Open menu

Cradle to cradle en auto's

Ford wil de 21e eeuw in met duurzame bedrijfsvoering en investeert er 2 miljard in.

De doelstelling was dat je kinderen er met een gerust hart zouden kunnen spelen.

Nu is het een industrie met waterpartijen, groene ruimten, wild en bijen, Een industrieel natuurpark.  Het afvalwater wordt op natuurlijke wijze gezuiverd, er wordt gebruik gemaakt van zonne-energie en de nieuwe fabriekshal werd gebouwd met veel ramen, zodat er zonlicht naar binnen viel. Het hele productieproces is opgeschoond, en er wordt overal naar afvalstromen gekeken. Het dak van de nieuwe productiehal is een groot weiland, bedekt met sedum. Het zuivert het regenwater, en het geeft vogels een nieuwe woonplaats.

De productiehal heeft Ford zelfs 35 miljoen bespaard. Het heeft een twee maal zo grote levensduur, het beschermt het dak namelijk tegen UV straling dat weer lekkages veroorzaakt.

Het bespaart op verwarmen en koelen omdat het beter geoleerd is. Het absorbeert overtollig regenwater dat anders chemisch behandeld had moeten worden voordat het geloosd zou mogen worden in de rivier.

Men heeft een auto ontwikkeld die rijdt op waterstof met stoelen uit soja en banden van ma. De auto moet geheel bestaan uit biologisch afbreekbare materialen of uit technisch gemakkelijk te winnen onderdelen die weer grondstof kunnen worden. Nu kost het 22.000 kg aan ruw materiaal om een auto van 1300 kg te bouwen. Het zou mooi zijn indien dat 1300 kg zou worden. Het kost minder, minder milieubelasting en de klant is happy.

Ford denkt dat deze filosofie alle takken van industrie gaat bevloeden maar men denkt er ook een hoop geld mee te kunnen gaan verdienen.

Vervoer

de HRO (Hogeschool Rotterdam) werkt in het innovation dok aan de auto voor de toekomst. Ze hebben een kenniskring Innovatie, Energie & Productrealisatie. Sigrid Bollwerk is daar lector Smart Energy. Men is bezig in een slimme wijk C2C vervoer te ontwikkeling in de vraagstelling ontwerp vervoer dat de omgeving mooier maakt, eco-effectief is, waarin de biologische en technologische kringloop gescheiden is, met respect voor diversiteit.
Ga een duurzame stadsauto ontwerpen
1. zonder schadelijke stoffen,
2. vanuit normen en waarden (geen kinderarbeid)
3. vanuit een P-lijst en zonder stoffen opde X-lijst
4. ontwerp voor de biologische en technologische kringloop
5. dan opnieuw uitvinden, je telkens afvragend wat wil je eigenlijk.
De auto moet in onderdelen te recyclen zijn, zijn aan te passen, materialen beperken en makkelijk demontabel zijn.
Men dient ook in gesprek te gaan met de gebruikers.   De prototypes met namen als de Cmmn  en de FUN zijn nu ontwikkeld o.l.v.docent j.van.den.doel.