DMBO symposium 'Green Technology' Duurzaamheidsfabriek Da Vinci College Dordrecht 10-10-2013
Een filmpje van 3,19 minuten over het symposium gemaakt door studenten van het Da Vinci College
Na symposia op ROC's te 's-Hertogenbosch, Ede, Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Zwolle en Breda was nu Dordrecht aan de beurt. De aanleiding was dat een week voor de bijeenkomst in Dordrecht de duurzaamheidsfabriek was geopend. Een prachtig voorbeeld van het moderne duurzame techniekonderwijs in Nederland.
Marloes de Vries, lid van het CvB van het Da Vinci College, opende de bijeenkomst en ging in op de samenwerking tussen de gemeente Dordrecht, het bedrijfsleven en het onderwijs. De studenten werken aan echte opdrachten voor het bedrijfsleven en denken mee over innovaties. Ze krijgen werkinstucties en van daaruit leren ze. Het meubilair, de verlichting en de vloerbedekking is cradle to cradle en geleased. Het blijft eigendom van de fabricant die het na de afgesproken tijd weer komt vervangen en zo de grondstoffen terug krijgt. Architect Thomas Rau heeft in de fabriek de nieuwste snufjes aangebracht en veel van de installatietechniek is opengewerkt zodat zichtbaar wordt wat er achter steekt. Een aantal installaties is dubbel uitgevoerd zodat studenten er aan kunnen werken. Zie ook op deze site concepten -> lessen van de natuur.
Vervolgens ging Antione Heideveld in op waar er al allemaal gebeurt in het MBO op duurzaamheidsgebied.Antione is jaren lang vanuit het agentschap verbonden geweest aan DMBO maar ook aan DHO en de duurzame PABO. Hij liet mensen aan het woord over waar zij mee bezig zijn als A12 m.b.t. het zijn van een UNESCO-school, Scalda m.b.t. hun duurzaamheidsbeleid, Middelharnis die een grijswatercircuit hebben gebouwd op windenergie, ROC van Nijmegen m.b.t. duurzaam bouwen. Alle initiatieven zijn hier te zien.
Daarna ging Rein Meester in op het concept van de duurzaamheidsfabriek. Zijn ppt is hier te zien.
Na een spetterende dance act van Richard en Esli kreeg Rob de Vrind het woord over future skills voor MBO studenten. Hoe kunnen we ze uitrusten met competenties voor de toekomst. Hij ging met name in op wat te leren is van de natuur. Draaien op zonne-energie, grondstoffen in de cirkels, energie en grondstoffencascades, laagje voor laagje opbouwen bij kamertemperatuur en normale druk en biomimicri. Van simpele agrarische systemen naar complexe (zoals de voedselwebs in de natuur werken) en analogien m.b.t. neurale netwerken in de hersenen die nu in het groot hoe breinen aan elkaar geschakeld worden via internet.
Onze studenten moeten dus leren te ontwerpen met bioafbreekbare stoffen, op zonne-energie. Ze moeten leren in de natuur te kijken voor oplossingen. Ze moeten leren hoe gebruik te maken van co-creativiteit, co-productie, co-innovaties etc.
Vervolgens waren er workshops over
1. Creativiteit en techniek Harry van der Schans
Hoe zijn leerlingen in de techniek creatiever te maken. Derde derde techniek, divergeren, convergeren, braindumpen, lenen, jatten, jutten etc.
2. Cursus Cradle to cradle Ruud Bolsius
iedere leerling zou moeten weten van cradle to cradle. Docenten zouden het moeten kunnen uitleggen. Daar is een cursus voor ontworpen met een spel. Dat samen met
de EPEA academy en Ken Webster van circular economy. Op deze site is er veel meer over te lezen. Zie op deze site concepten -> cradle to cradle.
3. Het businessmodel achter de duurzaamheidsfabriek Rein Meester
De duurzaamheidsfabriek ziet er prachtig uit maar heeft ook het nodige gekost. Rein Meester legde uit hoe dit te financieren is en betaalbaar te houden. Hij gaf zicht op de verdienmodellen achter de fabriek.
4. Dakschatten Robin Kerssens
Dakschatten staaat een brug tussen het onderwijs en het werkveld, door techniek-studenten een commercieel gezond en realistisch plan te laten schrijven voor duurzaam gebruik van daken.Te denken valt bijvoorbeeld aan zonnepanelen, sedem begroeiing, regenwater-installaties en combinaties van duurzame technieken. Hilversum heeft vier van haar panden ter beschikking gesteld voor het verduurzaming. Het winnende plan wordt ook daadwerkelijk uitgevoerd.
5. New skills for new jobs in de bouw en techniek. Jan Cromwijk
In 2020 gaat de EU klimaatneutraal bouwen voorschrijven. Daar moeten onze leerlingen op voorbereid worden. Jan Cromwijk legde uit wat dat betekent en vertelde welke nieuwe beroepen of invalshoeken in bestaande beroepen gaan er ontstaan. Het EU project Build Up Skills gaat daarover komende jaren van start.
6. Masterclass "Duurzaamheid en techniek, in de nieuwe sociale 3.0 eco-economy" (2x 45 minuten) Rob de Vrind
Op het Koning Willem I College geeft Rob de Vrind lessen over duurzaamheid. Daarin weet hij op een aansprekende wijze jongeren te boeien niet alleen met wat er allemaal mis dreigt te gaan maar juist met de oplossingen, de nieuwste inzichten en de ongekende nieuwe mogelijkheden van de social media. De workshop werd gegeven voor 150 studenten techniek van het Da Vinci College.
7 Duurzame energietechniek op het Koning Willem I College Theo Prinssen
Directeur Theo Prinssen heeft uitgelegd hoe men op het Koning Willem I College een nieuwe uitstroomdifferentiatie Energie en Klimaat heeft vomgegeven.Welke lessen er worden gegeven, welke stages worden aangeboden en elke doorstroommogelijkheden leerlingen hebben.
8.Wat doe jij voor een betere wereld?” Maak kennis met UPGRADERS! Imke Elstak
Samen en met positieve energie werken aan een betere toekomst, dat is waar het landelijke project Consumptie Verplicht voor staat. Het ging over het programmaonderdeel UPGRADEN. UPGRADES zijn korte positieve acties bedacht én uitgevoerd door jongeren. Switch daagt jongeren uit om zelf een spraakmakende actie (UPGRADE) te bedenken en uit te voeren. De acties zijn positief, origineel, ludiek en laten zien dat werken aan een eerlijke en duurzame wereld leuk is en helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn.
Switch stimuleert mondiaal burgerschap, ofwel gedrag dat bijdraagt aan een duurzame en rechtvaardige wereld. Switch doet dit samen met jongeren. Zie hier.
9. 3D printing
Het DaVinci college heeft verschillende 3D printers staan. Je kan er vanalles mee. je kan zelfs je laten scannen en printen. De programma's staan vrij op interenet.
10. Centrum Duurzaam van Friese Poort Ger van Hoving Workshopronde I
Friese poort zet hoog in op duurzaamheid in haar techniekopleidingen. Samen met de provincie en het bedrijfsleven zetten zij Centrum Duurzaam op. Ze hebben een mooie website zie hier.
Een ppt is hier te zien.