5.3. Duurzaamheid en bedrijven
Bijna alle bedrijven doen aan duurzaamheid. Je kan dat checken door de onderstaande test in te vullen.
Opdracht 5.3.1.
Vul de onderstaande check in en voeg de retourmail toe aan je portfolio.
Hoe duurzaam is je bedrijf ?
Hoe ziet de duurzaamste fabriek er uit (Unipro in Haaksbergen)
Klik op de foto voor een pdf met de vergroting.
Opdracht voor studenten die Business studeren.
Vaak is in het jaarverslag of duurzaamheidsverslag te lezen hoe een bedrijf met duurzaamheid om gaat. Probeer daar aan te komen. Ook bestaan er websites die aangeven hoe duurzaam je bedrijf is (maar dat geldt meestal alleen voor de grote bedrijven).
Opdracht 5.3.2.
Geef een presentatie aan de klas over de duurzaamheid van een bedrijf (in je branche).
Als volgt:
Kies een (groot) bedrijf of het bedrijf waar je stage loopt of hebt gelopen. IKEA, Philips, Panasonic, Heineken, Mac Donalds, KPN, ING, Friesland Campina, Hema, Ahold, Bavaria, Samsung, Heijmans, BAM, etc.
Bekijk hun jaarverslag of duurzaamheidsverslag.(klik hier voor de website met overzicht van alle beschikbare duurzaamheidsverslagen)
Bespreek dat in de klas door aan te geven naar welke aspecten (dingen) ze gekeken hebben en hoe ze daarbij de duurzaamheid hebben vergroot.
Bespreek wat ze van plan zijn de duurzaamheid nog verder te vergroten
Bekijk hoe hoog het bedrijf staat op de ranglijst die werkt met categorie A (heel duurzaam) tot E (niet duurzaam). Kijk daar voor op deze site en vul daarbij de naam van je bedrijf in. Scroll dan ook naar beneden !
De site is van Rank a Brand. Het hoe en waarom van die site zie je hier in dit filmpje.
Bespreek hoe het komt dat het bedrijf die plek heeft op de ranglijst.
Benieuwd naar wat voor je bedrijf interessante mogelijkheden zijn om te besparen?
Hier een 5-stappenplan naar energiebewust ondernemen. Daar kan iedere organisatie in
Nederland gratis gebruik van maken. Het laat alle mogelijkheden zien om de impact van organisaties op klimaatverandering te verkleinen en biedt handige rekentools om uw eigen voordeel te berekenen.
Andere goede voorbeelden
Lidl heeft 4.000 zonnepanelen op haar distributiecentrum gelegd. Daarbij hebben ze WKO en leveren ze regenwater aan tuinders. Zie hier
De Duitse tak gaat het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers rechttrekken, zodat prijs geen reden meer is om een vleesvervanger te laten liggen. Ook kunnen klanten sinds kort in tien Lidl-vestigingen in Nederland zelf hun wasmiddel bijvullen in herbruikbare verpakkingen.
De Jumbo gaat 14.000 zonnepanelen op haar distributiecentrum leggen. Zie hier.
Nedcargo heeft 16.000 zonnepanelen.
Heineken 18.000.
Meestal hebben de centra ook slimme LED toepassingen.
Apple krijgt een prachtig hoofdkantoor waarbij de daken ook uit zonnepanelen bestaan. Zie onder.
Kiprestaurant KFC is in de Week Zonder Vlees (9 t/m 15 maart 2020) op één locatie volledig vegetarisch
Het nieuwe centrum van BOL.com is acht voetbalvelden groot en beidt ruimte voor circa 1 miljoen verschillende artikelen. Daarnaast heeft Bol.com de fulfilment en sortering samen met PostNL onder één dak georganiseerd. Dat maakt het proces van online winkelen een stuk efficiënter, waardoor minder transportbewegingen nodig zijn en de CO2-uitstoot wordt gereduceerd.
Bol.com heeft een pand met het Breeam-certificaat ‘Outstanding’ van de Dutch Green Building Council (DGBC) voor de duurzame elementen die zijn toegepast.
Zo wordt er gebruik gemaakt van windenergie en warmte- en koudeopslag voor de klimaatbeheersing. Verder bevat het pand energiezuinige installaties voor zowel verwarming, koeling en ventilatie als voor de verlichting. Voor het spoelen van toiletten en urinoirs maakt de retailer gebruik van opgevangen regenwater, dat ook beschikbaar is voor de gevelkranen.
Voor werknemers is er aandacht besteed aan een gunstig werkklimaat, met optimale temperaturen, voldoende (natuurlijk) licht, continue toevoer van frisse lucht, geluidswerende materialen, zachte omgevingskleuren en zoveel mogelijk open werkruimtes.
Tijdens piekuren zijn er tweeduizend mensen aan het werk en verwerken ze 30.000 artikelen per uur.
In vijf jaar tijd werd het bedrijf drie keer zo groot. Het bedrijf valt onder Ingram Micro.
Webwinkelgigant bol.com gaat minder producten inpakken voor het transport. Als het mogelijk is, schrapt het bedrijf de karakteristieke blauwwitte doos. Ook komt het bedrijf met een recyclebare verpakkingszak. Met de maatregel wil het bedrijf een stap zetten naar klimaatneutraal winkelen.
In 2025 wil bol.com de CO2-uitstoot per pakket teruggebracht hebben naar 0 gram.
Voor artikelen als ventilatoren, strijkijzers, printers, luiers, koffiezetapparaten en frituurpannen biedt de verpakking van het artikel voldoende bescherming.
De nieuwe verzendzak is gemaakt van gerecycled plastic. In de zak worden artikelen als handdoeken, kleding, sokken en rugzakken verpakt. De grootte van de zak is aan te passen aan het product. Volgens bol.com wordt de grootste besparing behaald doordat de plastic zak lichter is dan de kartonnen doos. Het bedrijf schat dat de nieuwe verpakking 90 procent minder CO2 uitstoot dan de doos.
De nieuwe verpakkingsmethodes zijn niet de enige manier waarop bol.com invulling geeft aan duurzaamheid. Sinds 2015 worden de kartonnen dozen zoveel mogelijk op maat gemaakt. In Waalwijk staat een duurzaam fulfilmentcenter waar onder andere windenergie en een warmte-koudeopslag gebruikt wordt voor de klimaatbeheersing. Sament met andere webshops bouwt bol.com aan een platform waarop klanten informatie kunnen vinden over duurzaamheid.
Coca Cola Dongen (2023) klimaatneutraal.
Als eerste stap investeerde Coca-Cola in elektrische voertuigen op eigen terrein, zoals heftrucks en veegwagens. Dit jaar zijn de gasboilers vervangen door twee e-boilers, in combinatie met twee industriële elektrische warmtepompen en twee twintig meter hoge buffer-tanks. De nieuwe elektrische warmtepompen voeden via een vier kilometer lang leidingnet het interne warmwater-netwerk. Dat levert alle benodigde warmte voor de fabriek. De restwarmte van de fabrieksprocessen wordt teruggewonnen en ingezet bij gebouwverwarming en reinigingsprocessen. De fabriek stapt grotendeels over van stoom naar warm water. Voor processen met stoom zullen de e-boilers worden gebruikt. In 2024 wordt ten slotte de gasgestookte krimpoven vervangen door een elektrische oven. Door de totale elektrificatie bespaart Coca-Cola zo’n 4.000 ton CO2-uitstoot per jaar. De fabriek is nu CO2-neutraal gecertificeerd volgens de internationale PAS2060 norm.