Open menu

Verslag CvI conferentie DMBO de volgende stap 11 april 2013

 

Op 10 en april vond op het ROC van Twente de tweejaarlijkse CvI-managementconferentie plaats in Hengelo. Het programma was georganiseerd langs een aantal programmalijnen. Dit keer was er voor het eerst een duurzame programmalijn. In die lijn hebben diverse ROC’s en AOC’s workshops georganiseerd o.a.

Scalda: de landelijke lancering keuzedeel duurzaamheid landelijk
AOC Raad voorop in de vergroening,
ROC West-Brabant De Ecocampus en
ROC van Twente hun duurzame onderwijsgebouw en implementatie ‘De gezonde school”.  

Tijdens een van de verdiepingsworkshops op de laatste middag hebben onder leiding van Cees Anton de Vries 13 managers uit het MBO in een ‘fishbowl’ –discussie stil gestaan bij ‘duurzaam mbo: de volgende stap’. Via deze methode hebben we indringend gesproken over de vraag wat duurzaamheid inhoudt en wat het voor de aanwezigen persoonlijk betekent. Deelnemers stonden stil bij de vraag waar ze over een jaar in hun organisatie staan als alles lukt.

In de Bouwopleiding van ROC van Twente in Almelo werken ze dan nog meer met isolatiemateriaal, materialen worden hergebruikt, energieneutraal wonen staat centraal en de afdeling ziet er leuker uit met meer natuur binnen. Daarvoor is eigenaarschap nodig en dus de medewerkers van collega’s. En dat kun je bereiken door vragen uit de omgeving op te pakken en die samen gericht en kleinschalig op te pakken. Zoek de energie, die bij bedrijven aanwezig is voor duurzaamheid.


Op De Groene Campus van Helicon zie je dan overal voorbeelden van duurzaamheid. Er zijn business gedreven labs, waar bedrijven, studenten en docenten samen werken en elkaar ontmoeten.


Op het Deltion College zijn ze in 2007 begonnen met fairtrade inkoop van koffie en restaurant. Sindsdien is het gesprek gevoerd met opleidingsmanagers over de vraag hoe ze hun opleiding duurzaam kunnen maken. Ze hebben seminars over dit onderwerp georganiseerd. De volgende stap is dat studenten afdwingen dat hun opleiding meer duurzaam wordt.


Drenthe College vraagt zich af hoe zij hun opleidingen zorg en welzijn meer duurzaam kunnen maken en waar ze dan mee zouden kunnen beginnen. Bijv. met de vraag wat kan ik doen voor mezelf en mijn medemensen? Ik gebruik dan dingen. Hoe zet ik die in? Wat gooien we weg, wat recyclen we? Denk aan wassen van lakens, geneesmiddelen, schoonmaakmiddelen, verschillende vormen van energie. De school geeft nu al goed onderwijs en voedt de niveau 1 en 2 leerlingen op voor de maatschappij. Daarbij ontplooien ze regionale initiatieven in de directe omgeving van de school in samenwerkingsverbanden. LOB lijkt een goed aanknopingspunt voor duurzaamheid.


In het primair onderwijs start Expeditie geluk, waarbij gewerkt wordt aan “goed met jezelf, goed met je omgeving kunnen leven”. Cradle to cradle kan ook betekenen dat je waarde toevoegt. Bijvoorbeeld: niet bezuinigen op de bibliotheek, maar zorgen dat je meer ,mensen bereikt door de bibliotheek in de school te halen (vb ROC A12).


De deelnemers vonden de werkvorm goed, omdat deze ruimte geeft voor ideeën, er echt naar geluisterd wordt en het informatief en meningsvormend is. De beperking is dat je niet zomaar allemaal aan bod komt. Het is ook een duurzame werkvorm, omdat je zonder voorbereiding kunt werken met de mensen die er zijn. De moderator moet goed kunnen luisteren en samenvatten.

Tot slot hebben we gezamenlijk stil gestaan bij de vraag wat de volgende stap is voor DMBO.

  • We stellen vast dat het niveau van directeuren/staf, dat in de workshop aanwezig was, nieuw is voor DMBO. Een aantal aanwezigen wil hiermee verder. Erik Kolwijn (A12) biedt aan om er in ieder geval een jaar ‘aan te willen trekken’ met andere managers. Marian de Groot heeft de kaartjes van belangstellenden verzameld en zal initiatief nemen. Doel is: elk mbo ermee bezig, begrip D laden, positioneren DMBO.
  • CvB’s van ROC’s en AOC’s betrekken. Suggestie is om de leukste 5 te benaderen en vragen. Tijdens de conferentie (workshop Ira) heeft Ans Christophe, lid CvB Citaverde College, zich aangemeld bij Marian.
  • Financiering van het netwerk: bedrijven vragen, regio’s. MBO-raad en AOC-raad zouden verantwoordelijkheid moeten nemen (vergelijk de BTG’s). Het DMBO is van het mbo!
  • Kennisnet biedt aan de website bij hen onder te brengen (duurzame school).
  • Gebruik met DMBO de strategie middle-up – down: ga als afdeling/sector/projectteam iets opzetten omdat je het belangrijk vindt. En ga daarna kijken hoe het in de structuren past.