Open menu


Duurzame supermarkten
 

 Wat kunnen supernarkten  doen? Albert Hein 
 Eerste vegan supermarkt                                 Aldi
 Afspraken met supermarkten Lidl
 Citrusschillen Plus
 Supermarkt van de toekomst Jumbo
 Blockchain en eieren Ecoplazza
 Voedselverpakkingen    
 Distributiecentra  

  
Wat kunnen supermarkten doen aan duurzaamheid ?

Heel veel natuurlijk.
- gesloten koelingen
- LED-verlichting in de koelingen (want die produceren minder warmte)
- LED verlichting in het pad
- zo min mogelijk plastics
- recyclebare tasjes
- bioplastics als verpakkingen voor groenten/fruit
- minder verpakkingen
- onnodige verpakkingen er uit
- meer seizoensgebonden biologische streekproducten
- meer vleesvervangende producten
- geen plofkippen in de verkoop
- producten tegen de datum aan gaan naar de voedselbank.
- circulair
- met nieuwe bezorgsystemen en verpakkingen
- met meer sensoren
- met duurzame producten waar de herkomst duidelijk van is ect.

en wat zou het mooi zijn dat je als consument niet meer hoeft na te denken of een product duurzaam is maar dat ze dat allemaal zijn.
Allemaal verantwoord richting de mens, de dieren, de planten en de insecten (bijen).  

In 2017 wilde de regering het lage BTW tarief verhogen van 6 naar 9 %. Er kwamen toen stemmen op om het tarief voor duurzame producten te verlagen naar 0 % !. Dat zou een mooi idee zijn. Dan zou duurzaamheid echt lonen.

ekoplaza2

Eerste vegan supermarkt geopend (2021)

Na een succesvolle crowdfunding campagne met meer dan 200 investeerders is het Vegan Fresco gelukt om de eerste vegan supermarkt van Nederland op te richten. De supermarkt met uitsluitend vegan en plantaardige producten met de naam Vegan Fresco opent deze week officieel zijn deuren aan de Jan Evertsenstraat 23 in Amsterdam. De supermarkt Vegan Fresco biedt het allergrootste assortiment vegan en plantaardige producten van Nederland.

Albert Hein

AH –  op plaats 9 overall – is de hoogst genoteerde supermarktketen in de sustainable brand index. In deze lijst staat Lidl op twee en Jumbo op  drie. In de overallranglijst bekleden ze plaatsen 22 en 23.

Albert Heijn gaat helemaal stoppen met de plastic tasjes voor groente en fruit. Dat scheelt 80 miljoen zakjes per jaar. Als alternatief worden gratis papieren zakken aangeboden of kunnen klanten herbruikbare tasjes van biokatoen kopen voor 50 eurocent.

Honderd ongekoelde groente- en fruitproducten zoals komkommers liggen vanaf 26-3-2019 in een Albert Heijn in Hoofddorp zonder verpakking in het schap. Met de proef wil de supermarktketen onderzoeken wat de invloed is op de kwaliteit en de houdbaarheid van de producten. Ook wil Albert Heijn weten hoe klanten reageren op de plasticvrije groente- en fruitafdeling. Niet alle soorten groente en fruit worden onverpakt neergelegd; gekoelde producten zijn uitgesloten, net als onder andere aardappelen, uien en kruiden.

Klimaat | Albert Heijn (ah.nl)

Aldi

Aldi heeft een groot deel van zijn vers-vleesproducten voorzien van de zogeheten Aldi Transparantie Code (ATC). Daarmee kunnen consumenten zien waar het vlees vandaan komt door de code op de verpakking te scannen met behulp van een QR-scan op de smartphone, of door de code in te voeren op het online platform transparantie.aldi.nl.

Ook wordt duidelijk welk deel van het dier in het vlees is verwerkt. Op het platform komen daarnaast diverse boeren aan het woord die aan Aldi leveren. In filmpjes vertellen zij over hun werk en tonen ze hoe zij hun dieren houden.

Vervolgens gaat het verder naar eieren en verse vis. 

Aldi stopt met de verkoop van eenmalige plastic draagtassen in 2018. In plaats daarvan komt er een herbruikbare tas, gemaakt van gerecyclede materialen.

Daarnaast richt de discounter zich onder meer op de bouw van energie-efficiënte winkels met het hoogst haalbare energielabel A++++. Voorbeelden zijn onlangs geopende vestigingen in Drachten en Weert.

De arbeidsomstandigheden bij de Aldi waren in 2017 in opspraak.

P1150754 P1150762

Lidl.

2023 alle filialen aardgasvrij. 95% wat ze weggooien krijgt een nieuwe bestemming. Ze vliegen geen groenten en fruit in. Ze verkopen het duurzaamste ei ter wereld en verkopen geen sigaretten en tabak meer.

De ecoscore laat zien wat de impact van een product op het milieu is. Groen betekent weinig impact, rood veel. Lidl gaat in Nederland in zeven Gelderse filialen expirimenteren met het label. (2021)

Producten waarvan de houdbaarheid de volgende dag verloopt  mogen voor € 0,25 weg of € 0,50 voor vlees, vis en vega met een sticker Verspil mij niet. Het past bij ze als zuinige discounter, dus dat issue wilden ze claimen.

De Kipster-grillworst is gemaakt van vlees van hanen en gepensioneerde leghennen een 'restproduct' van de pluimveehouderij, dat doorgaans in veevoer verdwijnt. Zo wordt bijna eenderde minder voedsel verspild. 

In 2030 moet dat de helft zijn. 

Boven de schappen hangen bordjes met teksten als 'Samen duurzaam: minder plastic om onze appels, dat scheelt 50.000 kg per jaar.

Ze verkopen alleen nog duurzame vis, alleen melk van weidekoeien en geen sigaretten meer. Ze zijn plofkipvrij heeft het Kipster-ei - het meest milieu- en diervriendelijke ei van de wereld, gelegd door kippen die slechts gevoerd worden met 'reststromen': brood- en graanresten uit (Lidl)bakkerijen. En waarbij de haantjes dus niet een dag na de geboorte worden vergast, maar opgroeien om dan verwerkt te worden in producten als de Kipstergrillworst. Inmiddels komt een kwart van de omzet uit producten met een duurzaamheidskeurmerk, waar dat bij andere supermarkten gemiddeld 15 procent is.

Consumenten willen, al dan niet onder invloed van actiegroepen, dat je rekening houdt met dierenwelzijn en klimaat. Kwaliteit en de herkomst van voedsel zijn steeds belangrijker geworden. Klanten vinden duurzaamheid steeds belangrijker en hoe gaaf is het om als enige het duurzaamste ei ter wereld te verkopen?

Dat Lidl een klein assortiment heeft - rond de 2.000 producten tegen 22- tot 44 duizend bij Albert Heijn - maakt het verduurzamen van de keten makkelijker.

Ook bestaat er de App Too Good To Go. Via de app, die 1,7 miljoen Nederlanders (en 22 miljoen Europeanen) inmiddels hebben gedownload. Daarop kan je zien waar je tegen sterk gereduceerde prijs een tasje met producten kan redden.

De TU Delft gaat Lidl adviseren over hoe de supermarktketen haar bedrijfsvoering circulair kan maken. De supermarktketen spant zich al langere tijd in om duurzaam te ondernemen. Zo bouwt Lidl de meest duurzame distributiecentra, filialen met energielabel A++++ en zijn alle medewerkers getraind om energiebewust te werken. Reststromen worden goed gescheiden en Lidl wekt steeds meer groene energie op. De toepassing van circulariteit ziet Lidl als een volgende stap naar een duurzamere toekomst. Hiermee wordt de hele keten van grondstoffen aangepakt, wordt transport duurzaam en worden nieuwe samenwerkingen aangegaan.

In 2025 wil Lidl het plasticverbruik met minimaal 20 procent verlagen en moeten alle kunststof-verpakkingen voor 100 procent gerecycled worden.

Lidl gaat in haar Nederlandse filialen vanaf eind 2019 stoppen met de verkoop van plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, wegwerpbekers en -glazen, borden, bestek en wattenstaafjes met een plastic steeltje. Deze producten maken plaats voor artikelen met alternatieve en herbruikbare materialen.

Lidl werkt ook met het plan Duurzame inkoop: Groente en Fruit NL. Daarin is met een groep van twintig vaste leveranciers een langdurige samenwerking aangegaan om de teelt te verduurzamen. Niet volgens de manier ‘u vraagt, wij draaien’, maar in dialoog met de teler en met de praktische kennis van adviesbureau CLM. Zij werken zowel adviserend als ondersteunend, voor zowel Lidl als haar leveranciers. Ze helpen om inzicht te krijgen in hoe duurzaam de maatregelen van boeren zijn. Hoe verhouden zich die maatregelen bijvoorbeeld tot de keurmerken? Voor leveranciers fungeert het adviesbureau als een vraagbaak waar ze met praktische vragen terechtkunnen.

Stel een teler voorziet een risico op bepaald soort luis, die hij niet in zijn gewas wil hebben. Dat zou een moment kunnen zijn om alsnog gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken die hij eigenlijk liever niet gebruikt. Dat is een moment om het CLM te bellen. Zij kunnen dan advies geven over het gebruik van alternatieve, minder schadelijke middelen. Dit is slechts een voorbeeld, zo bieden ze telers verschillende praktische tools.

Lidl kijkt bij de verduurzaming van leveranciers naar vijf thema’s: gewasbescherming, biodiversiteit, energie, mineralen in de bodem en water. Niet al die thema’s zijn voor elke leveranciers even relevant. Zo is mineralen in de bodem wel relevant voor open teelt maar minder bij bijvoorbeeld sla  geproduceerd op water.

Lidl vraagt de leveranciers om tot 2020 jaarlijks een landbouwplan te presenteren waarin ze vertellen welke concrete maatregelen ze nu nemen om te verduurzamen en welke maatregelen ze dit en volgend jaar gaan nemen. Dan gaat het echt om concrete acties. Volgend jaar ga ik andere spuitdoppen inzetten, of leg in bloemstroken aan rond mijn akkers.

Lidl wil dat al de Nederlandse leveranciers in 2020 op een significant hoger niveau zitten zoals het niveau van Milieukeur. Dat kan in de vorm van een certificaat, maar kan ook op een vergelijkbaar niveau, biologisch of volgens onze maatstaven. Telers krijgen zelf de vrijheid om daar praktische invulling aan te geven.

Supermarktketen Lidl opent in september 2019 de eerste supermarkt waar de energierekening op nul blijft staan. Dat gebeurt onder andere door energieopslag, duurzame verlichting en zonnepanelen op het dak en op de parkeerplaats. De heipalen van de winkel krijgen een extra functie als warmte- en koudeopslag. De restwarmte van de koelingen wordt gebruikt voor de klimaatregeling in de winkel. Voor de koeling wordt gebruik gemaakt van water en CO2. Door de koelmeubelen af te dekken met glazen deuren kan ongeveer twintig procent CO2-uitstoot bespaard worden.

Plus

stopt met het gebruik van verpakkingen van zwart, niet recyclebaar kunststof.

De bananen van Plus zijn vanaf nu klimaatneutraal. Met behulp van blockchaintechnologie is inzicht gekregen in alle stappen in de productieketen van bananen. Door een CO2-voetafdruk van het hele productieproces te maken, werd het mogelijk voor elke stap in dat proces maatregelen te nemen om de CO2-uitstoot te verminderen. Zo spant transport- en logistiekbedrijf Maersk zich in om de CO2-uitstoot van zeetransport te beperken. Daarnaast zorgen nieuwe rijpcellen, waarin de bananen na de pluk verder kunnen rijpen, voor een CO2-besparing van 30%. De CO2-uitstoot die overblijft compenseert Plus met duurzame energieproducten. Met behulp van een QR-code kunnen consumenten de hele route volgen die hun banaan aflegt, van plantage tot winkelmandje. Die route begint op één van de 17 coöperaties in de Colombiaanse regio Urabá, waar de bananen worden geoogst. De blockchain bevat ook informatie over wanneer de bananen zijn geoogst, wat de CO2-uitstoot per schakel in de keten is en welke sociaal maatschappelijke activiteiten er plaatsvinden.

Jumbo

Supermarkt Jumbo voert met behulp van lasertechniek deze zomer bij enkele biologische producten een natuurlijk etiket in waardoor verpakkingsmateriaal overbodig wordt. Jumbo verwacht verder dat het aandeel Nederlandse AGF in het schap met een PlanetProof certificering* voor het einde van het jaar is gestegen tot bijna 80 procent.

Groenteteler Greenco verpakt zijn snackgroente vanaf deze week in bekers van gerecycled plastic. De bekers liggen inmiddels bij Jumbo in de schappen. De grotere emmers volgen op een later moment. (2018)

Vanaf maart 2019 onderzoekt Jumbo waar en wanneer klanten en medewerkers gebruikmaken van drinkbekers, met als doel om meer dan 27 miljoen drinkbekers per jaar te verduurzamen. Het project is geselecteerd door Rijkswaterstaat als icoonproject om bij te dragen aan minder en beter recyclebare bedrijfsafvalstromen.

Naast het verminderen en verbeteren van de productverpakkingen willen de Jumbo ook bijdragen aan hergebruik en recycling van verpakkings- en gebruiksmaterialen. Alleen daardoor kunnen we toewerken naar circulariteit.”

Naast het verduurzamen van drinkbekers richt Jumbo zich op het verminderen van plastic verpakkingen. Sinds vorig jaar worden de biologische gember, flespompoen en courgette al voorzien van een natuurlijk etiket door middel van lasertechniek. Dit voorjaar komen daar de biologische avocado’s en kiwi’s bij.

Een andere maatregel is het gebruik van één soort materiaal (mono-materiaal) in verpakkingen. Op die manier zijn verpakkingen gemakkelijker te recyclen. Zo krijgt verse vis een verpakking van mono-materiaal dat bestaat uit voor 80 procent gerecycled plastic.

De verse sinaasappelsap van de Jumbo wordt in een nieuwe verpakking gestoken. De nieuwe 1 liter fles bestaat voor 25 procent uit recyclebaar biobased plastic. De dop van de fles is gemaakt van de gerecycled HDPE.

Ecoplaza

opende eind februari 2018 de eerste plasticvrije supermarkt.

P1150748 P1150756

EkoPlaza wist als eerste supermarkt een EKO-keurmerk te bemachtigen, wat betekent dat 90 procent van het assortiment gegarandeerd biologisch is. De keten vermeldt op veel verpakkingen van producten de producent. Bijzonder, want bij reguliere supermarkten is dit uit den boze. Sinds kort staan voor elke vestiging laadpalen waar je je elektrische scooter aan kunt hangen. Het nieuwste project is de aanschaf van zonnepanelen op daken van scholen. Ouders kunnen de panelen kopen en ontvangen in ruil een (groter) bedrag aan EkoPlaza bonnen. 'Dit doen we puur om ons gedachtegoed verder uit te dragen. We halen hier geen winst uit, misschien maken we er zelfs verlies op.'

ekoplaza

Afspraken met supermakrten

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) maakte afspraken met alle supermarkten om verpakkingen te verduurzamen. In 2025 moet het aantal verpakkingen bijvoorbeeld met 20 procent zijn gedaald.

De verpakkingen die nog wel gebruikt worden, moeten voor 95 procent recyclebaar zijn. Alle papieren en kartonnen verpakkingen moeten volledig gecertificeerd zijn. En waar nog wel plastic gebruikt wordt, moet dit voor minstens de helft uit gerecycled materiaal bestaan.

Citrusschillen

2018 Duizenden kilo’s schillen van sinaasappelen worden sinds kort verwerkt tot etherische olie en citruspulp. Schillenverwerker PeelPioneers heeft hiervoor een fabriek geopend. Supermarktketen Jumbo levert de schillen.

De citrusschillen blijven over na het persen van vers sinaasappelsap. In Nederland blijft ieder jaar 250 miljoen kilo over. Omdat ze voor problemen zorgen bij het composteren en vergisten van gft-afval, worden ze verbrand. Hierdoor gaan waardevolle grondstoffen verloren. Jumbo levert nu de schillen van 140 filialen aan bij de fabriek van PeelPioneers.

De schillen worden in de fabriek in het Brabantse Son verwerkt tot etherische oliën en citruspulp. De pulp wordt gebruikt als ingrediënt in reinigingsmiddelen en als veevoeder. Dagelijks kan de fabriek zo’n 40.000 kilo aan citrusschillen verwerken.  Elke 1.000 kilo die in de nieuwe installatie wordt verwerkt, levert schoonmaakmiddelen voor 4.500 vierkante meter vloer en gezonde bijvoeding voor 200 koeien op.

Daarnaast zorgt het voor een afname van 220 kilogram CO2. Op termijn zullen bij PeelPioneers ook andere bestanddelen van de schillen worden verwerkt tot waardevolle producten, zoals cellulose en pectine. Pectine wordt in de voedingsindustrie gebruikt als verdikkingsmiddel of gelei in bijvoorbeeld jams.

De supermarkt van de toekomst

Die heeft grote digitale spiegels boven de schappen waarop gedetailleerde productinformatie op aanvraag wordt weergegevn. Men hoopt dezelfde interactie te creëren als op de markt, waar consumenten en producenten informatie uitwisselen over koopwaar.

Mensen worden middenin een duurzame voedselketen geplaatst. Het beschikbaar maken van informatie maakt de keten transparanter. Elk product heeft een verhaal te vertellen, maar momenteel bereikt de informatie de consument in stukjes.

In de nabije toekomst kunnen we alles ontdekken over de appel die voor ons ligt: aan welke boom hij groeide, de CO2-voetafdruk, de chemische behandeling, en hoe hij in de supermarkt is beland.

Je wordt geholpen door robotarmen. Producten als vis en vlees zijn extra lang houdbaar dankzij een innovatieve verpakking. Een 3D-printer biedt de mogelijkheid om complete maaltijden te laten printen. Het gebouw heeft energiezuinige intelligente airco.

Interactieve beeldschermen die laten zien waar voedingsmiddelen vandaan komen en wat de milieuvoetafdruk van een product is. En die de consument laten weten hoe ze de verpakking van het product het best kunnen recyclen.

Innovatieve verpakkingen en coatings maken producten langer houdbaar. Met behulp van een 3D-printer print de consument bovendien ter plekke een maaltijd op maat, die volledig voldoet aan zijn wensen.

De interactie wordt onder meer mogelijk gemaakt door vernuftige technologie, zoals sensoren en aanraakschermen. Maar de futuristische supermarkt is niet alleen high tech.

Zo worden groenten en vis in een in de winkel gekweekt in een duurzaam aquaponics-systeem, dat een aantal eeuwen geleden al werd toegepast. De consument laadt de producten uit dit kweeksysteem, dat geen bestrijdingsmiddelen en minder water gebruikt, kakelvers in zijn mandje.

Herbruikbare bakjes en potten. Bijvoorbeeld door Ozarka en Shared Packaging, die beiden wegwerpplastic bij afhaaleten willen verminderen. Of door online winkel Pieter Pot, die je boodschappen in glazen potten thuisbezorgt.

Carrefour en A-mart zijn in Tapei gestart met het verstrekken van stoffen leentassen met statiegeld. Als je de tas weer inlevert, krijg je je statiegeld terug en wordt de tas gewassen. 

De boodschappenkarretjes scannen meteen waarna je op het karretje kan afrekenen.

Blockchain en eieren bij AH

Albert Heijn laat met de blockchaintechnologie de productieketen van eigen merk eieren inzichtelijk maken. Door de code in te tikken op www.check-je-ei.nl zie je wat de legdatum is van het ei en welke route het ei heeft afgelegd tot het op je bord ligt. Met deze volledige traceerbaarheid wordt de volgende stap gezet in transparantie voor consumenten. Het is onderdeel van een breder programma van de supermarktketen om het aanbod van eieren te verduurzamen. Zo hebben alle eieren van Albert Heijn sinds vrijdag minimaal het 1 ster Beter Leven Keurmerk. Dat betekent dat de kippen vrij kunnen scharrelen, frisse lucht krijgen en met minder hennen bij elkaar zitten. 

Voedselverpakkingen die verkleuren bij bederf.

Braskem (een groot Braziliaans chemieconcern) heeft een voedselverpakking ontwikkeld  die verkleurt als het voedsel bederft. De verpakking gebruikt specifieke indicatoren om de status van de versheid van de inhoud van de verpakking aan de consument te tonen. Chemische stoffen die zijn toegevoegd aan de thermoplastische hars in de verpakking, reageren met deze indicatoren. Wanneer de kwaliteit van een product verandert, verkleurt de verpakking om de consument te waarschuwen.

Distributiecentrum van Lidl in Oosterhout

Lidl heeft een distributiecentrum in Oosterhout, waarvan de 2.700 zonnepanelen niet alleen genoeg energie leveren voor de koeling van de hallen, maar (op piekmomenten) ook voor de nabijgelegen nieuwbouwwijk Nijmegen-Noord, door middel van een enorme accu. Wc's worden doorgespoeld met regenwater; rond de blokkendoos geeft 20 duizend vierkante meter groen ruimte aan appel- en perenbomen, een wat dor ogende bloemenweide voor bijen, insectenhotels en uilen- en vleermuiskasten. Dat klinkt idealistisch, maar 'uilen eten ook ongedierte als muizen' en anders dan in het oude distributiecentrum hebben ze hier bij de sortering van lege frisdrankflessen door de bijenwei geen last meer van wespen.