Luchtverontreiniging en stikstofverbindingen
De luchtkwaliteit van Nederland op verschillende tijdstippen is hier te zien.
Hoe slecht is de lucht voor je longen?
Hoe slecht die lucht voor je longen is, is hier te zien.
Gemiddeld leven Nederlanders 9 maanden korter door luchtverontreiniging.
In Nederland zitten te veel stikstofverbindingen in de lucht. Dat is slecht voor de natuur.Goede natuur wordt verdrongen door slechte natuur. Bijvoorbeeld: brandnetels, bramen en grassen overwoekeren de heide. In Nederland lijden 118 van de 160 beschermde natuurgebieden onder een teveel aan stikstof en we behoren wereldwijd (!) tot de grootste uitstoters van stikstof per hectare.
Nieuwe metingen geven aan dat bij melkveebedrijven ruim 90 procent van de stikstof in hogere luchtlagen komt en slaat elders neer, tot ver in het buitenland. Slechts 9 procent van de ammoniak komt terecht in de buurt van de boerderij, waarvan het merendeel binnen 100 meter van de stal. ,Binnen 500 meter neemt de stikstofdepositie exponentieel af naarmate de afstand tot de boerderij groter wordt. Stikstof die in de omgeving van de boerderij neerslaat, doet dit met name op het erf zelf, binnen een straal van 100 meter rondom de boerderij.''
Al na zo'n 500 meter draagt een boerderij niet noemenswaardig meer extra bij aan de totale hoeveelheid stikstof in de lucht, zo blijkt uit de bevindingen.
De lucht die we inademen bestaat voor 78 % uit stikstof (N2). Daarnaast komt ammoniak (NH3) in de lucht met name van mest en NO2 en NO3 als verbrandingsproduct uit de verbranding van aardolie, benzine, steenkool, hout. NO2 en NO3 worden aangegeven als NOx
Wat doet stikstof in de bodem?
Als eenmaal de stikstof of ammoniak is neergedaald op de bodem, gaat het ondergronds verbindingen aan en wordt het salpeterzuur. Vervolgens verzuurt de bodem, kalk en mangaan worden afgebroken en er komt aluminium vrij. De bodemschimmels (mycorrhiza's) worden afgebroken. Deze schimmels zorgen ervoor dat wortels voedingstoffen kunnen opnemen die worden getransporteerd door heel de plant. In ruil daarvoor geeft de plant dan suikers terug aan die bodemschimmels, kortom, de kringloop is rond.
Door de afbraak van dat ondergrondse voedsel-web groeit de van oorsprong in het gebied thuishorende planten slecht en sterven af. Als we over de Kampina lopen, zien we afstervende eikenbomen, wegkwijnende heide, om nog maar niet te spreken over de talloze plantensoorten die al verdwenen zijn. Pijpenstrootje en bramen hebben daar minder last van, stikstof is een soort van junkfood voor deze planten en die gaan overheersen, maar de biodiversiteit neemt sterk af.
Het gevolg is ook dat door het afsterven van de oorspronkelijke beplanting er veel minder insecten zijn waar vogels weer afhankelijk van zijn, de voedselketen wordt ernstig verstoord. De kalk die in de grond oplost, heeft direct gevolgen voor de voedselwaarde van slakken, wormen en insecten en vervolgens ook weer voor de vogelsoorten die daarvan afhankelijk zijn. En indirect voor de roofvogels, de volgende soort in de voedselketen. Eierschalen van vogels zijn door het gebrek aan kalk bros en breken voortijdig, jonge vogels zijn duidelijk zwakker en groeien niet volledig uit. Vele vogelsoorten zijn inmiddels op de Kampina verdwenen, vlinders hebben het moeilijk, hagedissen verdwijnen, de biodiversiteit neemt nog steeds verder af.
We doen te weinig
In 2019 blijkt dat we er te weinig aan doen en dat de wet nu zegt dat veel bouwprojecten en uitbreidingen van wegen niet door mogen gaan. Als oplossing zoekt men het in het halveren van de veestapel (om ammoniak (NH3)-emissies omlaag te brengen) en/of minder hard rijden (om NOx naar beneden te krijgen) en er wordt naar het aantal vliegbewegingen gekeken. Men wil meer kringlooplandbouw, men wil veehouderijen naast natuurgebieden gaan uitkopen en betere luchtzuivering van stallen door luchtwassers met een iets zure verbinding zijn ook opties.
Als je 120 rijdt stoot je 5 % minder stikstofoxiden uit dan bij 130 km. Bij 100 - 14 % en bij 80 17 % minder.
130 | |
120 | 5 |
100 | 14 |
80 | 17 |
Op 14-11-2019 werd bepaald dat we nog maar 100 mogen op de snelwegen i.p.v. 130. Dat scheelt 0,34 % van de stikstofuitstoot. Dat is weinig maar het is de enige maatregel die meteen effect storteert. 's-avonds mag je wel harder rijden.
Wij kunnen een steentje bijdragen via:
Vervoer en infrastructuur.
Onze huidige stikstofuitstoot kan door de overheid worden teruggebracht door de maximumsnelheid op wegen te verlagen, het aantal vluchten in Nederland niet verder te laten groeien (of zelfs te verminderen) en kolencentrales te sluiten. Zelf kan je bijdragen door (vaker) de auto te laat staan, voor de fiets te kiezen en minder (of niet meer) te vliegen.
Landbouw.
De agrarische sector heeft veel gedaan om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Boeren rijden niet meer met giertanks over de akkers en dekken mestsilo's af. Ook is het gebruik van kunstmest minder. Maar dat is niet genoeg, zeggen de meeste deskundigen. Een forse verkleining van de veestapel is de enige structurele oplossing om de natuurlijke stikstofkringloop te herstellen.
Want we produceren per jaar 75 miljard kg dierenmest ofwel 4400 kg mest per Nederlander. Noord Brabant is het meest veedichte gebied van de wereld. Driekwart van het vlees gaat de grens over.
Tijdens de onderhandelingen over het Klimaatakkoord bood de agrarische sector zélf aan om extra milieumaatregelen te nemen. In ruil voor extra geld was de sector bereid om 6 megaton CO2 te besparen, in plaats van de eerder toegezegde 3,5 megaton. Daarmee levert de sector een bijdrage om de nationale CO2-uitstoot in 2030 te halveren. In ruil daarvoor heeft het kabinet 1 miljard euro aan steun toegezegd. Dat geld gaat naar het natmaken van veenweidegebieden, energiebesparende maatregelen én vrijwillige stopregelingen voor boeren.
Het bovenstaande plaatje geeft aan dat 46 % door de landbouw komt en 32 % uit het buitenland. Daar kan je niets aan doen. 6 % komt door huishoudens en 6 % door wegverkeer en maar 1 % door de industrie. Vreemde getallen maar schijnbaar kloppen ze. Veel van de stikstof waait ook weer vanuit Nederland naar het buitenland.
In de bodem zetten bakterien ammoniak om in nitriet en nitraat plus zuren. Hierdoor verzuren de bodems en spoelen kalium magnesium, metalen en kalk (calcium) uit. Kalk kan de bodem neutraliseren maar als dat op is neemt de zuurgraad in de bodem alleem maar toe. Door kalkgebrek krijgen dieren problemen (in hun botopbouw of in het maken van eieren ect. Door de verzuring van de bodems zijn op dit moment veel eiken aan het sterven. Hele ketens van planten- en diersoorten storten in. Planten ---- insecten (bv vlinders) ---- vogels (bv wulp). We morrelen aan de basis van onze ecosystemen/voedselketen! Daarom is stikstof is grootste bedreiging van de kwaliteit van de natuur in Brabant en in andere delen van Nederland!
Het kleine Nederland telt liefst 162 Natura2000-gebieden. Zijn dat er niet veel te veel, vragen critici zich soms af. Dat lijkt mee te vallen: het kleinere België telt er ruim driehonderd, het negen keer grotere Duitsland meer dan vijfduizend.
De nitraat spoelt uit in ons grondwater waardoor men nu al pompstations voor drinkwater moet sluiten.
In Nederland hebben we 163 Natura 2000-gebieden waarvan 118 stikstofgevoelig zijn. Daar moet de depositie van stikstof minstens 50% omlaag om de beschermde natuurwaarden te redden. In Brabant hebj je 15 stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden: o.a. Vlijmens Ven/Moerputten/Bossche Broek, Loonse en Drunense Duinen, Kampina &Oisterwijkse Vennen, Plateaux/Hageven, Brabantse Wal, Peel.
De vermestende depositie van stikstof neemt wel af door allerhande maatregelen maar helaas is het zo dat alles wat te veel valt zich ophoopt en de bodem als maar meer verzuurt.
Wat je dan kan doen is de heide plaggen. Als je de toplaag verwijdert dan verwijder je de ammoniak en de verzurende stoffen. Dan komt de heide weer terug zoals hier onder te zien is. Links heide die twee jaar geleden geplagd is. Rechts 8 jaar geleden en daar zie je dat de vergrassing het al weer gewonnen heeft van de heideplanten. Het is dweilen met de kraan open.
Vervolgens zei de raad van state dat je niet ontwikkelingen die stikstof uitstoten mag toestaan, als de ecologische grenzen al overschreden zijn, maar je wel belooft het op een later moment op orde te brengen? Sindsdien worden er bijna geen vergunningen meer afgegeven. De overheid moet de natuur beter beschermen tegen stikstof en moet beginnen met bronmaatregelen.
Er moet een warme sanering gaan plaatsvinden van de veestapel. Brabantse Aanpak: Voor 2030 moet stikstof 25-40% omlaag tot 2030 en in een zone van 5 km rond N2000-gebieden zullen 100-200 piekbelasters gesaneerd worden naast een aanpak van de verdroging en extensivering van de landbouw.
Men denkt ook aan stikstofarm veevoer of zorgen dat de urine en mest van koeien niet bij elkaar komen. Een hellingsysteem kan er voor zorgen dat de urine naar beneden stroomt, terwijl de vastere mest blijft liggen. Maar zelfs met deze innovaties zijn drastische maatregelen nodig om de stikstofproblematiek helemaal op te lossen.
70 % minder ammoniakuitstoot.
De Lely Sphere is een stalsysteem dat in staat is om mest en urine bij de bron te scheiden, zodat de vorming van ammoniak op de stalvloer voorkomen wordt. Een filter zet de afgevangen ammoniakemissies vervolgens om in circulaire stikstofkunstmest. Zo worden ammoniakemissies op een boerderij met 70 procent teruggedrongen. De Lely Sphere stelt de boer daarnaast in staat om mest om te zetten in waardevolle (en herbruikbare) mineralenstromen.
Hoe op te lossen?
Volgens Johan Sliggers (voormalig themacoördinator verzuring bij het ministerie van Milieu) in 5 stappen en dat bespaart 33 miljard.
Stap 1: ‘Nederland van het slot halen’ door te erkennen dat stikstofdepositie vooral een ammoniakprobleem is. Sinds 2000 daalt de ammoniakemissie niet of nauwelijks meer, waar de emissie van stikstofoxiden daarentegen een strak dalende lijn vertoont. Dit schept voldoende ruimte voor o.a. de bouw.
Stap 2: Verlaat het complexe beleid dat stuurt op kritische depositiewaarden en modelberekeningen van emissie en depositie.
Stap 3: Voer een generieke Veedichtheidsnorm (grootvee-eenheid GVE/ha) in van 1-1,5 GVE/ha. Niet meer beesten dan je land hebt om het grootste deel van het veevoer te verbouwen en mest kwijt te raken.
Stap 4: Ontwikkel een keurmerk duurzame veeteelt. Hierbij zijn bestaande keurmerken en initiatieven bruikbaar, zoals On the way to PlanetProof, het EU-keurmerk biologisch, pink-/goldlabel e.d.
Stap 5: Hou het btw-tarief op duurzaam vlees, zuivel en eieren laag en gebruik het hoge btw-tarief voor ‘gangbare’ producten. Deze btw-differentiatie zorgt ervoor dat duurzaam vlees, zuivel en eieren goedkoper worden dan de nu gangbare varianten.
Woningen en de bouw.
De bouw heeft op dit moment weinig mogelijkheden om de stikstofuitstoot te verlagen. Deze wordt voornamelijk veroorzaakt door grote machines: kranen, shovels, vrachtwagens en busjes. Mondjesmaat zie je elektrisch vrachtwagens verschijnen maar elektrische bouwmachines zijn vooralsnog toekomstmuziek.
De bouw van nieuwe woningen zal altijd stikstofuitstoot met zich meebrengen. Door zo ver mogelijk uit de buurt van beschermde natuurgebieden te blijven kan de negatieve impact hiervan worden verkleind. Aan de andere kant bieden bestaande woningen juist nog veel kansen om de natuur een handje te helpen. Jij kan bijdragen (aan het behoud) van biodiversiteit door bijvoorbeeld te kiezen voor een groen dak of een ecologische tuin
In Nederland valt stikstof uit de lucht. 1200 mag bij kwetsbare natuurgebieden dus de waarden zijn in een groot deel van Nederland te hoog.
De luchtvaart
Ook hier is het verschil tussen uitstoot en depositie belangrijk. Slechts 2 procent van de stikstofoxiden die het verkeer uitstoot, is afkomstig van vliegtuigen die landen en opstijgen. Vliegtuigen stoten weliswaar ook tijdens het vliegen stikstof uit, maar omdat ze zich dan op grote hoogte bevinden, daalt deze stikstof niet neer in Nederlandse natuurgebieden.
Hier onder een kaartje over ammoniak in de lucht op basis van satelietgegevens en meetstations op de grond.
TNO-analyse van gemiddelde ammoniakconcentratie (mg/m2) in de atmosfeer van Nederland voor het jaar 2017 op basis van CrIS (NASA/ NOAA) satellietdata. Op locaties van het Landelijk Meet Netwerk (LML) wordt op uur basis ammoniak gemeten (Bron CrIS data: Environment and Climate Change Canada)
Als je naar stikstofoxiden kijkt is het beeld in Europa als onderstaand:
De luchtkwaliteit op de wereld (en ook waar bosbranden de lucht vervuilen) is hier te zien
Welk land producteert de meeste mest (NH3)
De kritische depositiewaarde ligt tussen de 700 - 1.500 mol. In de Gelderese vallei en de Peel komt wel 4000 uit de lucht vallen vaak in de vorm van ammoniak van intensieve veehouderijen. Halveren van de emissies is nodig.
Luchtverontreiniging komt o.a. van de industrie, huishoudens, het verkeer, de bioindustrie en de landbouw. Die laatste groepen produceren vooral ammoniak vanuit mest en kunstmest. Dat geeft vermesting van natuurgebieden waardoor de bloemenpracht verdwijnt en veel plantensoorten bedreigd zijn geworden. Het geeft ook verzuring. De veestapel levert veel methaan hetgeen bijdraagt aan het broeikaseffect. NOx is 40 % gedaald door de katalysator en NH3 is 50 % gedaald door inkrimping veestapel en onderverwerken mest. Daardoor wel meer grondwater- en bodemvervuiling.
Industrie, fabrieken, waaronder ook elektriciteitscentrales en verbrandingsovens geven verzuring en dragen fors bij aan het broeikaseffect.
De verzuring van energiecentrales is in Nederland fors ( 80 %) afgenomen door maatregelen. SO2 is van 490.000 ton afgenomen naar 40.000 ton door ontzwaveling van elektriciteitscentrales en raffinaderijen. Om het broeikaseffect af te laten nemen moeten nog maatregelen genomen worden. Zie CO2 opslag.
Het verkeer draagt bij door de verbrandingsmotoren, remmen- en bandenslijtage Dit geeft fijn stof, smog en verzuring. Daarnaast draagt het aan het broeikaseffect. Daarbij is roet kankerverwekkend.
Oplosmiddelen uit bijvoorbeeld verf geven het organisch psycho syndroom OPS. Hierbij wordt het geheugen en de hersenfuncties aangetast door de oplosmiddelen in verf. Het is gevaarlijk voor schilders e.d.
Gevaarlijke gassen uit bv. spuitbussen (CFK's) CFK's zijn verantwoordelijk voor het gat in de ozonlaag. Het gebruik van de stoffen is inmiddels verboden waardoor het gat zich langzaam begint te herstellen. Ozon houdt gevaarlijke straling van de zon tegen. Hoe groter het gat, hoe meer UV-licht op aarde, hoe meer huidkanker. CFK's zitten nog wel in oude koelkasten. Vandaar dat die apart ingezameld moeten worden.
De atmosfeer is van vitaal belang voor het leven op aarde. De lucht die we inademen zou gewoon schoon moeten zijn.
De luchtkwaliteit van Nederland op verschillende tijdstippen is hier te zien.
Wat is precies schone lucht ? Om dat te kunnen begrijpen moeten we eerst kijken naar de samenstelling van de atmosfeer. De atmosfeer is een soort laag met gassen om de aarde die voornamelijk bestaat uit vier vrij constante en andere meer varabele onderdelen zie tabel
Variabele componenten |
|
Koolstofdioxide (CO2) |
0.038% |
Waterdamp (H20) |
0-4% |
Methaan (CH4) |
sporen |
Zwaveldioxide (SO2) |
sporen |
Ozon (O3) |
sporen |
Stikstofoxides (NO, NO2) |
sporen |
Voor de mens zijn zuurstof en koolstofdioxide het belangrijkste. Gedurende de fotosynthese door planten, algen en sommige bacteriën worden suikers en andere organische verbindingen gemaakt naast zuurstof.
Gedurende de verbranding gebruiken de meeste organismen weer die zuurstof om de voedingsmoleculen af te breken waardoor kooldioxide ontstaat en ze energie krijgen.
Stikstof is van belang in de stikstofkringloop (Raven and Berg 2006: 455).
In de atmosfeer is waterdamp een van de belangrijkste componenten. Het varieert van sporen waterdam tot wel 4%. Concentratie veranderingen zijn waar te nemen zowel horizontaal ( hoe ver en je weg van de zee) als verticaal. Waterdamp absorbeert IR straling en houdt de temperatuur op aarde rond de 13 0C.
Zonder waterdamp zou de temperatuur -18 tot - 19 0C zijn.
De atmosfeer speelt ook een rol in het tegenhouden van UV straling en het vormen van het klimaat.
(verwarmingssystemen, industrie, auto’s ect) of natuurlijke gebeurtenissen (vulkaanuitbarstingen, bosbranden ect) in concentraties die hoog genoeg zijn dat ze schade aan de mens, aan andere organismen en materialen toebrengen.
Bijvoorbeeld: zwavelcomponenten die via emissies in de lucht terecht zijn gekomen, reageren met water(damp) tot verzurende stoffen waardoor de pH vermindert en leidt tot zure regen. Zure regen veroorzaakte aanzienlijke schade aan gebouwen en monumenten en indirect aan de mens. (Vesilind and Morgan 2004: 303).
Zoals in figuur 1 is te zien bestaat de atmosfeer uit vier lagen namelijk de troposfeer, de stratosfeer, de mesosfeer en de thermosfeer.
Wij leven in de troposfeer. Alle problemen met luchtverontreiniging behalve die van het broeikaseffect en het gat in de ozonlaag vinden plaats in de troposfeer.
In de eerste vijf kilometer vindt het weer plaats. Er worden wolken gevormd, neerslag valt, de wind waait en de vochtigheid varieert van plek tot plek. Meer dan 80 % van de lucht bevindt zich in deze laag. De temperatuur neemt af naarmate je naar boven gaat.
Op de troposfeer ligt de stratosfeer. Daar vindt inversie van de temperatuur plaats en er vindt maar weinig vermenging plaats. De stratosfeer heeft een hoge ozonconcentratie en bevat 90 % van alle ozon. Die ozon absorbeert het schadelijke ultraviolete licht van de zon zodat we redelijk goed beschermd zijn tegen huidkanker. Boven de stratosfeer bevinden zich nog twee lagen namelijk de mesosfeer en de thermosfeer. Zij bevatten 0,1 % van de lucht bevatten (Vesilind and Morgan 2004: 302).
Luchtvervuiling komt van veel bronnen. Stationaire bronnen als fabrieken, en energiecentrales of mobiele bronnen als auto’s en vliegtuigen maar ook natuurlijke bronnen als vulkanische uitbarstingen en stofstormen. Helaas dragen menselijke activiteiten het meest bij aan luchtvervuiling.
Er bestaan veel verschillende vervuilers van de lucht. De belangrijkste vervuilers zijn in te delen naar hun fysieke verschijning: deeltjes of gassen of naar hun impact mechanismen als primaire en secundaire vervuilers. Primaire vervuilers hebben direct effect op levende organismen als koolmonoxide (van uitlaatgassen) en zwaveldioxide van de verbranding van steenkool. Meer verontreiniging kan ontstaan als de primaire vervuilers in de atmosfeer chemische reacties ondergaan. Dan spreek je van secundaire vervuilers. Fotochemische smog en zure regen zijn hier voorbeelden van.
Deeltjes kunnen in de lucht voorkomen als vloeibaar of vast en in allerhande maten. Ze kunnen verschillende ziekten teweeg brengen als astma, longproblemen, ademhalingsproblemen. Zwaveloxides kunnen smog veroorzaken waardoor het zicht verminderd wordt.
De belangrijkste vervuilers van de lucht zijn; stikstofoxides, zwaveloxides, koolstof oxides, ozon, koolwaterstoffen en oxidanten. Ze ontstaan meestal door onvolledige verbranding. Ze zijn schadelijk voor de menselijke gezondheid, voor materialen en dragen bij aan zure regen ect.
De gezondheidseffecten van verschillende belangrijke vervuilers van de lucht zijn te zien in de onderstaande tabel.
Gezondheidseffecten van verschillende vervuilers van de lucht.
Vervuiler |
Bron |
Effect |
Deeltjes |
Industrie, energiecentrales, motorvoertuigen |
Verergert ademhalingsziekten en langdurige blootstelling kan leiden tot chronische bronchitis hartaandoeningen en onderdrukking van het immuunsysteem |
Stikstofoxides |
Motorvoertuigen, industrie, zwaar bemeste landbouwgronden |
Irritatie van de ademhalingswegen, astma en chronische bronchitis |
Zwaveloxiden |
Energiecentrales en andere industrie |
Irritatie ademhalingswegen en dezelfde effecten als bij de deeltjes |
Koolmonoxide |
Motorvoertuigen, industrie |
Reduceert de mogelijkheid van het lichaam om zuurstof te transporteren, hoofdpijn, en vermoeidheid in lagere concentraties. Het is dodelijk in hogere concentraties |
Ozon |
Gevormd in de atmosfeer (secudaire vervuiler) |
Irriteert ogen en luchtwegen, ongemak op de borst, bemoeilijkt de ademhaling bij b.v. astma of bronchitis |
Luchtverontreiniging is een complex probleem. De bronnen mixen makkelijk en de verspreiding is geografisch complex. Sommige vervuilers van de lucht (als dioxines, astbest, tolueen, en metalen als cadmium, chroom en lood) zijn zeer giftig zelfs al er maar sporen van in de lucht zitten en als de blootstelling maar korte plaatsvindt.Het meten is moeilijk. Zie hier
Waar vallen de meeste doden door luchtverontreiniging?
Pogingen om de vervuiling tegen te gaan richten zich op de bron en op reductie. Men kan denken aan het realiseren van een betere en meer volledige verbranding, katalysatoren in de naverbranding, CO2 injectie en verschillende methoden om zwavel uit de rookgassen te verwijderen. Dat zijn allemaal technische oplossingen. Maar het hoeft niet zo te zijn dat de technologie alles oplost. Ook is gedragsverandering en meer aandacht voor ethiek nodig.
Zie verder b.v. in wikipedia
Luchtvervuiling -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtvervuiling
Gat in de ozonlaag -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Ozongat
Verzuring -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzuring
Broeikaseffect -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Broeikaseffect; websitesindex.php?option=com_content&id=3693&catid=2&view=article
OPS-> http://nl.wikipedia.org/wiki/Organisch_psychosyndroom
Luchtkwaliteit in Peking
Tijdens de Olympische spelen weert Peking 1,3 miljoen auto's om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dat is nodig omdat het aantal voertuigen in 2005 steeg met 1000 per dag. Nu rijden er 2,6 miljoen auto's in de stad. Sinds 2000 werden meer dan duizend vervuilende bedrijven en krachtcentrales uit de metropool verbannen. Loodhoudende benzine werd verboden. Gezinnen en bedrijven schakelden van steenkool over op aardgas, dat veel minder vervuilend is. Vorig jaar werden 4000 oude bussen en 30.000 vervuilende taxis vervangen door voertuigen die beantwoorden aan de nieuwe Chinese uitlaatnormen. Tegen 2010 moeten alle voertuigen beantwoorden aan die normen, die vergelijkbaar zijn met de Europese standaarden.In de winter van 2013 meette menin Peking 886 deeltjes fijnstof / m3 25 x de norm van Europa.
De meest vervuilde stad op de wereld is Linfen in China. Daar ziet men bijna nooit zonlicht vanwege de smog. Zie http://environment.guardian.co.uk/waste/story/0,,2042999,00.html (een Engels artikel)
Van 5 tot 9 december 1952 was de Britse hoofdstad bedekt door een erwtensoepdikke laag giftige smog. In de loop van vier dagen verkleurde de damp van zwavelgeel naar roetzwart, en in delen van de stad was het zicht minder dan 30 centimeter. Zelfs binnenshuis waren de inwoners niet veilig. Door kieren en gaten drong de vuile mist gebouwen binnen. Volgens krantenverslagen moesten bioscopen hun deuren sluiten omdat toeschouwers het doek niet meer konden zien. Naar schatting 100 duizend Londenaren kwamen in het ziekenhuis met ademhalingsmoeilijkheden. In de eerste vier dagen stierven vierduizend inwoners door de smog; in de dagen en weken daarna stierven nog eens tienduizend mensen aan luchtwegproblemen.
Mondkapjes
Hij werd zelf kortademig door al die uitlaatgassen, zegt de Australier Ben Cole, die sinds anderhalf jaar in de Vietnamese miljoenenstad Hanoi woont. De 34-jarige Cole bestudeert daar voor Unicef de effecten van vervuiling op de gezondheid, en zag er de alomtegenwoordige motorrijders bijna allemaal een mondkapje dragen. Om die vieze lucht te filteren. Maar die maskertjes bieden daar helemaal geen bescherming tegen.
Een gat in de markt, besefte hij. Cole maakte een dun en licht mondkapje met een filter van actieve kool, die de vervuilende stoffen wel tegenhoudt. Hij legde het idee voor aan Vietnamese vrienden, die meteen enthousiast waren, en deed daarna uitgebreid marktonderzoek met zijn Vietnamese zakenpartner.
Met zijn businessplan won Cole in december 2007 de hoofdprijs van de derde BiD (Business in Development) Challenge, een internationale businessplancompetitie die wordt georganiseerd vanuit Nederland. Doel: ondernemerschap in ontwikkelingslanden stimuleren.
Cole vindt het fantastisch dat zijn idee de hoofdprijs van 20 duizend euro bij de start-ups heeft gewonnen, zegt hij achteraf op de door BiD georganiseerde markt, waar de 38 finalisten, voor een weekje overgevlogen vanuit hun thuislanden, hun plannen presenteren aan ge/font>nteresseerde investeerders, experts, journalisten en ngos.
Websites | Van alles over de luchtkwaliteit. | |
Wikipedia Mexico-stad Problemen | E dag lucht inademen in Mexico city komt overeen met n pakje sigaretten. De agglomeratie Mexico city telt al 22 miljoen mensen | |
rivm.nl
|
Deeltjesvormige luchtverontreiniging schaadt longen, hart en bloedvaten | |
Infomil klimaat-lucht fijn-stof
|
Alles over klimaat en luchtkwaliteit |