Open menu

Hoe ziet het duurzaamste autobedrijf er uit ? Dit bedrijf wordt gebouwd in de Achterhoek en is van Harrie Arendsen, een Volvodealer.

autobedrijf

Maar het wordt meer dan alleen een autobedrijf. Het wordt een belevingscentrum op het gebied van duurzaamheid.

Van een dak vol zonnepanelen tot straatstenen die CO2 uit de lucht halen. Van één van de duurzaamste wasstraten ter wereld tot een kruidentuin op het dak. Dit bij een Volvodealer in de Achterhoek.

Showrooms veranderen

Alles wordt digitaal, zo ook showrooms. Daarom verandert het businessmodel. Onze klanten hebben de complete auto tegenwoordig al op internet gezien voordat ze bij ons binnenstappen. Als autobedrijf moeten we dus meer bieden dan alleen service en auto’s, waardoor onze klanten bereid zijn om net iets verder te rijden om bij ons op bezoek te komen.

Onder meer duurzaamheid moet voor die aantrekkingskracht gaan zorgen. Naast de gebruikelijke dienstverlening zijn in het nieuwe pand veel extra faciliteiten gecreëerd, zoals een lunchroom, diverse flexwerkplekken, vergaderzalen en een trainingsruimte.

Circulaire economie onder één dak

Het is de bedoeling dat bezoekers over duurzaamheid kunnen leren bij een bezoek aan de showroom. Men gaat de afvalstromen analyseren, om er nieuwe bestemmingen voor te vinden. Het kunststofafval gaat men recyclen tot kuipjes en meubels. Die biedt men weer te koop aan in de lunchroom.

Duurzaam pand

Men wil een uniek pand , niet een gebouw waar er in Nederland al duizenden van leeg staan. Het pand vergt op het eerste gezicht misschien een grotere investering, maar men gaat enorm besparen op de energie- en onderhoudskosten. Er is bijvoorbeeld geen gasaansluiting in het nieuwe pand. Daarnaast zijn er diverse subsidies voorhanden die investeringen in duurzaam bouwen ondersteunen en is gekozen voor een groene lening bij de Rabobank, waar alleen zeer duurzame projecten van ondernemers met een voortrekkersrol voor in aanmerking komen. Op de langere termijn wordt men dan goedkoper  dan met een traditioneel gebouwd pand.”

De bestrating wordt van duurzame straatsteen, die voor 40 tot 50 procent uit gerecycled afval bestaat. Daarnaast wordt er olivijn in de straatsteen verwerkt, een mineraal dat CO2 uit de lucht haalt. Wat we uitstoten met onze auto’s proberen we op deze manier te compenseren.

Duurzame wasstraat

Ook de wasstraat wordt erg duurzaam. Men gaat zoveel mogelijk regenwater gebruiken om auto’s te wassen. Dat wordt opgevangen via het dak. Daarnaast is de wasstraat in staat om gebruikt water te reinigen en opnieuw te gebruiken. Op die manier kunnen er 200 spoelingen met hetzelfde water gedaan worden. Zo bespaart men 1.200.000 liter kraanwater per jaar. Daarnaast wordt regenwater gebruikt voor het doorspoelen van de wc’s in het pand. Dit brengt de totale besparing op kraanwater op 1.700.000 liter.

Ook op het gebied van energie is de hightech wasstraat bijzonder efficiënt. De drooginstallatie volgt de contouren van de auto namelijk veel efficiënter, door middel van robotarmen. Daardoor gebruikt de wasstraat 80 procent minder energie dan conventionele drooginstallaties in wasstraten.

Men is nog op zoek naar duurzaam sop.

Van zonnepanelen tot LED-verlichting

Het pand wordt CO2-neutraal. Het bestaat voor 30 tot 40 procent uit gerecycled beton en heeft 440 zonnepanelen op het dak. Deze zonnepanelen zorgen voor een verwachte opbrengst van 112.200 kilowattuur per jaar. Als men niet genoeg energie opwekt om het pand van stroom te voorzien, wordt het  ingekocht bij Pure Energie. Zo weten we zeker dat het pand geen gebruik maakt van fossiele brandstoffen.”

Het pand is daarnaast zon-georiënteerd gebouwd, zodat de zonnepanelen zoveel mogelijk energie opwekken en het daglicht optimaal benut wordt. De verlichting, die volledig uit LED-lampen bestaat, wordt daarnaast slim aangestuurd. Zo wordt kunstmatig licht bijvoorbeeld minder gebruikt in ruimtes die al veel daglicht krijgen. Daarnaast is de verlichting ingedeeld in groepen, zodat men zelf, via het gebouwbeheersysteem, kan bepalen waar wel en geen licht brandt.

Twee duurzame warmtepompen, één in de grond en één op het dak, zorgen voor duurzame verwarming en verkoeling van het pand. Ook het groene sedumdak (vegetatiedak) draagt bij aan de verkoeling van het pand. Het binnenklimaat wordt verder gereguleerd door middel van sensoren.

De tuin van de Volvo dealer wordt een groene oase, compleet met een bijenhotel, kruidentuin en kippenhok. De producten die hieruit voortkomen, worden in de lunchroom weer aangeboden.

Daarnaast neemt Volvo als innovatieve organisatie haar maatschappelijke verantwoordelijkheid door bij te dragen aan een duurzame samenleving en mobiliteit. Zij doen dat door schone auto’s en nieuwe veiligheidssystemen te ontwikkelen. 

Wat kan de autobranche doen ?

1. Buiten

  • 1.1. Isoleren plat dak
  • 1.2. Isoleren spouwmuur
  • 1.3. Pas energiezuinige buitenverlichting toe
  • 1.4. Schakel buitenverlichting op daglicht- en bewegingssensor

2. Te klimatiseren ruimte

  • 2.1. Automatisch uitschakelen afzuiging spuitcabine
  • 2.2. Automatisch uitschakelen hefbrugverlichting
  • 2.3. Beperk warmteverlies d.m.v. snel sluitende deuren
  • 2.4. Bij veel daglicht verlichting dimmen
  • 2.5. Detecteren en verhelpen perslucht lekkages
  • 2.6. Gebruik een loopdeur voor de toegang van personen
  • 2.7. Kale armaturen voorzien van een spiegel opklik armatuur
  • 2.8. Kierdichting verbeteren
  • 2.9. Kleine onderdelen drogen met infrarood
  • 2.10. Luchtverwarming vervangen door stralingsverwarming
  • 2.11. Pas daglichttoetreding toe via het dak
  • 2.12. Registratie en monitoring van energie
  • 2.13. Ruimte leeg: licht automatisch uit
  • 2.14. Toepassen hoogfrequente verlichting
  • 2.15. Toepassen HR-luchtverhitter
  • 2.16. Werkinstructie spuitcabines

3. Technische ruimte

  • 3.1. Aparte cv-ketel voor kantoorgedeelte
  • 3.2. Energiezuinige HR-ketel plaatsen
  • 3.3. Frequentiegeregelde pomp plaatsen
  • 3.4. Isoleren van leidingen
  • 3.5. Perslucht uit buiten gebruikstijd
  • 3.6. Starttijdstip opwarmen gebouw optimaliseren
  • 3.7. Toepassen frequentieregeling compressor
  • 3.8. Weersafhankelijk regelen van de cv-ketelgroep

    Wil je er meer over weten kijk dan hier