Basismodule duurzaamheid.

Handleiding voor docenten.

Als docent kunt u een keuze maken uit de volgende items:

1. Duurzaamheid. Wat is dat ?

Laat de leerlingen de inleiding lezen of laat ze het filmpje zien en laat ze er de vragen bij beantwoorden.

U kunt de les ondersteunen met een film (bijv. Al Gore: An unconvenient truth).

 

Optioneel:

Iedere leerling (of groepje leerlingen) kiest een onderwerp en maakt er een presentatie over voor de klas.

problemen: bevolkingsgroei, energieverbruik, broeikseffect, schaarse grondstoffen, bioindustrie, massatoerisme, kap oerwouden, overbevissing etc.
oplossingen: duurzame energie, energiebesparing, recycling, cradle to cradle. biobased en circular economy, duurzaam toerisme, voeding, landbouw, veeteelt, visserij ect)

 

Optioneel:

U laat de leerlingen de tien geboden op duurzaamheidsgebied bekijken en de opdracht er bij uitvoeren.


2. Duurzaamheid en ik (als leerling)

Opdracht: doe de test van Motivaction en weet welk type mens je bent.

Kijk hoe belangrijk je duurzaamheid vindt.


3. Duurzaamheid en thuis

  • Vul de checklist in
  • Maak een persoonlijk verbeterplan


4. Duurzame producten en ideeën

  • Kies een product en presenteer waarom het product duurzaam is.
  • Geef aan welk(e) keurmerk(en) het heeft en wat die betekenen.
  • Wat is het prijsverschil?
  • Zou je het zelf kopen?
  • Kan je met een duurzaam idee of product aan de slag?

5. Duurzame stageplek

Vul de checklist in en bespreek hoe de stageplek te verduurzamen


6. Duurzame bedrijven

  • Kies een (groot) bedrijf.
  • Presenteer aan de klas hoe duurzaam het bedrijf is volgens hun duurzaamheidsjaarverslag.
  • Welke zaken bespreken ze in het jaarverslag?
  • Waarom doet het bedrijf dat?
  • Check het bedrijf op de ranking van duurzaamste bedrijven. Bespreek dat.

 

7. Duurzaamheid op school

Vul de checklist in. Maak een verbeterplan en bespreek dat met directie.

Stel voor om de school ecoschool te maken, en ga na wat daarvoor nodig is.


8. Duurzaamheid in technische opleidingen: duurzame technieken.

  • bouw – isolatie, zonwering, glas, materialen, etc.
  • installatietechniek – verlichting, verwarming, verkoeling, etc.
  • duurzame energietechnieken – PV, wind, warmtepompen, WKO
  • motorvoertuigen – elektrisch rijden, het nieuwe rijden, bandenspanning, etc.


Optioneel:

Eventueel is de cursus aan te vullen met lessen over future skills.

  • creativiteit
  • ondernemendheid
  • nieuwe IT mogelijkheden (sustainable society 3.0.)

Op deze website (duurzaammbo.nl) staan meer lesvoorbeelden.