Beeldverhaal (4 MB downloaden duurt even)
|
Duurzame kinderopvang
|
|
Tegenwoordig spelen minder kinderen buiten door bijvoorbeeld toegenomen gebruik van tv en computer, gebrek aan voorzieningen in de buurt of twijfel aan sociale veiligheid. Uit onderzoeken blijkt dat kinderen die te weinig buiten komen, vaker last hebben van zaken als ADHD, concentratiestoornissen en overgewicht. En naast dat buiten spelen gezond is, kan het ook bijdragen aan respect voor de natuur.
Als kinderen in de stad opgroeien, vraagt het soms wat extra inzet om hen de natuur te laten beleven. Op een kinderboerderij kunnen kinderen volop leren omgaan met dieren. Ook is het goed om kinderen mee te nemen naar een park of een speeltuin in een groene omgeving. Dit heeft een aantal voordelen voor kinderen: Het kind wordt uitgedaagd tot lichamelijke activiteit zoals slootje springen, krachtmetingen, op en in bomen klimmen. Dit is goed voor grove en fijne motoriek
Meer over natuurspeelplaatsen is te vinden op www.nationaleuitdaging.nl Meer over speelbossen, groene schoolterreinen, boerderijschoolprogramma's, meer onlandjes (wilde stukken land) is te vinden op www.avonturenclub.nl , www.springzaad.nl , www.groenetoekomst.nl , www.degroenestad.nl , www.natuurkind.nl , www.buitenspeelbond.nl In de gemeente Zwolle is op initiatief van ROC Landstede een start gemaakt met de realisatie van een DOE-park op de voormalige Nooterhof. In het DOEpark doen MBO cursisten hun leer werk opdrachten op het gebied van o.m: onderhoud groen, het organiseren van educatieve activiteiten, bedienen van gasten in het theehuis, managen en inrichten van educatieve tentoonstellingen en begeleiding van kleuters en schoolkinderen die een middagje in het skills lab of oer dorp op onderzoek uitgaan. VO leerlingen doen in het kader van maatschappelijke stage samen met mensen met een beperking een onderzoek naar de toegankelijkheid van het park, ze worden hierbij geholpen door MBO cursisten (zorg) en HBO studenten (onderzoeksopzet). Dit doen ze in opdracht van de Landelijke gehandicaptenraad. Leerlingen van het praktijkonderwijs assisteren bij het onderhoud van het park, dat doen ze in de vorm van een langlopende stage. Kortom er wordt veel echt werk gedaan door jongeren binnen het kader van hun opleiding. Hierin werken ze samen met de DOEpark staf en een scala aan vrijwilligers op het gebied van natuur en milieu. Er werden leerwerkprestaties ontworpen met de organisaties en bedrijven die betrokken zijn bij het DOEpark. In het DOE-park Nooterhof in Zwolle werken scholen, vrijwilligersorganisaties, wijkverenigingen, natuur en milieu organisaties en bedrijven samen.
|
||
|