Open menu


Het proces van autorecycling


Vrijwaring

Op het moment dat je een auto naar een aangesloten demontagebedrijf brengt of laat ophalen, ontvang je van het betreffende bedrijf een vrijwaring (en soms ook een vergoeding). Om vrijwaringen af te kunnen geven, moet een bedrijf erkend zijn door de Rijkdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Recycling

2023 Audi en partners is gaan experimenteren om de secundaire materialen toch weer te kunnen gebruiken voor nieuwe Audi-auto’s. De eerste winst werd behaald in de sorteertechnologie: door gerichter te demonteren konden bijvoorbeeld grote stukken kunststof worden gered. Normaalgesproken worden die delen versnipperd.

Na het wegleggen van die hoogwaardige materialen, werd het resterende buitenwerk van de autowrakken verbrijzeld en gegroepeerd tot hoopjes kunststof, glas, aluminium en staal. Die konden door het scheidingsproces goed worden gerecycled tot hoogwaardige nieuwe materialen.

Voor gebroken glazen ruiten is ook een circulaire oplossing gevonden. Dat glasgranulaat kan worden omgesmolten en omgevormd tot nieuwe glazen platen, die al worden gebruikt in het Q4 e-tron model.

Demontage

Medewerkers van het autodemontagebedrijf demonteren de sloopauto of schadeauto. Dat wil zeggen dat zij de auto ontdoen van bruikbare auto onderdelen, zoals (start)motoren, verlichting en versnellingsbakken, die tweedehands kunnen worden verkocht aan particulieren en bedrijven. De overige onderdelen, zoals vloeistoffen (bijv. olie, koelvloeistof, benzine en diesel) en kapotte accu's, worden verwijderd voor recycling. Deze onderdelen, die zij zelf niet kunnen recyclen, worden aangeleverd bij gespecialiseerde bedrijven. In totaal zijn er ruim 200 autodemontagebedrijven aangesloten bij de ARN. Samen recyclen ze meer dan 25% van het totale gewicht van alle ingeleverde auto's.

Kale wrak

Hetgeen dat na het demontageproces overblijft, noemt men het kale autowrak. Dit wrak gaat naar een shredderbedrijf dat is aangesloten bij Auto Recycling Nederland. De installaties van de bedrijven vermalen de materialen tot kleine stukjes metaal en restmateriaal. Een shredderbedrijf probeert zoveel mogelijk (kostebare) materialen terug te winnen. Het gaat onder andere om ijzer, koper en alumninium. Deze materialen gaan direct naar de metaalverwerkende industrie. Hetgeen dat overblijft, het zogenaamde shredderafval, gaat naar de PST-fabriek in Tiel. In totaal zijn er meer dan tien shredderbedrijven aangesloten bij Auto Recycling Nederland. Zij recyclen meer dan 55% van het totale gewicht van alle ingeleverde auto's.

 

PST-fabriek

Het shredderafval komt uiteindelijk terecht bij de PST-fabriek in Tiel. Deze staat hier sinds 2002. PST staat voor Post Shredder Technologie ("post" betekent "na"). Het proces start in de bunkerhal waar ongeveer 100.000 kilo materiaal kan worden opgeslagen. Hier wordt het restant verzameld en daarna wordt het gescheiden (mineralen, kunsstoffen en vezels). Uiteindelijk worden de gescheiden producten gebruikt in nieuwe producten. In de PST-fabriek wordt de laatste +/- 15% van het totale autogewicht gerecycled.

 

Autobanden

Per jaar belanden ruim een miljard autobanden bij het afval en het overgrote deel daarvan wordt verbrandt. 

Bij Chemelot kunnen ze carbon black uit gebruikte autobanden terugwinnen.
Bridgestone heeft een duurzame autoband gemaakt die bestaat uit verschillende gerecyclede materialen, zoals plastic, staal en carbon black (een poeder dat banden onder andere zwart en slijtvast maakt). Het nieuwe rubber dat nog in de banden zit, wordt gemaakt van de woestijnplant guayule, die op Amerikaanse grond wordt geteeld. Ook dat brengt duurzame voordelen met zich mee. Het natuurlijke rubber van guayule dient namelijk als alternatief voor de rubber van de Braziliaanse rubberboom, die voornamelijk in Zuidoost-Azië groeit. Met andere woorden: de import van rubber neemt af. Daarnaast heeft guayule vijftig procent minder water nodig om te groeien.

Momenteel werkt het aan een autoband voor personenauto’s die voor 90 procent uit gerecyclede en hernieuwbare materialen bestaat.