Met de omgeving (Met wie)
Duurzame ontwikkeling werkt het beste als opdrachten komen uit de samenleving en je als school ook duidelijk samenwerkt met de omgeving, de wijk, de stad, de provincie of landelijk, wereldwijd.
Ook de school zelf is een samenleving op zich.
Dit kan ook via service learning. Dat je met je kennis en vaardigheden samen iets doet voor de samenleving.
Studenten lopen natuurlijk ook stage (bij bedrijven) in de samenleving. Tijdens de BPV (beroepspraktijkvorming) orienteren studenten zich op het bedrijf.
Je kan de checklist duurzaamheid op je stageplek gebruiken.
of zou je het onderstaande kunnen doen (met dank aan ROC van Amsterdam te Lelystad).
Om je leerbedrijf en de collega’s beter te leren kennen, ga je het volgende onderzoek doen.
Onderwerpen waar je onderzoek naar doet:
• De bedrijfsvisie; Waarom doen ze wat ze doen? Wat zijn hun drijfveren?
• Unique Selling Point (USP) van het bedrijf; Wat maakt ze als bedrijf uniek?
• Klantbenadering; Marketingstrategie, klantcontact
• Producten en diensten die het bedrijf levert; Portfolio
• Team, werksfeer en samenwerking binnen het bedrijf; Wat is de werkcultuur?
• Sustainable Development Goals (STG) van het bedrijf; Duurzaamheid, inclusiviteit
Kies minimaal 3 van de 17 STG’s voor je onderzoek en vertel hoe het leerbedrijf hieraan werkt.
Bezoek de website voor meer informatie.
Vormen waarin je deze bedrijfsoriëntatie opdracht kan uitvoeren, zijn onder andere:
• Een tekstverslag of interview; in de huisstijl vormgegeven en voorzien van beelden
• Een video; een pakkende korte promovideo voor het leerbedrijf
• Een podcast; een interview of gesprek met een collega over het leerbedrijf
• Een website of app; een interactieve presentatie van het leerbedrijf en de stageplek
Door dit te presenteren aan de klas kunnen docenten en studenten veel leren.
Duurzaamheidscheck Vragen bedacht door studenten Mediadesign ROC Nijmegen
Planet
Wat gebeurt er met jullie afval?
Op welke manier doen jullie aan reclycling van materialen?
Welke apparatuur blijft aanstaan na werktijd? In hoeverre is dat noodzakelijk?
Met welk vervoer komen werknemers naar het werk (percentages per vervoermiddel)?
Welke dingen zijn nog niet duurzaam en kunnen volgens jullie niet veranderen?
Hoe duurzaam is jullie gebouw? Leg uit.
Welke duurzame aanpassingen hebben jullie gedaan? (Zonnepanelen, LED lampen, etc.)
Welke materialen of grondstoffen gebruiken jullie? Hoe duurzaam zijn die?
Hoe duurzaam is het logistieke gedeelte van het bedrijf? Transport etc.
Hoe houden jullie rekening met jullie leveranciers en hun duurzaamheid?
Hoe duurzaam verpakken jullie producten?
Welke toekomstplannen hebben jullie om duurzaamheid te verbeteren?
Gebruiken jullie groene stroom?
People
Hoe zorgen jullie ervoor dat alle medewerkers gelijk behandeld worden?
Hoe zorgen jullie voor medewerkers die ziek worden?
Hoe is de verhouding tussen leidinggevende en medewerkers?
Welke mogelijkheden zijn er voor een medewerker om verder te groeien?
Wat doen jullie aan gelijke behandeling van mannen en vrouwen?
Is discriminatie op basis van sekse, huidskleur of religie wel eens voorgekomen? Wat hebben jullie
daaraan gedaan?
Prosperity
Wat doen jullie om zo veel mogelijk omzet te maken, maar toch duurzaam te blijven?
Op welke onderdelen hebben jullie voor een duurzame maar duurdere oplossing gekozen?
Waar levert een duurzame oplossing jullie ook geld op?
Zien jullie geld als een noodzakelijk middel, of als een doel?