Unilever e.a. multinationals
Polman zei dat het kon; geld verdienen en tegelijkertijd de wereld beter maken. DUS NIET.
Bij zijn aantreden beloofde hij de omzet van Unilever te verdubbelen van go naar 80 miljard euro en tegelijkertijd de ecologische voetafdruk te halveren.
Hij schafte kwartaalcijfers af, die vond hij te veel de focus leggen op de korte termijn. En hij riep het zogenoemde Sustainable Liuini Plan in het leven, een soort belofte van Unilever voor een duurzamere wereld, met onder meer zorg voor hygiëne in minder bedeelde landen.
Polman, die drie keer voor de studie geneeskunde werd uitgeloot, verwierf een heldenstatus bij milieu-organisaties, mocht langs de paus en schreef mee aan de duurzaamheidsparagrafen bij de VN.
Maar Kraft Heinz wilde via een vijandige overname Unilever kopen. Maar Heinz was al overgenomen door door het bikkelharde investeerdersfonds 3G en multimiljardair Warren Buffet. Dat kon maar net worden afweerd maar de aandeelhouders dwongen hem de focus te verleggen op rendement, groei en winst.
Concurrenten als Procter & Gamble en Nestlê zijn winstgevender dan Unilever en winnen aan marktaandeel. Daarom mocht duurzaamheid geen excuus zijn voor slechte prestaties. Aandeelhouders willen uiteindelijk gecompenseerd worden voor het risico dat ze nemen door geld te investeren. (lees aandeelhouders hebben er schijt aan dat hun eigen wereld kaot gaat en dat dadelijk alle aandelen zwaar in waarde gaan verminderen).
De ceo van een beursgenoteerd bedrijf moet? constant laveren tussen de inmiddels onontkoombare noodzaak zich op lange termijn op duurzame doelen te richten, in de wetenschap dat zijn aandeelhouders wereldwijd op de korte termijn op zoek zijn naar meer rendement. Met een druk op de knop, vaak gestuurd door algoritmes, kunnen aandeelhouders op elk moment vertrekken. Met alle gevolgen vandien. (o ja ?)
Vanwege het feit dat de dividentbelasting niet is afgeschaft zit het hoofdkantoor van Unilever nu in London.
Wat is Unilever
- De totale omzet van Unilever ging in het eerste halfjaar van 2023 met 2,7 procent omhoog tot 30,4 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. De nettowinst steeg met bijna 21 procent tot 3,9 miljard euro.
- Bij Unilever werken wereldwijd bijna 150.000 mensen. Het bedrijf maakt voedingsproducten, allerlei soorten zeep, andere verzorgingsproducten en schoonmaakartikelen.
- Het bedrijf heeft vierhonderd merken, die het in meer dan 190 landen verkoopt. Bekende merken zijn: Axe, Bertolli, Biotex, Calvé, Cif, Conimex, Dove, Glorix, Hertog, Knorr, Neutral, Ola, Omo, Prodent, Unox, Zendium en Zwitsal.
- Grote concurrenten van Unilever zijn onder meer Nestlé (Maggi, Kitkat, Nespresso), Procter & Gamble (Ariel, Dreft, Pampers) en Colgate- Palmolive (Elmex, Palmolive en schoonmaakmiddel Ajax).
- Grote concurrenten van Uni- lever zijn onder meer Nestlé (Maggi, Kitkat, Nespresso), Procter & Gamble (Ariel, Dreft, Pampers) en Colgate- Palmolive (Elmex,
Palmolive en schoonmaak-
middel Ajax).