort in de A8 zo optimaal mogelijk blijft. Zoals wij als mensen anticiperen bij het zien van een kuil in de weg, neemt Audi AI het hier van je over. In dit geval rijdt hij er niet omheen, maar past de ophanging zo aan dat je het niet tot nauwelijks merkt.

De Audi e-tron (een elektrische SUV) is onthuld (eind 2018). De elektrische cross-over krijgt een actieradius van ongeveer 400 kilometer en een Nederlands prijskaartje van € 84.100. De auto moet concurreren met Tesla Model X, de Jaguar I-Pace en de Mercedes EQC. De sportieve SUV beschikt over twee elektromotoren en kan daarmee een topsnelheid van 200 kilometer per uur bereiken. Binnen zes seconden bereikt de e-tron een snelheid van 100 kilometer  per uur. Het accupakket van 95 kilowattuur zorgt ervoor dat de e-tron 400 kilometer kan rijden op een volle lading. Hij wint remenergie terug. Hij wordt geproduceerd in Brussel in een CO2-neutrale fabriek. Die is CO2-neutraal dankzij energieopwekking uit hernieuwbare bronnen en CO2-compensatie door investeringen in milieuprojecten.

Vehicle-to-Everything (V2X). 

Een elektrische auto wordt dan gebruikt om de stroom te transporteren en dat gaat verder dan Vehicle-to-Grid (V2G) waarbij een elektrische auto stroom terug levert aan het stroomnetwerk via een laadpaal. Een kleine apparaatje dat makkelijk te installeren is en waarmee de stroom uit een elektrische auto ook naar andere objecten getransporteerd kan worden. Dat is V2X. Met de oplader kun je direct de gelijkstroom-batterij uit de elektrische auto gebruiken. Dat is flexibeler en vaak sneller dan het normale opladen via wisselstroom. Je kunt bijvoorbeeld ’s avonds je huis van stroom voorzien die overdag van de zonnepanelen van je kantoor komt.

Probleem bij koud weer


Bij koud weer kan het zijn dat het bereik van een elektrische auto met tot 50 % vermindert. Het kost namelijk ook stroom om de auto te verwarmen.
Hoe kouder, hoe meer stroom nodig is voor de verwarming en hoe minder ver je rijdt met een elektrische auto. Ook de batterij moet verwarmd worden om genoeg vermogen te kunnen krijgen.

Hoe maak je een Tesla ?

Hier is te zien hoe een tesla wordt gemaakt. Amazing!

Tesla bouwt een megafabriek met het grootste zonnedak
tesla fabriek
Het wordt het grootste zonnedak van de wereld. 70.000 MW.

De Tesla model 3


Tesla heeft zijn langverwachte Model 3 uit de doeken gedaan. De elektrisch aangedreven auto heeft een actieradius van bijna 350 kilometer en kent een relatief laag prijskaartje van $ 35.000. Komend jaar leverbaar. hier

Tesla3
Warmtepompen in elektrische auto's

Elektrische auto's moeten de auto ook elektrisch verwarmen. Dat kost veel stroom. Jaguar komt nu met een moderne warmtepomp in het klimaatsysteem van de auto. Deze pomp is volgens de ontwerpers veel efficiënter dan conventionele elektrische verwarming, omdat die ook gebruikmaakt van de energie van de buitenlucht om het interieur te verwarmen. Daardoor kan de actieradius van de Jaguar I-Pace Concept met 50 kilometer groeien, zelfs bij vrieskou.

Automatisch rijden


Een auto die doorgeeft waar hij rijdt, en een verkeerslicht dat dit signaal ontvangt en het groene licht langer laat branden, zodat de auto soepel kan doorrijden. Daar is een proef mee gedaan op de N205 bij Hoofddorp en Haarlem. Zeven auto's reden in konvooi over de provinciale weg, tussen het gewone verkeer. De auto's hielden automatisch afstand van elkaar. Ze bleven bij elkaar en wisten precies wanneer de voorligger afremde of optrok.
ICT in een auto
Auto's zijn eigenlijk rijdende computers geworden. Automotive Ethernet innovations for safe, secure high speed networks in automotive and industrial applications van het Nederlandse bedrijf NXP te Nijmegen.
 
Auto's die de lucht zuiveren

De Hyundai Nexo kan niet alleen personen vervoeren, maar zuivert tegelijkertijd ook lucht.
 


Wat als we mensen transporteren als buizenpost door kanalen met een super lage luchtweerstand.
De TU Delft heeft gewonnen in een wedstrijd hoe zo'n voertig er uit moet komen te zien.

hyperloop2hyperloop1

Wat betekent het als alle auto's in Nederland elektrisch gaan rijden?

 
Er rijden 8,1 miljoen auto's in Nederland. Jaarlijks worden zo'n 450.000 nieuw verkocht, 200.000 gesloopt en 300.000 geëxporteerd. Ook werden 170.000 gebruikte auto's geïmporteerd. Bij elkaar levert dat een saldo op van ca 120.000 extra (fossiel aangedreven) auto's. De totale verkoop van elektrische auto's bedroeg dit jaar 6000. Dat zijn allemaal auto's met batterijen; hybride wordt dank zij de nieuwe belastingregeling zo goed als niet meer verkocht.

Elektrische auto's hebben laadpalen nodig. Daarvan staan er nu zo'n 30.000 en dat zouden er over 12 jaar zo'n 750.000 moeten zijn. En om 3 miljoen elektrische auto's schoon te voeden zijn er 11 windparken van het type Amalia nodig, of 50 vierkante kilometer zonnepanelen. Ter vergelijking: we beschikken vandaag over ca 20 km2. Dat wordt dus elk jaar een windpark bouwen of 4 km2 zonnepanelen leggen. Extra.

Als ooit de 8 miljoen auto's elektrisch gaan rijden hebben we 30 windmolenparken nodig type Amalia. Amalia beslaat 14 km² en heeft 60 Vestas V-80 windturbines van elk 2 MW Dus om elektrisch te kunnen rijden hebben we 1800 windmolens nodig van 2 MW (of 600 van 6 MW).
 
En dan willen we met z'n allen ook nog van het gas af. Of we ons nu massaal warm gaan houden met warmtepompen of met infrarood panelen (die daar eigenlijk niet eens zo geschikt voor zijn), ook dat kost bakken extra stroom. Voor een gemiddeld gezin kan het stroomverbruik makkelijk verdubbelen of zelfs verdrievoudigen.
Het maakt ook verschil of je een taxi bestelt via Uber en daarmee nieuwe capaciteit creëert, of een lift regelt via BlaBlaCar waarmee je plaatsneemt in een stoel die anders leeg was gebleven.

1 op 100 Volkswagen

VolkswagenXL1
De tweezits Volkswagen XL is dankzij een combinatie van zeer efficiënte Plug-In Hybridetechnologie, een zeer gunstige stroomlijn en een laag gewicht de zuinigste productieauto ter wereld. Het gemiddelde verbruik is met 1:111 sensationeel laag.

Het lage gewicht van 795 kg van de XL1 is onder meer bereikt door een ruime toepassing van koolstofvezel. Volkswagen heeft hiervoor een baanbrekende productietechniek ontwikkeld, waarmee de productietijd met een factor vier is verkort.

Het lage gewicht vormt samen met de zeer gunstige stroomlijn (Cw-waarde: 0,189) de basis voor de zuinigheid van de XL1. Het Plug-In Hybride-systeem bestaat uit een tweecilinder TDI-motor met 48 pk, een e-motor van 27 pk, een DSG-transmissie en een lithium-ion batterij. Desgewenst haalt de XL1 een top van 160 km/h. De sprint van 0-100 km/h duurt 12,7 s. De lithium-ion accu maakt een elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius van zo’n 50 km mogelijk.

De mate van efficiency wordt nog eens onderstreept door het feit dat de XL1 voor een constante snelheid van 100 km/h slechts 8,4 pk nodig heeft. Bij volledig elektrische aandrijving bedraagt het energiegebruik per kilometer minder dan 0,1 kWh. Het fabrieksverbruik bedraagt 1:111,1 (0,9 l/100 km; CO2: 29 g/km). Met de XL1 laat Volkswagen zien wat nu technisch haalbaar is.
De Porche panamera S-hybride van € 130.000 kan 36 km elektrisch rijden en verbruikt 1 op 32.

VolswagenXLVolkswagen-XL1-rear-three-quarter

Aan het begin van deze eeuw stelde Volkswagen zich ten doel een volwaardige 1 op 100-auto voor dagelijks gebruik te ontwikkelen. Met de spectaculair ogende XL1 is die er nu. Hij is 3,89 meter lang, 1,67 m breed en slechts 1,15 m hoog. Een Polo is ongeveer even lang en breed, maar duidelijk hoger (1,46 m). De XL1 biedt plaats aan twee personen. Zij zitten licht versprongen naast elkaar – in de prototypes die aan de XL1 vooraf gingen, waren de zitplaatsen nog achter elkaar geplaatst.

Volkswagen maakt de XL1 in de fabriek in Osnabrück. De eerste serie van 50 wordt nu geproduceerd.

In 2017 hebben ze er een elektrische versie van gemaakt die op de Energiebeurs in de Brabanthallen stond.

P1240326P1240327

Auto's en bioplastic

dat al een kleur krijgt tijdens de fabricage en niet meer gespoten hoeft te worden als deze Mazda.

mazda bioplastic

Een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven werkt in 2020 aan een auto gemaakt van gerecycled plastic. Deze auto wordt veel lichter dan normale wagens en moet duidelijk maken dat gerecycled plastic een geschikt bouwmateriaal voor auto's is. Zo is het carroserie gemaakt met tweedehandsplastic en bestaat het chassis uit een combinatie van natuurlijke vlasvezel en plastic uit de oceaan. De auto wordt elektrisch aangedreven. In juni moet hij klaar zijn.

plastic auto

 

 
%MCEPASTEBIN%