Open menu

 

Een uitdaging om het beter te doen met minder

Hier zijn korte interviews te zien met 50 bedrijven over MVO.

Heineken

heeft in 's-Hertogenbosch 3600 zonnepanelen op het dak gelegd en ze nemen de stroom van de naburige windmolen af. In 2017 hebben ze het verhoogd naar 11.000. 

Siemens

wil in 2030 klimaatneutraal zijn en wil in 2020 50 % minder CO2 uitstoten.

Ikea

In 2017 is bij IKEA 73 procent van alle energie afkomstig uit hernieuwbare bronnen. Ze hebben 750.000 zonnepanelen geïnstalleerd op de gebouwen van het meubelconcern en wordt 91 procent van alle afval gerecycled of verbrand voor energieterugwinning. Qua producten wordt al het katoen en bijna 80 procent van het hout verkregen uit duurzamere bronnen.

Op het gebied van elektrisch rijden heeft Ikea ook de nodige maatregelen getroffen. Een groot deel van de winkels en shoppingcenters heeft oplaadpunten voor elektrische auto's en in verschillende landen rijden al elektrische auto's rond voor thuisbezorging. In China zijn er bijvoorbeeld 53 elektrische vrachtwagen actief in zes verschillende steden.

In 2016 zegt IKEA nog eens € 1 mrd extra in duurzaamheid te investeren. Daarmee wil de meubelgigant de aanvoer van duurzame materialen veilig stellen voor de lange termijn. Met de extra investering maakt de Zweedse retailer in totaal € 3 mrd vrij voor duurzaamheidsprojecten. Tot nu toe investeerde Ikea Group sinds 2009 € 1,5 mrd in wind- en zonne-energie. De retailer heeft nog eens € 600 mln gereserveerd voor investeringen op dit gebied.

Doel om in 2020 evenveel hernieuwbare energie te produceren als de hoeveelheid energie die Ikea gebruikt in zijn eigen bedrijfsvoering.

Dankzij de ingebruikname van nieuwe windparken in Polen en de Verenigde Staten bereikte de hoeveelheid hernieuwbare energie in dit boekjaar 71 procent van het totale energiegebruik door Ikea Group.

Duurzame materialen

Ook op het gebied van materiaalgebruik boekte Ikea vooruitgang. Zo is al het katoen en 61 procent van het hout in Ikea-producten afkomstig van duurzamere bronnen, zoals Better Cotton en hout met FSC-certificaat of gerecycled hout.

Daarnaast is de retailer volledig overgestapt van geëxpandeerd polystyreen, ofwel piepschuim, naar milieuvriendelijke en recyclebare verpakkingsmaterialen.

“Voor bedrijven met oog voor de toekomst liggen er veel mogelijkheden om bij te dragen en te profiteren van een schone economie”, zegt Peter Agnefjäll, president en CEO van Ikea Group, in het persbericht. “Wij zijn vastberaden om een positieve invloed te hebben op onze planeet en haar bewoners. Dat is geheel in lijn met onze visie om een beter dagelijks bestaan te creëren voor zoveel mogelijk mensen.”

LED-verlichting

Tegelijkertijd biedt Ikea zijn klanten de mogelijkheid te kiezen voor en te investeren in duurzame oplossingen. Zo verkoopt Ikea zonnepanelen in drie markten, waaronder Nederland.

Verder is het volledige aanbod verlichting gebaseerd op LED-lampen. Daarvan verkocht Ikea er in het afgelopen boekjaar bijna 80 miljoen wereldwijd. In vergelijking met dezelfde hoeveelheid traditionele gloeilampen levert dat volgens de retailer een besparing op die vergelijkbaar is met de jaarlijks elektriciteitsbehoefte van 650.000 huishoudens.

Lidl

start in november met de bouw van het duurzaamste distributiecentrum van Nederland. De supermarktketen steekt € 70 mln in het project.

Dat heeft Lidl vandaag bekend gemaakt tijdens de Vakbeurs Energie in Den Bosch. Het circa 50.000 vierkante meter grote distributiecentrum in Waddinxveen krijgt het Breeamcertificaat ‘Outstanding’, de hoogst haalbare certificering.

Het nieuwe distributiecentrum wordt volledig verlicht met LED-lampen. Ook komen er meer dan 4.000 zonnepanelen op het dak, waarmee het gebouw op een zonnige dag zelfvoorzienend is.

Restwarmte

Het meest onderscheidende is volgens Marcel Ganzeboom, hoofd bouwzaken van Lidl Nederland, dat er geen gasaansluiting is. “We gebruiken de restwarmte uit de koeling om zowel de distributiehal als de kantoren te verwarmen.”

Ganzeboom wijst erop dat het Lidl-distributiecentrum in Heerenveen, uit 2013, ook gebruik maakt van restwarmte uit de koelsystemen. “We besparen daar € 100.000 per jaar op de energierekening”, zegt hij. In de Friese stad worden de kantoren nog wel met gas verwarmd. Ganzeboom: “In het nieuwe distributiecentrum is de besparing zeker 20 procent groter.”

Alle maatregelen samen leveren het distributiecentrum een Breeamscore van 91,38 procent op, volgens Lidl de hoogste ontwerpcertificaatscore voor een Nederlands distributiecentrum. Het net geopende centrum New Logic II van Tesla in Tilburg scoort 91,18 procent.

Kostenbesparingen

De investeringen in duurzame technologie zijn volgens Ganzeboom een logisch uitvloeisel van de strategie van Lidl om zoveel mogelijk kostenbesparingen te realiseren, om die door te rekenen aan de consument.

“Wij rekenen alles door”, zegt Ganzeboom. “We investeren iets meer in bijvoorbeeld LED-verlichting. De terugverdientijd daarvan is drie jaar. Voor zonnepanelen is dat zes jaar. Een terugverdientijd van vijf tot zes jaar is voor ons acceptabel.”

Leveranciers

Lidl vangt ook regenwater op voor onder meer de irrigatie van de naastgelegen landbouwkassen. Naast alle eigen duurzame activiteiten en systemen, zullen ook de leveranciers van het nieuwe distributiecentrum van Lidl gebruik maken van duurzame en verantwoorde materialen die recyclebaar zijn. Het nieuwe distributiecentrum wordt in januari 2017 geopend.

Lidl is een van de grootste supermarktketens van Nederland, met meer dan vierhonderd filialen. Sinds september 2014 is het Energielabel A++++  de standaard voor alle nieuw te bouwen winkels.

Mac Donalds

McDonalds aan de Hooge Steenweg in ’s-Hertogenbosch is onlangs compleet verbouwd. Dat leek franchisenemer Hans van Hoof een goed moment de zaak een stuk duurzamer te maken. Led-verlichting, watervrije toiletten, warmteterugwininstallatie en energiezuinige koelcellen zijn de voornaamste aanpassingen die hij doorgevoerd heeft.

Het begint al met de buitenverlichting en de typerende ‘M’ voor in het restaurant. “Voorheen zaten er spaarlampen in, nu is het led-verlichting”, zegt Van Hoof. “En de nieuwe ‘M’s zijn gemaakt van gerecycled materiaal.”

Schaarser licht

Verlichting is sowieso erg belangrijk bij dit McDonald’s restaurant, want het buitenlicht vanaf de Hooge Steenweg wordt schaarser naarmate men verder de zaak in komt. “We hebben zoveel mogelijk gebruik gemaakt van led-verlichting. Daarnaast is al het licht opnieuw ingesteld. In het magazijn werken we met bewegingsdetectie zodat het licht niet brandt als er niemand is.”

Watervrije urinoirs

Een andere innovatie zijn de twee watervrije urinoirs. Deze besparen op jaarbasis elk zo’n 115.000 liter water per jaar. Dat komt overeen met het gebruik van een gezin van drie personen. “En het licht dat normaal gebruikt wordt om de tekst op het urinoir aan te lichten, laten we bewust uit. Anders zou het een beetje tegenstrijdig zijn”, zegt van Hoof met een lach. De urinoirs stinken niet omdat de urine meteen wordt afgevoerd en niet in aanraking komt met water. Schoonmaken gebeurt met een vochtige doek en vetvrij schoonmaakmiddel.

Maximale koeling

Met name bij de koeling wordt veel energie bespaard. Van Hoof: “Het is een uitdaging het beter te doen met minder. Bij de nieuwe koelcellen is dat goed gelukt. Die zijn aanmerkelijk kleiner dan de oude. En doordat de stellingen los van de muur staan, hebben we een maximale koeling. Door dagelijkse levering kunnen we toe met minder voorraad. Dit alles is niet alleen goed voor het milieu. Het is beter voor de voedselveiligheid en we besparen ook nog eens op de energiekosten.” Een warmteterugwininstallatie drukt de energiekosten nog verder door de warmte van de keuken te gebruiken in het restaurant.

Marktleider

Goede monitoring is erg belangrijk voor een verantwoorde besparing. Bij McDonald’s wordt dan ook veel bijgehouden en vergeleken met andere filialen. Van het gebruik van schoonmaakmiddelen tot de honderd procent plantaardige frituurolie waarin de frietjes worden gebakken. Van Hoof besluit: “McDonalds wil duurzaam werken. Als marktleider nemen wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid daarin. Practice what you preach!”

Op de jaarlijkse lijst Technology Pioneers 2015 staan 24 bedrijven die zich volgens het WEF onderscheiden door hun creativiteit en design. Tegelijkertijd hebben zij een product of technologie ontwikkeld, waarmee de start-ups een transformatie teweeg brengen in bestaande processen.

Vijf bedrijven onderscheiden zich ook op een andere manier. Zij zorgen niet alleen voor technologische doorbraken, maar doen dit ook nog eens op een duurzame manier. De start-ups zijn actief in drie sectoren: Energy & Clean Tech, Connectivity & Smart Infrastructure en Materials Transformation.

De vegetarische gerechten moeten McDonald's uiteindelijk leiden naar een kleinere CO2-voetafdruk. Van alle vleessoorten is rundvlees verreweg het meest vervuilend. Daarom wil het bedrijf dat in 2023 nog maar de helft van de verkochte eiwitten uit rundvlees bestaat. Meer vegaburgers verkopen helpt daarbij, en tegelijkertijd boren ze een nieuwe markt aan van vegetariërs die af en toe zin hebben in fastfood.

Cambrian Innovation

Het Amerikaanse cleantech bedrijf  Cambrian Innovation heeft een plek gevonden in de sector Energy & Clean Tech. De start-up  is gespecialiseerd in de zuivering van afvalwater. Het bedrijf gebruikt daarvoor elektrisch geladen micro-organismen. De werkwijze slaat twee vliegen in een klap. De zuiveringsinstallatie EcoVolt levert ter plekke gerecycled schoon water en zet het residu om in een hoge kwaliteit groen gas (methaan). De technologie draait met succes bij een aantal voedsel- en drankenconcerns. Cambrian Innovation produceert 50 procent van zijn eigen energiebehoefte met behulp van EvoVolt.

Genomatica

In dezelfde sector staat Genomatica uit San Diego, Californië. Het bedrijf fabriceert alledaagse chemicaliën uit natuurlijke suikers en cellulose. Bij de productie zet het bedrijf micro-organismen in. Het is een van de eerste bedrijven ter wereld die erin is geslaagd biobased chemische processen commercieel in de markt te zetten. De chemicaliën gedragen zich niet anders dan die uit fossiele brandstoffen en zijn overal inzetbaar.

Newlight Technologies

Op de website van DuurzaamBedrijfsleven schreven we al eerder over Newlight Technologies. Het Amerikaanse bedrijf in de sector Materials Transformation maakt plastics van het broeikasgas CO2. In het assortiment zitten onder meer beschermhoesjes voor mobiele telefoons en verpakkingsmaterialen voor computerfabrikant Dell. Volgens de lovende woorden van het World Economic Forum toont het bedrijf aan dat marktgedreven oplossingen een bijdrage kunnen leveren aan het klimaatprobleem.

Silicor Materials

Silicor Materials is opnieuw een Amerikaans bedrijf uit de Materials Transformation sector. De start-up ontdekte een duurzamere  manier om zonder giftige chemicaliën silicium te maken voor zonnepanelen. Hun producten zijn de helft goedkoper dan gewone zonnepanelen en er is tweederde minder energie nodig om ze te maken. De prestaties zouden vergelijkbaar zijn met die van traditionele zonnepanelen.

BlablaCar

Het Frans bedrijf Blablacar is inmiddels een oude bekende die wereldwijd aan naamsbekendheid wint. De start-up is actief op de markt voor autodelen. De Blablacar-app brengt bestuurders en reizigers bij elkaar voor de lange afstanden. Per maand maken inmiddels ruim een miljoen mensen gebruik van de dienst. Het bedrijf haalde dit jaar $ 100 mln binnen van Europese en Amerikaanse investeerders om de autodeelservice verder uit te breiden.

Verder staan op de lijst het Amerikaanse ETA Devices dat telecombedrijven helpt hun energieverbruik te verminderen en Proterra, gespecialiseerd in elektrisch busvervoer.

De start-ups, grotendeels gevestigd in de Verenigde Staten, worden in september gepresenteerd tijdens de jaarvergadering van het World Economic Forum in de Chinese stad Tianjin.

Harley Davidson

In 2025 moeten ze in de grond staan: de 50 miljoen bomen die motorfabrikant Harley Davidson gaat planten.  Leuk voor het jaarlijkse Outlaw-ritje.Het is niet zo dat de Amerikaanse motormakers ineens bosbouwers worden. Het plantwerk wordt uitbesteed aan The Nature Conservancy, die daarvoor jaarlijks 550.000 dollar krijgt.

Unilever

Omzet verdubbelen ecologische footprint halveren Alle producten verduurzamen
Alle grondstoffen duurzaam inkopen
Circulaire economie
Chemiclaien huren
Biobrandstoffen
CO2 opslag


Audi in Brussel

is in 2018 een CO2-neutrale fabriek noemen. Alle processen in de productie en andere activiteiten in de fabriek die emissies genereren, worden ofwel afgedekt met hernieuwbare energieën (95 procent), ofwel gecompenseerd met milieuprojecten (5 procent). Audi Brussels is hiermee de allereerste gecertificeerde CO2-neutrale serieproducent ter wereld. Ze hebben met een oppervlakte van 37.000 vierkante meter op de fabrieksdaken, de grootste fotovoltaïsche installatie van de regio. Jaarlijks bespaart de onderneming hierdoor 17.000 ton aan CO2, het equivalent van een verbruik van ongeveer 1.500 personen. Audi installeert ook nieuwe technologieën in alle fabrieken om het waterverbruik te verminderen, luchtvervuiling te voorkomen en recycling te verbeteren. Wij zien mileiuvriendelijk produceren als een maatschappelijke verplichting.

Waarom is het onderstaande bedrijf dat kartonnen displays maakt zo duurzaam?