Omgaan met geld en commercie
Heb je dat echt nodig?
Kost dat niet te veel ?
Zal je er achteraf geen spijt van hebben ?
Dat speelt voor de reclame niet mee. Het enige wat je moet denken is: dit is leuk en ik wil het hebben.
Marketingspecialisten hebben het over emotionele of impulsieve keuze. Men probeert je letterlijk te verleiden met mooie mannen en vrouwen. Of met de belofte dat je je achteraf gelukkiger zal voelen. Dat gaat vaak vlot omdat we voortdurend op zoek zijn naar manieren om ons zelf te belonen. Dat heet het rewardsysteem en zit ingebouwd in onze hersenen. Daar zit ook wel een zelfcontrolebron maar het probleem is dat die snel uitgeput raakt. In een supermarkt moet je voortdurend kiezen: kaas, oke, maar er liggen 50 soorten. Zo gaat dat gemakkelijk tot dertig maal toe. Bij elke keuze wordt de zelfcontrole minder. Aan het einde gooi je gewoon in je kar wat je leuk vindt. Daarom staan onbelangrijke maar leuke dingen zoals snoep vlak voor de kassa. Mak daarom gedetailleerde lijstjes wat je moet kopen.
Hoe kan je de verleidingen weerstaan ? Ofwel hoe zorg je er voor dat je er niet mee in contact komt.
Stel je er geleidelijk aan bloot en train je om het te weerstaan. Als je thuis leert van lekkere hapjes af te blijven je het gemakkelijker dat bij recepties ook te doen. Je verlaagt de aantrekkelijkheid van de verleiding en je leert niet zo impulsief te zijn. Al werkt dat niet bij iedereen altijd.
Andere mogelijke onderwerpen:
- Schulden
- Op jezelf wonen, budgetteren
- Reclame en invloed
- Nationale geldtest
- Vrijheid, Vrijheid van meningsuiting
- Debatteren
- Rechten en plichten van werknemers, CAO
- Samenwerken
- Functioneren als werknemer binnen een organisatie
- Leiderschapsstijlen
- Reclame en invloed
- Werk en Inkomen
- Functioneren binnen een arbeidsomgeving
- Rechten en plichten als consument
- Consumentenorganisaties/programmas (programmas als Kassa over plofkippen, DAS je recht, e.d.)
- Films:
- Beperkt houdbaar
- Supersize me
- Schulden (youtube)