Open menu


2.11. Verbreed, verbeter, vermarkt


Wat zou het mooi zijn als je contacten hebt om je heen die met je meedenken en je tips geven. Wat zou het mooi zijn als die contacten creatief zijn en je doorgeven wat handig, nieuw of duurzamer is.

Nog mooier zou het zijn als je contacten hebt met personen in verschillende werelddelen als b.v. in Zuid Korea, Japan, Zuid Afrika, Amerika, Canada ect. die je op de hoogte houden van wat er leeft, wat nieuw is, welke oplossingen en ideeën men heeft = co-sensing. Je kan er dan snel op inspelen en bekijken of je de ideeën en producten nog kan verbeteren of verbreden.

Verbreden wil zeggen dat een idee misschien wel dè oplossing is voor iets heel anders waar nog niemand aan gedacht heeft. En als je dan een goed idee of product hebt ga je het vermarkten. Je begint je eigen webshop of je gaat e.e.a. verspreiden via je kennissen op internet. Daardoor krijg je meer aanzien en wie weet krijg je er een betere baan door aangeboden.

Dia584

Dia585

Dia586

Als de producten en ideeën bijdragen tot een meer duurzame samenleving heb je winst op drie gebieden, zowel winst voor de aarde, als sociaal als voor je eigen portemonnee. En de hele wereld zit er op te wachten. Maar zoals in de natuur de eerste vegetatie (de pionier vegetatie) het moeilijk heeft en zeker niet elk plantje overleeft, zo is dat in de economie ook zo.

Alle begin is moeilijk en soms is first move, first lose. Maar als het lukt, kan het uitgroeien tot een prachtig rijk bos of oerwoud ofwel tot een succesvol bedrijf of business. Je moet er gewoon mee beginnen en misschien een aantal keren opnieuw starten.