Open menu

Creativity is a great motivator because it makes people interested in what they are doing

   

                                             Meer over Cradle to cradle

 

 
C2C

- wat is het
- de doelen
- voordelen voor organisaties
- de werkwijze
- de denkwijze
- begrippen

- wat zou je als bedrijf moeten weten

 


 

Wat is C2C

- van wieg tot wieg ipv wieg tot graf
- tracht de wereld beter achter te laten dan we haar aantreffen
- zo ontwerpen en produceren dat geen afval ontstaat
- doe dingen goed ipv minder slecht
- groei kan goed zijn zolang we meer bijdragen dan we verbruiken
- vindt oplossingen die zowel goed zijn voor people, profit and planet

Doelen

wereld beter achter laten dan we ze aangetroffen hebben
- de mens als onderdeel van het systeem verrijkt de aarde ipv maakt hem armer
- de oplossingen behouden of vergroten de biodiversiteit voor mens en natuur
- de oplossingen kennen geen afwenteling op mens, natuur ook niet elders en in de toekomst
Ecologische meerwaarde
- de oplossingen sluiten de biologische kringloop biologische materialen zijn afbreekbaar zonder milieuschade
- de oplossingen sluiten de technologische kringloop; veilige materialen kunnen veilig hergebruikt worden. 
Economische meerwaarde
- de oplossingen zijn potentieel winstgevend; ze verlagen kosten en verhogen opbrengsten
Sociaal culturele meerwaarde
- de oplossingen dragen bij aan rechtvaardigheid
- de oplossingen bieden mensen een gezond klimaat
- de oplossingen bieden plezier in het werk en gebruik er van

Voordelen voor organisaties

- helpt producenten en producten waarde toevoegen aan de omgeving
- helpt in te spelen op de eindigheid van natuurlijke hulpbronnen
- helpt mensen bij duurzame ontwikkeling te betrekken
- is open source en helpt zo ervaringen met anderen te delen
- helpt kosten te besparen en slim te (her)ontwerpen
- helpt de opbrengsten te verhogen omdat het nieuwe kansen biedt
- helpt te groeien en tegelijkertijd verantwoordelijkheid voor de wereld te nemen
- helpt te groeien en tegelijkertijd verantwoordelijkheid te nemen voor onszelf


Werkwijze

ontwerp intelligent door
- grondstoffen te vermijden die schadelijk zijn
- het zo te maken dat het makkelijk uit elkaar te halen is
- dat stoffen in hun biologische of technologische kringloop blijven
- voorkom menging zodat stoffen later moeilijk te scheiden zijn
produceer intelligent door
- verspilling van grondstoffen en energie te voorkomen
- gebruik lokale mogelijkheden
- benut de volledige keten om kringlopen te sluiten
- zet mensen optimaal in en respecteer ze (minder ziekte)
- gebruik duurzame energie
vermarkt intelligent
- door een nieuwe markt te creen voor gebruikte stoffen zodat afval verdwijnt
- verkoop het gebruikt van het product en niet het eigendom ervan

Denkwijze

Ambitieus
- doe dingen goed i.p.v. minder slecht
- doe meer goed dan nodig is voor je eigen succes
- verander niet het recept maar het menu (ontwerp geen nieuwe auto maar een nieuw vervoersconcept)
- Stel doelen voor 10 - 15 jaar
- Weeg ieder handelen af tegen de toekomstige effecten op jezelf en de omgeving
Optimistisch
- positieve groei is goed
- leer van elkaars fouten en resultaten
- respecteer en geniet van de diversiteit aan culturen
Realistisch
- wees zo goed als je kunt met wat er is
- blijf niet hangen in schuldgevoel maar lever een bijdrage mt je capaciteiten
- Wacht niet op anderen

Begrippen

Eco-effectiviteit = meerwaarde op PPP gebied
Eco-efficientie = schade aan milieu minimaliseren

De biosfeer = geheel van biologische materialen
De biologische kringloop = de cyclus waarin biologische materialen worden onttrokken, benut en weer worden teruggegeven

De technosfeer = het geheel van alle synthetische materialen
Technologische kringloop = de cyclus waarin technologische materialen worden onttrokken, benut en (her)gebruikt

Upcycling = het hergebruiken van materialen waarbij de waarde behouden blijft
Downcycling = het hergebruiken waarbij de waarde daalt

Intelligent ontwerpen = producten zo ontwerpen dat ze waarde toevoegen

X-list = de lijst met giftige stoffen die schade toebrengen
P-list = lijst met stoffen die veilig zijn

Wat zou je als bedrijf moeten weten
:

Iedere module bevat een stuk theorie, praktijkvoorbeelden en een opdracht in het kader van het eigen bedrijf. Op deze manier wordt het geleerde meteen in de praktijk gebracht en levert het direct iets op voor uw eigen bedrijf.

1 De cradle-to-cradle basisprincipes

Afval = voedsel
De zon is onze inkomstenbron
Onze aarde, ons water en onze lucht zijn gezond
Respecteer diversiteit
en het belang van zowel ecologische als economische en sociale aspecten van cradle-to-cradle.

2 - Kennis van materialen. Welke materialen zijn toxisch? Welke materialen kan ik recyclen? Wat zijn de gezondheidsaspecten? Welke alternatieven zijn er? Hoe kan ik toxische materialen op een cradle manier toepassen?

3 Cradle-to-cradle design

Welke vragen zijn van belang bij het designen van een nieuw product of het redesignen van een bestaand product?

4 Cradle-to-cradle en energie

Welke energiebronnen bestaan er? Hoe kan ik beter met energie omgaan? Welke ontwikkelingen zijn gaande op het gebied van hernieuwbare energie?

5 Duurzame leefomgeving en Cradle to Cradle

Onze leefomgeving kent veel groen en groene mogelijkheden. Wat is de groene leefomgeving ons waard? Hoe kijken we naar de ontwerpopdracht en het ontwerp? Er wordt ingegaan op de bouwstenen voor een C2C leefomgeving / gebouw

6 Logistiek en transport

Hoe voorkom ik onnodig transport? Hoe maak ik mijn noodzakelijke transport cradle-to-cradle? Hoe ga ik van transport‟naar logistiek‟

7 Economische en marketing aspecten van cradle-to-cradle

Cradle-to-cradle en economie gaan hand in hand. Hoe kan ik met andere verdienmodellen en andere businessmodellen winst halen uit C2C? Wat zijn beweegredenen voor klanten om de omslag te maken naar cradle-to-cradle producten? Wat is of kan de invloed van de overheid zijn? Welke rol kan je als bedrijf spelen ten aanzien van je klanten? Hoe speelt marketing hierin een rol?

8 Hoe Cradle-to-cradle in de praktijk te brengen

actieplan voor het eigen bedrijf. Veranderprocessen die nodig zijn in je bedrijf.  "Hoe krijg je duurzaamheid verankerd in je bedrijf?"