Duurzame marketing en evenementen

evenementen

Bij marketing krijg je vaker de opdracht om iets te promoten. Een stad, een winkelcentrum, een radiostation, een evenement, consumptie- of gebruikersgoederen. Als je bij de items kan aangeven dat er een duurzame component aan zit, gaat het promoten beter. Iedereen krijgt er dan een goed gevoel bij. Het goede gevoel dat je leeft in een duurzame stad, dat het festival duurzaam is of dat je duurzame goederen of producten koopt. Duurzaamheid speelt een grotere rol dan je vaak denkt.   

Duurzame evenementen

Plastic afval op festivals

Op festivals worden bergen afval gegeneerd: plastic bekers, voedselverpakkingen, rietjes, enzovoort. Met een dagelijks bezoekersaantal van 175.000 worden er  ongeveer 1 miljoen plastic flesjes weggegooid.

In 2014 introduceerde men bij het Glastonbury festival roestvrij stalen flessen en gratis watertappunten. Twee jaar later volgde een stalen beker met een statiegeldsysteem. Een dergelijk systeem wordt al jaren in Duitsland gebruikt, zij het met bekers van hard plastic.

Het Rotterdamse festival Duizel heeft juist een tegenovergestelde aanpak. De laatste twee jaar heeft het festival ingezet op zoveel mogelijk gebruik van plastic bij verpakkingen met focus op inzameling en recycling. Zo krijg je aan het einde van het festival één grote berg plastic afval, die kan worden gerecycled tot nieuwe, toffe producten. 

Van wegwerpbekers naar retourbekers

Het beste is over te stappen van wegwerpbekers naar bekers die terugkomen naar de bar. Dat moet je wel goed regelen. Het levert tienduizenden stuks minder afval op. De gemeente kan daarbij helpen, ondermeer door te sponsoren in de aankoop van bekers of te helpen met een ruimte om de bekers spoelen.

Bij foodtrucks gebruikt men geen plastic vorkjes meer, is de verlichting zoveel mogelijk led en werkt men met retourbekers. Het festival heeft zelf geen bekers gekocht. Het is pas rendabel om zelf bekers te kopen als je ongeveer tien festivals per jaar doet. De bekers worden nu bij een leverancier gehuurd. Die gaan aan het eind van het feest vies terug. Bij de verhuurder worden ze gereinigd. Deelnemers betalen één euro statiegeld voor de harde bekers, die ze aan het eind weer kunnen inleveren of kunnen doneren aan een goed doel. Het enige wat de bezoekers vervelend vonden, is dat ze de hele tijd hun beker vast moesten houden en niet weg konden zetten.

De kosten liggen niet eens veel hoger. Je bespaart bijvoorbeeld ook weer op de schoonmaakkosten. De plastic wegwerpbeker is inderdaad goedkoop. Voor 175 euro koop je al 10.000 plastic bekers. Bekers van hard plastic kosten al gauw tientallen centen per stuk, neerkomend op een paar duizend euro op 10.000 bekers. Ook al kan je die bekers uiteraard vaker dan één keer gebruiken, het verschil is groot. En dan hebben we het nog niet over het opslaan van de bekers en de logistiek. Huren is daarom een aantrekkelijke optie. Naast je eigen logo kun je wel bijvoorbeeld reclame laten drukken op de bekers. Foodtruckfestival Trek vraagt 2,50 euro voor een harde beker, die niet meer ingeleverd kan worden. Zo levert de beker geld op.

Logistiek moet er wel over nagedacht worden. Er zijn andere looplijnen achter de bar, je hebt te maken met statiegeld en het brengen en afvoeren van de bekers is toch weer een nieuwe logistieke stroom. Het zou mooi zijn als gemeentes een depot starten waar herbruikbare bekers gestald worden met bijvoorbeeld het gemeentelogo erop. 

Het gaat jaarlijks om miljoenen bekertjes. Als ze schoon ingezameld zouden worden zijn ze te recyclen maar de wegwerpbekertjes belanden massaal op de grond, waar ze vertrapt en vies worden. Onbruikbaar voor recycling, en dus gaan ze de verbrandingsoven in.

Op een afgesloten festivalterrein is een en ander inderdaad overzichtelijker dan het openbaar carnaval, waar elke kroeg toch een beetje zijn eigen toko bestiert. Toch gebeurde zoiets wel bij de Gentse Feesten. 1,7 miljoen wegwerpbekertjes gingen er daar jaarlijks doorheen. Sinds 2018 is de wegwerpbeker daar buiten verboden. Daarvoor werden 500.000 harde bekers gekocht en een statiegeldsysteem opgetuigd. Samen met de invoering van het verbod sprong de gemeente bij met een financiële subsidie van 77.000 euro, naast steun bij de opslag van de bekers en de logistiek. Gezamenlijke inkoop en verhuur, daar moet het heen.

Alternatief voor aggregaten

Vanaf eind januari 2017 biedt Nuon een oplossing voor de dieselaggregaten als tijdelijke stroomvoorziening bij evenementen en bouwwerkzaamheden. Een groene batterij met duurzame stroom afkomstig van bijvoorbeeld windmolens.

Stroom van tweedehands accu's uit elektrische auto's

De Johan Cruijff Arena in Amsterdam heeft een superbatterij bestaande uit 148 tweedehands accu’s afkomstig uit elektrische auto’s in gebruik genomen. Dit moet ervoor zorgen dat voetbalwedstrijden en popconcerten tijdens stroomstoringen gewoon kunnen doorgaan.

De batterij komt in de parkeergarage te staan. Dat is geen toevallige keus: op die manier kan de megabatterij namelijk worden uitgebreid door er elektrische auto’s aan te koppelen. Deze auto’s kunnen tijdelijk voor extra opslagcapaciteit zorgen.

Recyclebare festivaltent

Kartent is een recyclebare festivaltent, gemaakt van karton. De twee jonge ondernemers achter het concept zagen bij festivalgangers een groeiende trend om aan het einde van een festival hun tent achter te laten, met een enorme afvalberg van nauwelijks recyclebaar materiaal als gevolg. De Kartent, die de ondernemers samen met Smurfit Kappa ontwikkelden, moet hiervoor een oplossing bieden.

De tent is niet alleen 100 procent recyclebaar, maar ook toegespitst op gebruik op festivals. Zo kan de Kartent tot 400 procent van het eigen gewicht aan water absorberen en blijft de tent ook onder natte omstandigheden goed in model. Daarnaast is de productie van de tent energiezuiniger; bij de productie van een traditionele tent wordt volgens Smurfit Kappa twee keer meer kooldioxide uitgestoten.

Composteermachines

Groenafval, etensresten, wegwerpservies, bestek en koffiebekertjes razendsnel composteren met een composteermachine (Eco Creation). Dit apparaat kan afval, dat normaal gesproken een half jaar nodig heeft om te composteren, in een etmaal omzetten in compost. De voordelen zijn minder afval leidt tot minder transport en dus minder CO2-uitstoot. Daarnaast ontstaat er een nieuwe grondstof, compost dat gebruikt wordt om kruiden op te laten groeien waar kruidenthee en cocktails van worden gemaakt voor festivals. Het afval moet wel gescheiden worden in twee afvalbakken.

Living labs voor innovatie

Innofest biedt acht festivals, zoals Oerol, Eurosonic Noorderslag en Into The Great Wide Open, aan als living labs voor innovatie. Dit werkt volgens de organisatie goed, omdat een festival een soort mini-maatschappij is, maar dan tijdelijk. Er wordt een energiegrid gebouwd, tijdelijke riolering aangelegd, er zijn logistieke uitdagingen en veel mensen die moeten eten of slapen. Je kunt er alles testen wat je ook in een echte maatschappij kunt testen, maar sneller en beter. Innofest helpt op deze manier naar eigen zeggen jaarlijks dertig innovaties sneller en beter naar de markt.

Goede voorbeelden

Lowlands

Duurt drie dagen en er komen 60.000 bezoekers. Er was 130.000 liter diesel voor nodig. De grote tent kostte 400 liter per uur (om de aggregaten te laten draaien voor de stroom voor geluid en licht).

Om dit duurzamer te kunnen organiseren had men de volgende ideeen  
- gebruik waterarme vliegtuigtoiletten die maar 1 liter water gebruiken
- spoel de normale toiletten met 6 l in plaats van 10 l water
- gebruik de urine om kunstmest van te maken (en haal fosfaat er uit)
- vergist de ontlasting -> energie -> voor het festival + fosfaatwinning uit de urine.
- 100 % afbreekbare drinkbekers die terug gaan naar de fabriek. 10 bekers leveren je een muntje voor een biertje
- deel 100.000 vuilneszakken uit
- zet 500 grote vuilcontainers op het terrein
- gebruik navulbare oprolbare waterflessen waar je statiegeld voor geeft.
- maak het mogelijk te kiezen voor green getto's om je tent op te zetten. getto's waar het schoon blijft
- haal elektriciteit liefst rechtstreeks uit de hoogspanningsmasten (ipv uit aggregaten). Daarvoor heb je wel tranvo's nodig.
- laat de alfatent met zonnepanelen het hele jaar staan om de energie te krijgen voor drie dagen lowlands.
- haal de 5000 m3 water voor drinken en douchen door een koolstoffilter dat dan geloosd kan worden worden op het opp water
- zorg dat er gezonde snacks verkrijgbaar zijn. La Place heeft gecertificeerde koffie, fair trade koffie, bio aardappelen vegetarische sushies
- geef de artisten krijgen biologisch te eten -> zie www.lowlands.nl
- zet een biobased poppodium in met zonnecollectoren

Zo worden er nu ook popconcerten georganiseerd onder de naam zeropop. Zie ook http://www.greenlabelevents.com/

afvalfestivals
Een duurzaam golftoernooi.

- De spelers worden opgehaald in een BMW met A label
- Restaurant biologisch, seizoens- en streekgebonden, koffie fair trade. Wegwerpspullen biologisch afbreekbaar
- Afvalscheiding
- Stroom van transformatoren op groene stroom (niet van generatoren op diesel)
- Vluchten worden gecompenseerd via het KLM zero programma
- Elektrische scooters
- Golfcourse met natuurlijke beplanting (heide) en zo min mogelijk besproeid
- Machines op biodiesel. Geen fungiciden meer maar andere middelen
- Prikkeldraad afzetting is vervangen door glad draad
- De rest wordt gecompenseerd door de Climate Neutral Group.

Muziekfestival Noorderslag

Muziekfestival Noorderslag krijgt stroom van een unieke combinatie van zonneenergie en biobrandstof die tot wel 95% CO2-uitstoot bespaart. De Mobile Solar Plant is een container van zes meter waaruit een 150m2 veld aan zonnepanelen uitklapt met daarin een Bredenoord Smart Powerbank en een aggregaat. De MSP komt ingeklapt op de locatie aan en kan met de speciale uitklaptechniek binnen een uur operationeel zijn.

Als je zelf een festival organiseert.

Als je zelf een evenement of activiteit organiseert kan deze checklist je helpen bij het bekijken of je aan allerhande aspecten van duurzaamheid hebt gedacht. Je kunt hem invullen en dan krijg je hem terug gestuurd en als je wilt krijgt je docent hem ook.

Een mogelijke les:  "Afval bij popfestivals".

Popfestivals, voorbeelden van lineaire economie?

Pukkelpop is een bekend festival in België. Bekijk het onderstaande filmpje;

Geef hier in minstens 50 woorden aan wat je te zien krijgt in het filmpje

Bekijk onderstaand filmpje. Hoe maken omwonenden van Tomorrowland het festival duurzamer?

Geef in minimaal 50 woorden aan wat je ziet op het filmpje.

Lees dit artikel en geef je mening over wat er verteld wordt, in minimaal 50 woorden.

Wat weet je zelf over milieuproblemen?

Vind je zelf dat je voldoende over de problematiek weet? Leg uit waarom.

 

Filmpje over hoe je plastic bekertjes bij festivals zou kunnen gebruiken voor 3D printers.

DUURZAAMHEID BIJ HET PROJECT CITYMARKETING

Deze opdracht maak je met jouw projectgroep.

Orientatie

Mede door de film De ongemakkelijke waarheid van Al Gore is het milieu weer helemaal terug op de agenda! Het wordt niet alleen in Nederland maar in heel de wereld belangrijk gevonden serieus maatregelen te nemen om onze aarde leefbaar te houden. Op deze site staat van alles over dit thema.Kijk maar bij het overzicht. Bekijk deze site, maar natuurlijk kun je ook op andere sites kijken, en noteer een aantal onderwerpen waar duurzaamheid zich mee bezighoudt. (min. 1 A4)

Deskresearch

Ook gemeenten besteden aandacht aan duurzaamheid. Hoe is te zien op www.duurzaamheidsmeter.nl  Zoek uit wat de stad (winkel, winkelcentrum, vereniging, etc) die jij gekozen hebt al doet aan duurzaamheid. Als je een winkel, vereniging of winkelcentrum hebt, kijk dan ook eens bij de stad waar deze gesitueerd is, of informeer bv. eens bij de winkeliersvereniging waar zij bij zijn aangesloten. Hoe duurzaam je gemeente is, is hier te zien.  

Uitvoering opdracht voor Citymarketing

Neem het onderdeel duurzaamheid mee in de promotie van je stad, winkel, vereniging of winkelcentrum. Geef hierin ook aan wat zij nu al doen aan duurzaamheid, wat beter kan en geef hierin adviezen.

Bij marketing wordt vaak drukwerk gebruikt. Hier kun je zien wanneer je kunt spreken van duurzaam drukwerk. 

LED media façade in glas

vividglassVividGlass is een volledig geïntegreerd videoscherm bestaande uit hoog transparante, dubbelwandige glazen panelen met LED's die aan de binnenkant van een gebouw bevestigd zijn. Door de maximale gebouw integratie wordt er geen afbreuk gedaan aan de architectuur van het pand. Het heeft een transparantie van 60% waardoor de lichtinval en verbinding met de buitenwereld behouden blijft.

 

 

 

Hier staat een reader over kritisch consumeren zoals dat op het Koning Willem I College gegeven wordt. 

 

%MCEPASTEBIN%