Open menu

Bij een bezoek in Frosinone Italië over duurzaamheid op een MBO school samen met de MBO raad, bleek dat ze een aantal interessante dingen hebben als deze bijna menselijke robot die blinden kan helpen. De studenten hebben een team die alles programmeren en die allerhande sensoren en camera's koppelen aan handelingen.

robot

Ze hebben een robot die speurt naar afval. Die geeft dat door aan een drone die het afval komt oppikken.

drone

een kas op schaal gemaakt met ventilatie, verlichting, luchtbevochtiging ect.

kas

Ze hadden ook een mooi bord voor het domotica onderwijs

domotica2

en een 3D printer die echt hoog kan printen.

groteprinter

 In de Italiaanse grondwet is opgenomen

De Italiaanse republiek beschermt de omgeving, biodiversiteit en ecosystemen ook in het belang van komende generaties. 
constitutie
constitute2

Iets dat in de meeste feedback naar voren kwam, was dat de aanwezigen echt genoten van de input van de studenten. Ze vonden het leuk om studenten aan het werk te zien met duurzaamheid. Ze vonden deze studentenpresentaties erg interessant, maar hadden graag tijd gehad voor discussie met een groep studenten uit verschillende gebieden allemaal samen, met een tolk indien nodig.

In het Green Learning 360 project kunnen studenten met een hololens zien hoe afval verwerkt wordt. 

We vinden dat dit ook elders kan worden gebruikt, Het combineert milieu- en digitaal leren. Ook is de implementatie van milieuonderwijs in burgerschap in de Italiaanse grondwet een mijlpaal.

De burgemeester wil het autoverkeer gaan reduceren door de ene dag even en de andere dag oneven nummerplaten te laten rijden en zondags autogebruik te weren.

Wees voorzichtig met de kwetsbare breinen van jongeren en benadruk "We have the solution"

Italie is het land van de zon en kan nog veel meer zonne-energie inzetten.

De middellandse zee is nog nooit zo warm geweest. Geeft instabiel weer. Grote hagelstenen en overstromingen

Door de droogte produceren de waterkrachtcentrales minder!

expect3

De burgemeester van Frosinone, de heer Riccardo Mastrangeli vertelde over wat de stad heeft gedaan om klimaatneutraal te worden. Geïmplementeerde initiatieven omvatten
71% gerecycleerd afval, ecologische zondagen, autoverbod in het stadscentrum, fietspaden van
lengte in totaal 20km zijn gemaakt, enz. In de nabije toekomst is het de bedoeling om 500 gratis fietsen aan studenten te geven.

De volgende spreker was klimaatactivist, de heer Stefano Ceccarelli die vertelde dat een zonnig land als Italie veel minder zonnepanelen heeft per inwoner dan b.v. Nederland. 

De heer Giacomo La Montagna, rector, over duurzaam onderwijs en ecologische transitie, verwijzend naar de school. Zijn regeneratieplan kent 4 hoofdpijlers: kennis, gedrag, infrastructuur en kansen.

Het milieu is een waarde die wordt beschermd in de Italiaanse de grondwet; De bescherming is gericht op de toekomstige generatie; De bescherming gaat over dieren, ecosystemen en biodiversiteit.

Vervolgens spraken de heer Giuseppe De Righi en mevr Martina Vallerotonda, vertegenwoordiger
"Ancitel Energie en Milieu". Ze helpen gemeenten bij het realiseren van hun milieudoelstellingen. Voor het onderwijs hebben ze "Groen leren 360" ontwikkeld. 

De volgende spreker, mevrouw Gabriella La Marca, directrice van IC San Giovanni Bosco, gaf een overzicht van het Italiaanse schoolsysteem.
Studenten in het leerlingwezen worden niet betaald in tegenstelling tot andere projectpartnerlanden.