Duurzame onderwijsassistenten
Helicopterview
- je bent ermee bekend dat de natuurlijke, sociale en economische systemen complex zijn en dat deze elkaar beïnvloeden
- je begrijpt dat er relaties zijn tussen mens en natuur, de huidige generatie en toekomstige generaties, arm en rijk, hier en daar
- je bent je bewust van jouw culturele identiteit en staat open voor die van anderen
- je begrijpt dat nu duurzaam doen leidt tot een duurzame toekomst
Weten dat het duurzaam kan; verleden, heden & toekomst
je begrijpt dat de samenleving zich on-duurzaam heeft ontwikkeld
• je begrijpt de noodzakelijkheid van een overgang naar een duurzaam gebruik van de aarde, meer levenskwaliteit, meer gelijkheid en meer solidariteit
• je kent hierbij het belang van een onderzoekende houding om te leren vanuit het verleden, kritisch én creatief te zijn in het heden en met vertrouwen de toekomst te plannen
Bijdragen aan een duurzame toekomst; mensen, pedagogiek & onderwijssystemen
- je begrijpt dat het nodig is om leerlingen voor te bereiden op uitdagingen waar de toekomst ons voor stelt
• je gebruikt ervaringen van leerlingen als input voor je onderwijs
• je begrijpt de waarde van het betrekken van de leerlingen bij levensechte situaties en biedt hen hierin handelingsperspectief
• je hebt inzicht in hoe je leerprestaties van leerlingen kunt verbeteren door hen te betrekken bij levensechte situaties
• je begrijpt dat het nodig is om het onderwijsleerproces te veranderen om duurzaam leren mogelijk te maken
Wat kunnen wij daarvan leren in onze maatschappij (zie cradle to cradle en circular economy)
Duurzaamheid op de basisschool: veel meer dan een lespakket
Er bestaan zon 370 lespakketten over water en minstens zoveel over energie en afval. En dan hebben we het nog niet over al het lesmateriaal buiten deze duurzame themas. Het is dan ook niet verwonderlijk dat docenten aangeven dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Het internationale programma Eco-Schools biedt structuur in milieu- en natuuronderwijs en milieuzorg op school. Niet via een eenmalig lespakket, maar door een stapsgewijze mentaliteitsverandering in en om de gehele school. Duurzame scholen worden binnen dit programma gecertificeerd en beloond met de Groene Vlag. Op 26 januari a.s. ontvangt het Helen Parkhurst in Almere als eerste VO-school in Nederland dit internationale kwaliteitskeurmerk. Een bijzondere prestatie!
Wereldwijd nemen meer dan 25.000 scholen in 47 landen aan het programma deel. In Zeeland loopt op dit moment de pilot Eco XXI, waarin gemeenten hun duurzame prestaties in kaart brengen en verbeteringen op lokaal niveau stimuleren.
Kijk ook eens op de websites:
www.eco-xxi.nl
www.eco-schools.nl
(030) 635 89 22
http://www.mrfinney.nl/ Op 11-11-2011 duurzaamheidsdag is overal in Nederland op basisscholen het boekje Mr Finney voorgelezen. Ook in alle klassen onderwijsassistenten op verschillende ROC's. Het boekje is geschreven door Prinses Laurentien van Oranje De website is erg goed en leuk. |
|
http://duurzaamheid.kennisnet.nl/
Kennisnet heeft een apart gedeelte voor duurzaamheid in het basisonderwijs. Voor kinderen en docenten. Zie de twee linker links (foto's) |