Aandachtspunten voor duurzame bedrijfsvoering
Visie
De school zou een schoolvoorbeeld voor duurzaamheid moeten zijn. We practise what we preach.
Het schoolterrein en het schoolgebouw zijn een cruciaal onderdeel van een geïntegreerde benadering van duurzaamheid.
Algemeen
Duurzaamheid moet genoemd worden in de beleidsstukken en actieplannen.
Een hulpmiddel voor bestuurders kan dit boekje van De Groene Zaak zijn.
Er moet een actieve communicatie bestaan op het gebied van duurzame ontwikkeling.
Docenten moeten zich kunnen scholen op het gebied van duurzame ontwikkeling.
Er moet een plan bestaan ter verbetering van duurzame ontwikkeling in de komende twee jaar.
Het beleid en activiteiten m.b.t. duurzame ontwikkeling moet worden geëvalueerd worden
Duurzame ontwikkeling moet geïncorporeerd worden in opleidingen en trainingen.
Organisatie
Centrale milieu(duurzaamheids)coördinator
Decentrale arbo/milieu(duurzaamheids)adviseurs per beheerseenheid
Vaststelling taken / verantwoordelijkheden beheerseenheden
Structurering milieu/duurzaamheidsoverleg
Milieu- en duurzaamheidstaken expliciet in functiebeschrijvingen
Voldoende kennis door voorlichting en opleiding
Dekkend stelsel van milieuvergunningen
Interne controle op naleving milieuvoorschriften / vergunningen
Voorlichting over en uitgifte van persoonlijke beschermingsmiddelen
Meet- en registratiesysteem van milieubelasting
Periodieke rapportage, bijv. milieu- of duurzaamheidsjaarverslag
Integratie milieu / arbo / veiligheid
Noodprocedures voor milieu-ongevallen
Inkoop
Voorkeur voor leveranciers met retoursysteem
Aandrang bij leveranciers op milieuvriendelijke verpakkingen
Voorkeur voor producten met keur op het gebied van milieu of duurzaamheid
Inkoopvoorschriften / richtlijnen
Afval
Milieuboekhouding
Beperken afvalstroom
Papiergebruik verlagen m.b.v. ICT en door doelgerichter verzenden
Gescheiden inzameling: papier, GFT, kunststof, glas, klein chemisch enz.
Bevordering recycling
Milieuhygiënisch verwerken (bijv. verbranden i.p.v. stort)
Probleemstoffen
Vermijden van probleemstoffen / producten die probleemstoffen bevatten
Inventarisatie toegepaste asbest
Actieplan verwijdering asbest
Protocol asbestsloop / -demontage
Inventarisatie toegepaste CFK’s gericht op minimalisering
Bepalingen omtrent CFK’s in inkoopvoorschriften
Beleidsactieplan blussystemen
Bodem, water, lucht, geluid
Voorkomen van bodemverontreiniging bij operationele handelingen
In kaart brengen van mogelijke bodemverontreiniging
Bodemaspecten betrekken bij grondaankoop, bouwplannen etc.
Voorkomen / beperken van lozing van probleemstoffen naar riool
Idem naar oppervlaktewater
Idem naar grondwater
Beperking van watergebruik
Waar mogelijk hemelwater toepassen i.p.v. leidingwater
Strikte maatregelen voor lekkages bij noodsituaties
Voorkomen / beperken van emissie van probleemgassen naar lucht
Voorlichting / instructie bij gebruik van zuurkasten etc.
Voorkomen van overlast door stank / stof / trillingen
Geluidshinder in omgeving meten
Geluidshinder voor personeel meten
Geluid betrekken bij bouwplannen
Geluid betrekken bij aanschaf apparatuur
Waar nodig geluidsverminderende maatregelen treffen
Energie
Volledig in kaart brengen van energiegebruik, o.a. door meting
Besparing door doelmatig energiebeheer
Verlichting / verwarming alleen waar / wanneer nodig
Aanscherping eisen aan stookinstallaties
Energetisch vermogen betrekken bij aanschaf apparatuur
Energiecoördinator
Jaarlijks energieplan en -verslag
Integratie van bouw en energie
Ruimtelijke ordening / bouwen
Integratie milieu / ruimt. ordening
Vermijden van landschapsaantasting
Milieu in strategie m.b.t. sloop, renovatie, nieuwbouw
Gebruik milieuvriendelijke bouwmaterialen
Duurzaam bouwen
Voorschriften aan derden m.b.t. ecologisch bouwen (bestek, contracten)
Scheiding / hergebruik bouw- en sloopafval
Groenbeheer
Minimalisering chemische bestrijdingsmiddelen
Zoveel mogelijk ecologisch groenbeheer
Uitbreiding groenvoorziening
Differentiatie in flora en fauna
Vervoer
Autogebruik door personeel ontmoedigen
Gebruik van openbaar vervoer en fiets bevorderen
Totaal aantal reizigerskilometers verlagen
Intercultureel
- bevorderen school zonder racisme
Sociaal
- het voeren van een goed personeelsbeleid het mogelijk maken dat het personeel zich optimaal kan scholen het bevorderen van het welzijn van leerlingen en personeel het bevorderen van gezond gedrag van leerlingen en personeel
Economisch
- duurzaam inkopen geen producten via kinderarbeid fair trade producten biologische producten duurzaam sparen