Open menu

Home

A16 Optimalisatie inkoop en gebruik van les- en kantoormaterialen

• Omschrijving: 

Optimaliseer de inkoop en het gebruik van lesmaterialen en kantoorbenodigdheden door: 
a Het beperken van de in omloop zijnde hoeveelheid artikelen met behulp van een goede voorraadadministratie (wie haalt wat en hoeveel?) en het uitreiken van een standaard set bureauspullen aan iedereen; 
b Het beperken van het assortiment (voor eigen gebruik) door b.v. slechts één type ballpoint aan te schaffen; 
c Het inkopen van artikelen die gemaakt zijn van minder milieubelastende materialen, zoals ordners van polyetheen/polypro-peen of stiften, tape, lijmen en correctielakken op waterbasis; 
d Het inkopen van zoveel mogelijk navulbare artikelen en kring-loopmaterialen, zoals typ- en printlinten, printercartridges, vulpennen, potloden en stiften. 
e Gebruik te maken van (marker)stiften op waterbasis indien papier of karton als ondergrond gebruikt wordt en (marker)stiften op alcoholbasis indien gladde oppervlakken als ondergrond gebruikt worden. 
f Artikelen zoals ordners, mappen, hechters etc. her te gebruiken door deze terug te sturen naar het magazijn. Een groot deel daarvan kan na een eventuele kleine opknapbeurt weer uitgezet worden. 
g Bij de inkoop gebruik te maken van inkoopgidsen waarin de minder milieubelastende alternatieven duidelijk zijn aangegeven. 

• Kosten en baten: De kosten zijn afhankelijk van de maatregel. Bij de eerste maatregel is er een besparing op de aanschafkosten; verder besparing op de afvalverwijderingskosten.


Toepasbaarheid: Algemeen toepasbaar.