De toeleveranciers

Ook de toeleveranciers zijn met duurzaamheid bezig.

Grolsch

grols
Geen plastic meer maar karton om zes blikjes bier te verkopen.

Unilever

Heeeel veel producten in de supermarkten zijn van Unilever.

Zij hebben de ambitie in 2020 volledig CO2-neutraal te zijn. In 2030 zegt de multinational zelfs alleen nog energie te gebruiken uit hernieuwbare bronnen. Hiervoor is duurzaamheid geïntegreerd in de kern van de strategie van Unilever. Voor het behalen van zijn duurzaamheidsambities koopt Unilever alleen hernieuwbare energie in. Daarnaast wekt de multinational biobrandstoffen op in zijn fabrieken, waardoor de CO2-emissie nu tot 65 procent is teruggedrongen ten opzichte van het uitstootpercentage in 1995.

Als voorbeeld van de zelf-opgewekte biobrandstof noemt de directeur de ijsfabriek in de Overijsselse plaats Hellendoorn, waar Unilever gebruikmaakt van een biovergister die organisch afval omzet in gas. De zogeheten Biopaq AFR haalt energie uit ijsresten en afvalwater en voldoet daarmee aan 20 procent van de totale vraag naar gas binnen de fabriek.

Naast het opwekken van biobrandstof, zet Unilever ook in op het gebruik van liquefied natural gas (LNG). Volgens de multinational is dit het meest geschikte, duurzame alternatief voor diesel in de sector van zwaar internationaal wegvervoer. Zo werkt Unilever de komende drie jaar aan een onderzoek naar de mogelijkheden om het schonere LNG de dominante brandstof te maken voor internationaal wegtransport. Daarbij is het aanleggen van meer LNG-tankstations essentieel.

In 2020 wil Unilever naast CO2-neutraal zijn, ook de milieuvoetafdruk halveren door de hele productieketen heen. Hiervoor heeft de organisatie de milieu-impact van de gehele keten, van grondstoffen tot afvalfase gemeten. Daaruit is gebleken dat meer dan twee derde van de milieuvoetafdruk wordt veroorzaakt door het verwarmen van water en het waterverbruik van consumenten om de producten van Unilever, zoals zeep en wasmiddel, te gebruiken.

Hiervoor zijn continu productinnovaties noodzakelijk om de consumenten te helpen bij het verminderen van de milieuvoetafdruk”, zegt Mauser. “Denk aan een compressed deodorant, een product dat in een kleinere verpakking beschikbaar is en daardoor een lagere milieuvoetafdruk heeft, maar net zoveel inhoud heeft als de deodorant waar consumenten bekend mee zijn. Het gaat om het veranderen van het consumentgedrag. En daarin willen wij de consumenten helpen de juiste producten te kiezen en te vinden.”

Zo werkt Unilever aan een campagne om consumenten beter bewust te maken van hun energie- en waterverbruik. Met het WaterSpaarders-initiatief werkt de multinational samen met onderwijsinstellingen, het Wereld Natuur Fonds en de Missing Chapter Foundation aan het verminderen van het energieverbruik om water te verwarmen. Dit is mogelijk door basisschoolleerlingen te informeren over duurzaam waterverbruik, waarna zij thuis hun ouders stimuleren het energie- en waterverbruik te verminderen.

2019 Unilever neemt b.v deodorant weer in via pakketvervoerder UPS waarna je de deo gevuld weer terug krijgt. In het algemeen wordtt de filosofie dat klanten de lege verpakkingen weer terugsturen naar de fabrikant om ze te laten navullen. Pakketvervoerder UPS verzorgt het transport. Een experiment.

Tandpasta tabletten

Onder de naam Signal Integral 8 verkoopt Unilever tandpasta in tabletvorm. De tandpastatabletten zijn te gebruiken zonder water. De tabletten zijn verkrijgbaar in een recyclebare en navulbare pot.


Heineken

wil de duurzaamste brouwerij van de wereld worden. Brewing for a better future. Ze hebben 3500 zonnepanelen op het dak in 's-Hertogenbosch staan eind oktober 2019 werden er 16.569 zonnepanelen aan toegevoegd. Het heeft een afmeting van zo’n acht voetbalstadions. Een binnenvaartschip, dat Heinekenbier naar de haven transporteert, vaart sinds dit jaar volledig op biobrandstof. Het schip stoot daardoor 90 procent minder zwavel uit dan op conventionele stookolie. Heineken krijgt de energie van een windmolen bij Den Bosch en krijgt biogas van de waterzuivering om haar vergistingsproces te verwarmen. 

heineken

Ook het water dat gebruikt wordt om flesjes te spoelen wordt hergebruikt: tot tien keer toe. De laatste spoelstap gaat met schoon water, maar dat wordt vervolgens elders in het reinigingsproces opnieuw gebruikt. Aan het einde maakt Heineken biogas van de organische resten in het spoelwater. De flesjes gaan 25 keer mee.

plasticflesjes

Coca cola

Duurzamere verpakkingen, minder uitstoot van broeikasgassen en dranken met minder calorieën.

In 2025 moet 50 procent van het verkoopvolume in West-Europa afkomstig zijn uit caloriearme of calorievrije dranken. In 2016 was dit 34 procent. Duidelijke productinformatie en kleinere verpakkingen waardoor het gemakkelijker wordt om bewust met suiker om te gaan.

Daarnaast wil Coca-Cola bijdragen aan het terugdringen van de hoeveelheid zwerfafval. Om dat te bereiken, streeft de producent er onder meer naar om in 2025 100 procent van zijn verpakkingen in te zamelen. Ook wordt het gemiddelde gebruik van gerecycled plastic voor PET-flessen ruim verdubbeld tot tenminste 50 procent. In 2016 was dit aandeel nog 21 procent.

Verder kondigt het bedrijf aan het aantal partnerships met maatschappelijke organisaties uit te breiden en meer medewerkers vrijwilligerswerk te laten doen. Ook gaat Coca-Cola de positie van jonge mensen en vrouwen binnen de organisatie verder versterken. Zo moet in 2025 meer dan 40 procent van de managementfuncties worden bekleed door vrouwen.

De uitstoot van broeikasgassen moet door de eigen bedrijfsactiviteiten met 50 procent worden teruggedrongen.

Ook moet de hoeveelheid water die bij de productie wordt gebruikt, met 20 procent worden gereduceerd. Daarnaast wil het bedrijf tegen 2020 zijn belangrijkste grondstoffen uit de land- en bosbouw voor 100 procent duurzaam inkopen.

Bottelbedrijf Coca-Cola European Partners koopt een groot deel van de energie duurzaam in.

Tegen het einde van 2019 zullen alle plastic flessen die in Nederland geproduceerd worden, bestaan uit vijftig procent gerecycled plastic, rPET.

Naast het terugdringen van de benodigde hoeveelheid plastic heeft het bedrijf nog meer duurzame ambities, zegt Bijnens. “We willen honderd procent van onze verpakkingen terugkrijgen. We willen kijken naar onze flessen als grondstof voor nieuwe flessen.” In 2025 moeten alle gebruikte flesjes weer ingezameld worden.

De Coca Cola fabriek in Dongen heeft men een basisstudie gedaan: wat moet er allemaal vervangen worden om een fabriek CO2-neutraal te maken? Denk aan veegwagens, heftrucks, de krimpoven waarmee verpakt wordt en zelfs de gasbranders in het lab. Daar bestaan gelukkig elektrische varianten van, dus die zijn relatief makkelijk te vervangen. Moeilijker is het vervangen van de twee stoomboilers. Die kunnen niet één op één vervangen worden door heet water door de leidingen te laten stromen. De stoomleidingen moeten daar eerst voor worden omgebouwd. Zo moeten er warmtewisselaars worden toegevoegd. En dit moet allemaal gebeuren terwijl de fabriek blijft draaien. Daanrnaast gebruikt men drie windmolens en gaat men overal zonnepanelen plaatsen. Ze willen in 2023 al CO2 neutraal zijn. In totaal investeren ze € 250 miljoen in verduurzaming. 

 

 

 

 

 

 

%MCEPASTEBIN%