Duurzaam transport en logistiek
Het onderstaande filmpje geeft mooi aan waar transport en logistiek over gaat. De hele sector draait nog steeds voornamelijk op fossiele energie (benzine, diezel). Daar moet verandering in komen. Door de transportverpakkingen, opslagruimtes en het transport onder een vergrootglas te leggen, ontstaan er veel kansen voor verduurzaming, optimalisering én kostenbesparing.
Langzaam probeert men over te gaan op elektrisch en op automatisch. Elektrische automatische boten bijvoorbeeld. Het gewicht van de batterijen (en het laden) is nog een probleem.
Door het smeten van de poolkappen begint er langzaam de mogelijkheid te ontstaan schepen van China naar Europa boven langs te laten gaan. Dat scheelt heel wat kilometers. Daar staat tegenover dat het ijs en de ijsschotsen toch nog wel een probleem vormen. Het kan ook per trein. Van China naar Nederland. Die lijn is in 2017 klaar gekomen.
Uit onderzoek blijkt dat in Europa 20 procent van de vrachtwagens leeg rondrijdt. Meer zelfs, gemiddeld is elke vrachtwagen maar voor 56 procent gevuld en voor binnenstedelijk vervoer ligt dat percentage op amper 38 procent. Dat biedt mogelijkheden voor verbetering.
De slimme software van Uber Freight, de tak die zich op transport richt, biedt een oplossing voor dat probleem. Uber ontwikkelde een digitaal platform dat verschillende vervoersbedrijven en leveranciers aan elkaar koppelt. Het platform geeft inzicht in de ladingen die de komende tijd op het programma staan, de beschikbaarheid van chauffeurs en vrachtwagens en de tijd die op locatie nodig is om een lading in of uit te laden.
De combinatie tussen drones en zelfrijdende auto's
In Dubai werd al in 2017 een test uitgevoerd met vliegende taxi's en ook taxibedrijf Uber heeft grootse plannen met vervoer door de lucht. Als het aan Toyota ligt, komen er bij de Olympische Zomerspelen in 2020 vliegende auto’s in Tokyo. Ook Mercedes’ moederbedrijf Daimler investeert in vliegende taxi’s.
Met het monitoringssysteem van Viriciti kan het rijgedrag, het binnenklimaat in de elektrische bus, de laadcycli en zelfs de route voor de bussen geoptimaliseerd worden.
De hyperloop
Scheepvaart
Containerschepen
De stookolie van schepen is 2700 maal viezer dan diesel. De 17 grootste schepen van de wereld stoten evenveel zwavel uit als alle auto's op aarde.
In 2019 gaat men in Noorwegen varen met autonome elektrische containerschepen. Ze denken dat dat de toekomst wordt. Zie het onderstaande filmpje.
Terntank uit Zweden gaat op vloeibaar aardgas varen. LNG is nu goedkoop vanwege schaliegas. De motor is kostbaar maar vergt minder onderhoud. Er zijn 18 tankwagens met gas nodig om het schip te vullen.
Tony Chocolony wil van bean tot bar (van cacaoboon tot chocoladereep) gaan met een positieve CO2 footprint. Daarom gaan ze chocolade repen vervoeren met schepen po duurzame marine biobrandstof.
Het Deense Moller Maersk, de grootste rederij ter wereld, ontwikkelt containerschepen die vooral efficiënt met brandstof zijn. Ze hebben een afgeronde romp (ipv een gestroomlijnde en V-vormige romp) Ze varen langzamer, maar hebben een groter oppervlak waardoor ze 16 procent meer containers vervoeren en een zuinige motor. Bespaart 35 procent brandstof per container en 50 procent minder CO2 uitstoten. Elk schip kost 183 miljoen. De Maersk McKinney Moller kan 18.000 containers vervoeren. Het schip is 399 meter lang en 59 meter breed.
Maersk en Shell testen rotorzeilen om brandstof te besparen De 30 meter hoge rotorzeilen zijn het best te beschrijven als draaiende cilinders, die deels worden aangedreven door een motor, maar voor een groot deel van de wind afhankelijk zijn. Bij genoeg wind ontstaat aan weerszijden van de cilinder een drukverschil, waardoor het schip voort gestuwd wordt. Dit wordt ook wel het magnus-effect genoemd.
De zogeheten Flettner-rotoren, ontwikkeld door het Finse Norsepower, zijn in het verleden al ingezet op kleinere schepen, maar dit is de eerste keer dat ze worden ingezet op tankers.Men hoopt het brandstofverbruik van tankers met gemiddeld 10 procent terug te dringen.
De meest duurzame haven (voor uitsluitend elektrisch aangedreven boten) van Nederland is geopend in de nieuwe stadswijk Amstelkwartier. De haven, E-Harbour, is een uniek project in de (jacht) - haven wereld en biedt plek voor 65 elektrisch aangedreven passagiersvaartuigen. E-Harbour is voorzien van Smart Charging elektra-infrastructuur en draait volledig op HollandseWind-energie.
We4Sea verzamelt data over bijvoorbeeld weersomstandigheden, stroming, wind en de vaarsnelheid van het schip. Dit wordt vervolgens gecombineerd met technisch-operationele meetgegevens. Door deze data te combineren, komen er mogelijkheden aan het licht om zuiniger te varen.
De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) wil in 2050 moet de uitstoot halveren t.o.v. 2008. Na 2050 wil de sector zo snel mogelijk klimaatneutraal gaan werken. Om dit te bereiken is de eerste stip op de horizon gezet voor 2030. Dan moeten alle schepen gemiddeld 40 procent minder uitstoten.
De zeevaart stoot wereldwijd 2,5 procent van alle broeikasgassen uit, maar het Klimaatakkoord van Parijs bevatte geen specifieke afspraken voor CO2-reductie voor de internationale scheepvaart. Daarom is sindsdien binnen de VN-organisatie IMO gewerkt aan afspraken om de scheepvaart de verduurzamen b.v. door de inzet van schonere brandstoffen en het ontwerpen van energiezuinige schepen.
In Nederland zet het Rotterdamse havenbedrijf ook in op CO2-reductie. Het havenbedrijf riep vorige week het kabinet op om samen met landen in Noordwest-Europa een gezamenlijke CO2-prijs in te voeren voor schepen. Deze prijs moet volgens hen minimaal vijf keer zo duur worden.
Verder tekende minister Van Nieuwenhuizen samen met de binnenvaartsector recent de Declaration of Nijmegen. In deze verklaring wordt onder andere gesteld dat de binnenvaartsector in 2050 klimaatneutraal moet zijn.
Vindskip
Nieuw ontwikkelde windschepen kunnen tot 60 % van de brandstof besparen. Zie de youtube film.
De 16 grootste schepen op aarde vervuilen evenveel als het hele vliegverkeer.
Teslaschip in Nederland
Vanaf najaar 2018 gaan twee volledig elektrische joekels van containerschepen in het Wilhelminakanaal bevaren. Het Tilburgse logistiek bedrijf GVT Group van Wil Versteijnen zet deze 'Tesla's van de binnenvaart' in op het traject tussen zijn terminal op bedrijventerrein Vossenberg-West en de Rotterdamse haven.
Treinen
Een reis met de trein is gemiddeld een factor vijf maal zo duurzaam als een reis met de auto. Een trein stoot 53 gram CO₂ per reizigerskilometer uit. Door een snelle invoering van duurzame energie op het spoor kan zelfs de voorsprong op de elektrische auto worden uitgebouwd. Enkele mogelijkheden zijn: energieopslag in de trein, hergebruik van spoorstaven en innovatieve ICT-oplossingen voor het optimaliseren van de treinsnelheid.
Een dubbeldekker InterCity wekt ongeveer 8 procent van zijn eigen energieverbruik op tijdens het remmen. Een kwart daarvan gaat momenteel verloren wanneer de trein energie levert aan andere treinen.
Transport van goederen van Europa naar China met de trein.
China betaalde bijna 40 miljard euro voor de spoorverbinding. Die is nu in 2017 gereed gekomen. Peking verwacht dat de handel in tien jaar tijd 2,5 biljoen euro oplevert.
Groenten, vers fruit, bloemen en planten kunnen nu niet op grote schaal naar China. Via de lucht is dat te duur, per schip bederven de producten. Met steeds beter wordende koelcontainers en een trein die twee keer zo snel is als een schip, is China plotseling een stuk dichterbij gekomen.''
Het vervoer per spoor is de helft goedkoper dan per vliegtuig en een stuk sneller dan per schip. De rit naar Europa duurt gemiddeld zestien dagen, een containerschip doet er minstens een maand over.
Koeltreinen met fruit van Spanje naar Nederland
Tussen Rotterdam en Valencia rijdt sinds 2019 een gekoelde trein voor het vervoer van verse groenten en fruit. Dit scheelt op jaarbasis 12.000 vrachtautoritten, ofwel 15.000 ton aan CO2-uitstoot. Voorlopig rijdt de trein drie keer per week met 42 gekoelde containers heen en terug tussen Nederland en Spanje.
Siemens wil gaan starten met een snelweg waar elektrische vrachtwagens voortdurend opladen, een e-Highway. Volgens het concern is het dé manier om elektrische vrachtwagens zonder onderbrekingen lange afstanden te laten rijden.
Musk gaat (autonome) elektrische trucks maken die 800 kilometer kunnen rijden en bijna 650 kilometer binnen 30 minuten bij kunnen laden. Ze kunnen platoonen = achter elkaar rijden waarbij alleen de voorste chauffeur op moet letten.
Renault wil 13 % brandstof besparen bij vrachtauto's door betere aerodynamica van truck en trailer, banden met een lage rolweerstand en voorspellende energiebesparende rijhulp- en brandstofmanagementfuncties. Daarnaast wordt de aandrijflijn verbeterd, die gebruikmaakt van een rookgaswarmte-terugwininstallatie.
Op het moment rijden er wereldwijd 500.000 Scania’s op de weg die via het internet aangesloten zijn op het Fleet Management systeem. Hierdoor wordt rijgedrag verzameld, geanalyseerd en uiteindelijk geoptimaliseerd. Vervoerders kunnen direct brandstof besparen door onder andere te letten op remmen, schakelen, en optrekken. Reductie 10 tot 15 procent. Verder geeft de Scania driver support voortdurend feedback over het rem- en rijgedrag om brandstofverbruik te optimaliseren.
Vernieuwingen in transportsystemenMeer over duurzaamheid bij transportdiensten, transport van leerlingen, bij verhuizingen, dienstauto's,
Waaraan duurzaamheid bij het onderhoud aan transportmiddelen aan moet voldoen is hier te vinden.
Waaraan duurzame vaartuigen moeten voldoen staat hier weergegeven.