E-Learning

Ga aan de slag. Succes !


 


SDG 16 |
Vrede, rechtvaardigheid en sterke instellingen |

SDG16

Doel

Bevorder vreedzame en inclusieve samenlevingen met het oog op duurzame ontwikkeling, verzeker toegang tot justitie voor iedereen en creëer op alle niveaus doeltreffende, verantwoordelijke en open instellingen.

Binnen de millenniumdoelen was er nauwelijks aandacht voor, maar nu is vrijwel iedereen het erover eens dat zonder er vrede, veiligheid en rechtvaardigheid bijna geen ontwikkeling mogelijk is. Corruptie, diefstal en belastingontwijking kost ontwikkelingslanden 1,26 miljard dollar per jaar. Geld dat goed gebruikt kan worden voor armoedebestrijding of om kinderen naar school te laten gaan. En de helft van basisschoolleerlingen in conflictgebieden verlaat school zonder diploma. Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid zorgen voor ontwikkeling, en andersom. Ze versterken elkaar.

Geweld en corruptie
Het geweld in de wereld moet in 2030 flink zijn verminderd. En er moet een einde komen aan het geweld tegen kinderen. Kinderen hebben nog elke dag te maken met uitbuiting, misbruik en mensenhandel. Corruptie moet omlaag, evenals de illegale wapenhandel.

Recht
Daarnaast moeten rechtssystemen worden versterkt en verbeterd, op nationaal en internationaal niveau. Informatie moet transparanter worden en fundamentele vrijheden zoals de vrijheid van meningsuiting moeten beter beschermd worden.

Stimuleer rechtvaardige, vreedzame en inclusieve samenlevingen

Richt je op het bevorderen van vreedzame en inclusieve samenlevingen voor duurzame ontwikkeling, het verschaffen van toegang tot gerechtigheid voor iedereen en het bouwen van effectieve, verantwoordelijke instellingen op alle niveaus.

Corruptie

• Onder de instellingen die het zwaarst door corruptie worden getroffen, behoren justitie en politie
• Corruptie, omkoping, diefstal en belastingontduiking kosten ongeveer 1,26 biljoen US $ voor ontwikkelingslanden per jaar; dit bedrag kan worden gebruikt om diegenen die van minder dan $ 1,25 per dag boven de $ 1,25 leven, gedurende ten minste zes jaar op te heffen
• Het aantal kinderen dat de basisschool verlaat in door conflicten getroffen landen bereikte in 2011 50 procent, wat goed is voor 28,5 miljoen kinderen, wat de impact van onstabiele samenlevingen op een van de belangrijkste doelen van de agenda voor na 2015 weergeeft: onderwijs.
• De rechtsstaat en ontwikkeling hebben een significante onderlinge relatie en versterken elkaar, waardoor ze essentieel zijn voor duurzame ontwikkeling op nationaal en internationaal niveau

Cognitieve leerdoelen

1. Begrijp begrippen als rechtvaardigheid, inclusie en vrede en hun relatie met de wet.
2. Begrijp je lokale en nationale wetgevings- en bestuurssystemen, hoe zij deze vertegenwoordigen en dat zij door corruptie kunnen worden misbruikt.
3. Kan je rechtssysteem vergelijken met die van andere landen.
4. Begrijp het belang van individuen en groepen bij het ondersteunen van rechtvaardigheid, inclusie en vrede en het ondersteunen van sterke instellingen in hun land en wereldwijd.
5. Begrijp het belang van het internationale mensenrechtenkader.

Sociaal-emotionele leerdoelen

1. Kan contact maken met anderen die hen kunnen helpen bij het faciliteren van vrede, gerechtigheid, inclusie en sterke instellingen in hun land.
2. Kan debatteren over lokale en mondiale kwesties als vrede, rechtvaardigheid, inclusie en sterke instellingen.
3. Is in staat empathie en solidariteit te tonen voor mensen die lijden aan onrecht in hun eigen land en in andere landen.
4. Kan nadenken over zijn rol in kwesties als vrede, gerechtigheid, inclusie en sterke instellingen.
5. Kan nadenken over zijn eigen persoon die tot verschillende groepen behoort (geslacht, sociaal, economisch, politiek, etnisch, nationaal, bekwaamheid, seksuele geaardheid enz.) Hun toegang tot rechtvaardigheid en hun gedeelde gevoel voor menselijkheid.

Gedragsleerdoelen

1. Ben in staat om kwesties van vrede, gerechtigheid, inclusie en sterke instellingen in hun regio, nationaal en wereldwijd kritisch te beoordelen.
2. Kan publiekelijk de ontwikkeling van beleidsmaatregelen ter bevordering van vrede, gerechtigheid, inclusie en sterke instellingen eisen en ondersteunen.
3. Kan samenwerken met groepen die momenteel onrecht en / of conflicten ervaren.
4. Kan een agent van verandering worden in de lokale besluitvorming en zich uitspreken tegen onrecht.

5. Kan bijdragen aan conflictoplossing op lokaal en nationaal niveau

 

Onderwerpen 

Definities van rechtvaardigheid: vergeldend en rehabilitatief
Misdaad en straf, het vergelijken van wetten en straffen over de hele wereld
Klimaatrechtvaardigheid
Trade Justice
Kinderarbeid en uitbuiting van kinderen
Wereldwijde verdragen en overeenkomsten met betrekking tot oorlog, vrede en vluchtelingen
Corruptie en hoe het te meten
De illegale wapenhandel
Drugsmisbruik en zijn handel
Het internationale strafhof en zijn rol

Wat kan je mogelijk doen?

Voer een rollenspel uit over verschillende mensen van over de hele wereld die het slachtoffer zijn van onrecht
Heb interreligieuze dialogen in scholen en universiteitscampussen over rechtvaardigheid en gelijkheid
Organiseer een excursie naar een plaatselijke rechtbank of een politiebureau
Ontwerp een poster "Wat is eerlijk / rechtvaardig" op school
Debat kwesties van rechtvaardigheid van historische en culturele context, b. de verdwenen in Argentinië, Apartheid in Zuid-Afrika, enz. en hoe deze rechtvaardigheidskwesties zich hebben ontwikkeld
Vier de Internationale Dag van de Vrede (21 september)
Ontwikkel een op onderzoek gebaseerd project: "Hoe zou een vreedzame wereld eruit zien?"
 
Subdoelen
 

16.1 Alle vormen van geweld en de daaraan gekoppelde sterftecijfers wereldwijd aanzienlijk terugschroeven.

16.2 Een einde maken aan (misstanden) het misbruik, de exploitatie, de handel en van alle vormen van geweld tegen en het martelen van kinderen.

16.3 De rechtsregels bevorderen op nationaal en internationaal niveau en gelijke toegang tot het rechtssysteem voor iedereen garanderen.

16.4 Tegen 2030 ongewettigde financiële en wapenstromen aanzienlijk indijken, het herstel en de teruggave van gestolen goederen versterken en alle vormen van georganiseerde misdaad bestrijden.

16.5 Op duurzame wijze af zien te komen van corruptie en omkoperij in al hun vormen.

16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus.

16.7 Ontvankelijke, inclusieve, participatieve en representatieve besluitvorming op alle niveaus garanderen.

16.8 Verruimen en versterken van de participatie van de ontwikkelingslanden in de instellingen van mondiaal bestuur.

16.9 Tegen 2030 een wettelijke identiteit voorzien voor iedereen, met inbegrip van geboorteregistratie.

16.10 Publieke toegang tot informatie en beschermen van fundamentele vrijheden, volgens de nationale wetgeving en internationale overeenkomsten garanderen.

16.a Versterken van de relevante nationale instellingen, ook via internationale samenwerking, voor het opbouwen van capaciteit op alle niveaus, in het bijzonder in de ontwikkelingslanden, om geweld te voorkomen en terrorisme en misdaad te bestrijden.

16.b Bevorderen en afdwingen van niet-discriminerende wetten en beleidslijnen voor duurzame ontwikkeling.