E-Learning

Ga aan de slag. Succes !


 SDG 10 | Verminderde ongelijkheden |

SDG10

Verklein ongelijkheid binnen en tussen landen

De internationale gemeenschap heeft aanzienlijke stappen gezet om mensen uit de armoede te halen. De meest kwetsbare landen - de minst ontwikkelde landen, de niet aan zee grenzende ontwikkelingslanden en de kleine eilandstaten die ontwikkelingslanden zijn - blijven zich inzetten voor armoedebestrijding. De ongelijkheid blijft echter bestaan en er blijven grote verschillen bestaan in de toegang tot gezondheids- en onderwijsdiensten en andere activa.

Bovendien, terwijl de inkomensongelijkheid tussen landen mogelijk is afgenomen, is de ongelijkheid binnen landen toegenomen. Er is een groeiende consensus dat economische groei niet voldoende is om armoede te bestrijden als deze niet inclusief is en als het niet gaat om de drie dimensies van duurzame ontwikkeling: economisch, sociaal en ecologisch.

Om de ongelijkheid te verminderen, moet het beleid in beginsel universeel zijn en aandacht schenken aan de behoeften van benadeelde en gemarginaliseerde bevolkingsgroepen.

Feiten

• Gemiddeld - en rekening houdend met bevolkingsomvang - nam de ongelijkheid tussen 1990 en 2010 met 11 procent toe in ontwikkelingslanden
• Een overgrote meerderheid van de huishoudens in ontwikkelingslanden - meer dan 75 procent van de bevolking - woont tegenwoordig in samenlevingen waar het inkomen ongelijker verdeeld is dan in de jaren negentig.
• Uit onderzoek blijkt dat ongelijkheid na een bepaalde drempel groei en armoedebestrijding schaadt, de kwaliteit van relaties in de publieke en politieke sfeer en het gevoel van vervulling en zelfwaardering van individuen
• Er is niets onvermijdelijks aan het vergroten van de inkomensongelijkheid; verschillende landen zijn erin geslaagd de inkomensongelijkheid in toom te houden of te verminderen en tegelijkertijd sterke groeiprestaties te behalen
• Inkomensongelijkheid kan niet effectief worden aangepakt tenzij de onderliggende ongelijke kansen worden aangepakt
• In een wereldwijd onderzoek van het VN-ontwikkelingsprogramma erkenden beleidsmakers van over de hele wereld dat de ongelijkheid in hun landen over het algemeen hoog is en mogelijk een bedreiging vormt voor de sociale en economische ontwikkeling op de lange termijn.
• Uit gegevens van ontwikkelingslanden blijkt dat kinderen in de armste 20 procent van de bevolking nog steeds tot drie keer zoveel kans hebben om te overlijden vóór hun vijfde verjaardag dan kinderen in de rijkste kwintielen
• Sociale bescherming is wereldwijd aanzienlijk uitgebreid, maar personen met een handicap hebben tot vijf keer meer kans dan gemiddeld om catastrofale zorguitgaven te doen
• Ondanks de algemene achteruitgang van de moedersterfte in de meeste ontwikkelingslanden, zijn vrouwen in plattelandsgebieden nog steeds tot drie keer meer kans om tijdens de bevalling te sterven dan vrouwen in stedelijke centra

Cognitieve leerdoelen

1. Ken verschillende dimensies van ongelijkheid, hun onderlinge relaties en hun toepasbaarheid
statistieken.
2. Ken indicatoren die ongelijkheden meten en beschrijven en begrijpt hun relevantie voor de besluitvorming.
3. Begrijp dat ongelijkheid een belangrijke motor is voor maatschappelijke problemen en individuele ontevredenheid.
4. Begrijp lokale, nationale en wereldwijde processen die zowel bevorderen als belemmeren gelijkheid (fiscaal beleid, loonbeleid, beleid inzake sociale bescherming, bedrijfsactiviteiten, enz.).
5. Begrijp ethische principes met betrekking tot gelijkheid en is zich hiervan bewust psychologische processen die discriminerend gedrag en besluitvorming bevorderen.

Sociaal-emotionele leerdoelen

1. Ben in staat om het bewustzijn over ongelijkheden te vergroten.
2. Kan empathie voelen voor en solidariteit tonen met mensen die dat wel zijn gediscrimineerd.
3. Kan onderhandelen over de rechten van verschillende groepen op basis van gedeelde waarden en ethische principes.
4. Word je ewust van ongelijkheden in je omgeving en in de ruimere wereld en ben in staat om de problematische consequenties te herkennen.
5. Ben in staat om een ​​visie van een rechtvaardige en gelijke wereld te behouden.

Gedragsleerdoelen


1. Ben in staat om ongelijkheden in hun lokale omgeving in termen van kwaliteit te evalueren
(verschillende dimensies, kwalitatieve impact op individuen) en kwantiteit (indicatoren,kwantitatieve impact op individuen).
2. Kan een objectieve indicator identificeren of ontwikkelen om verschillende te vergelijken groepen, naties, enz. met betrekking tot ongelijkheden.
3. Kan verschillende soorten oorzaken en redenen identificeren en nogelijkheden analyseren.
4. Kan strategieën plannen, implementeren en evalueren om ongelijkheden te verminderen.
5. Kan zich bezighouden met de ontwikkeling van overheidsbeleid en bedrijfsactiviteiten die ongelijkheden verminderen.


Onderwerpen 

Sociale, economische en politieke inclusie versus ongelijkheden (op nationaal en mondiaal niveau) 
Verschillende indicatoren om ongelijkheid te meten
De betekenis van rechten op grond, eigendommen en natuurlijke hulpbronnen voor gelijkheid en de impact van ongelijkheden op kwetsbaarheden en capaciteiten
Fiscaal beleid, loonbeleid en sociaal beschermingsbeleid
Wereldhandelstelsels en -regelgeving (inclusief belastingregimes)
Arbeidsnormen
Vertegenwoordiging van verschillende sociale groepen / naties in regeringen / op raden van betekenis en macht en instellingen
De hoeveelheid en effecten van internationale ontwikkelingshulp
Historische wortels van de huidige ongelijkheden (inclusief de rol van multinationale ondernemingen)
Migratie en mobiliteit van mensen

Wat kan je mogelijk doen?

Speel eenvoudige distributiespellen om psychologische effecten van oneerlijke en ongelijke behandeling of de verergering van de gevolgen van natuurlijke gevaren voor een gemeenschap als gevolg van ongelijkheid te ervaren
Analyseer het aandeel van verschillende sociale categorieën in de eigen instelling
Plan een bewustmakings- of politieke campagne gericht op ongelijkheden in wereldwijde handelssystemen
Analyseer je eigen persoonlijke geschiedenis in tijden waarin iemand bevoorrecht was of gediscrimineerd
Voer interviews met kwetsbare mensen (bijvoorbeeld migranten)
Ontwikkel een webpagina of blog met een goed begrip van de lokale migratie- en / of vluchtelingensituatie
Ontwikkel een op onderzoek gebaseerd project: "Hoe beïnvloedt ongelijkheid het geluk van mensen?"