Sport en vervoer

Bij evenementen of sportwedstrijden speelt vervoer vaak een grote rol.

Bedenk eerst of je wel auto's nodig hebt. Pak de fiets of loop als het om kleine stukken gaat.  

Dia12 

Probeer zoveel mogelijk te carpoolen of te doen aan groepsvervoer. Dat scheelt veel benzine, luchtverontreiniging, parkeerplaatsen en files.

Voetbal en mobiliteit

Wordt voetbal de duurzaamste sport van Nederland? De KNVB en Engie gaan er voor 

Elke week worden er zo’n 33.000 potjes voetbal gespeeld in Nederland. Daar gaan honderdduizenden voetballers, trainers, coaches, scheidsrechters en supporters ook elke week voor op pad. Veel verkeer dus, resulterend in veel CO2-uitstoot. De KNVB slaat de handen ineen met mobiliteitspartner Engie om daar verandering in te brengen.

De doelstelling die bij deze samenwerking hoort, liegt er niet om: een CO2-reductie van 20 procent binnen 4 jaar. Een forse opgave, want momenteel zorgen alle voetbal-gerelateerde verkeersbewegingen voor zo’n 65 kiloton aan CO2-uitstoot per jaar. Zo zorgt voetbal jaarlijks bijvoorbeeld voor 305.874.061 afgelegde kilometers per auto. Per bus gaat het om 49.304.052 kilometer. Genoeg mogelijkheden tot verduurzaming dus. “De KNVB gaat graag de uitdaging aan om deze CO2-reductie werkelijkheid te maken", zegt de directeur betaald voetbal bij de KNVB.

Het is een ijzersterk startpunt om met CO2-reductie aan de gang te gaan. Om de totale CO2-uitstoot in 2050 met 95 procent te reduceren, móéten we onze mobiliteit slimmer inrichten”, stelt hij. 

De KNVB wil van voetbal de duurzaamste sport van Nederland makender Burg. 

Ze trachten bijvoorbeeld bijvoorbeeld met het aanpassen van de speelschema’s zo in te richten dat men minder hoeft te reizen en frequenter samen kan reizen? 

Elektrisch auto’s en deelauto’s

Daarnaast gaan Engie en de KNVB elektrisch rijden maximaal stimuleren, door middel van interessante en goedkope proposities voor het realiseren van laadinfrastructuur bij verenigingen en mensen thuis. Ook wordt een app voor gezamenlijk reizen gelanceerd, zodat ook carpoolen zo goed mogelijk gefaciliteerd wordt.

“Maar we willen bijvoorbeeld ook deelauto’s in gaan zetten”, voegt Van der Burg toe. “We zetten met opzet in op een breed palet van verduurzaming, zodat alle voetbalverenigingen (groot en klein) ermee aan de slag kunnen. En we maken het natuurlijk ook zo leuk mogelijk. Er zullen bijvoorbeeld prijzen te winnen zijn, want duurzaamheid mag beloond worden.”

Engie en duurzame mobiliteit

Voor Engie is verduurzaming van mobiliteit al tijden een belangrijk speerpunt. De technisch dienstverlener doet dit over twee assen: elektrische mobiliteit en slimme mobiliteit. Op het gebied van elektrische auto’s neemt Engie bijvoorbeeld een faciliterende rol in, door te voorzien in laadinfrastructuur. Maar ook laadlogistiek is belangrijk, vertelt Van der Burg: “Hoe stem je vraag en aanbod zo efficiënt mogelijk op elkaar af? En hoe zorg je ervoor dat elektrisch laden zo duurzaam mogelijk gebeurt, met uitsluitend duurzame energie? Daar zorgen wij voor.”

Op het gebied van smart mobility houdt Engie zich juist bezig met slimme oplossingen die mobiliteit kunnen verduurzamen. “Mobiliteit gaat enorm groeien in de aankomende jaren”, legt Van der Burg uit. “De ‘simpele’ oplossing is dan meer asfalt, maar wij zien smart juist als oplossing: slimmer weggebruik, slimmere auto’s en slimmere infrastructuur.”

"Iedereen kan vandaag nog positieve impact maken, ook als je een brandstofauto hebt"

Slimme oplossingen

Van der Burg wijst autodelen bijvoorbeeld aan als een voorbeeld van smart mobility. Maar ook carpooling is een voorbeeld van slimmere mobiliteit: “Alle initiatieven die het aantal vervoersbewegingen terugdringen of efficiënter maken, vallen wat mij betreft onder de noemer smart.”

“Daar speelt infrastructuur bijvoorbeeld ook een belangrijke rol in”, vervolgt hij. “Hoe krijg je zoveel mogelijk auto’s over hetzelfde stukje asfalt? Dat kan je realiseren met slimme camerasystemen, flow-analyses, noem maar op. Ook als je de doorstroming weet te verbeteren, praat je over smart mobility.”

Duurzaamste sport van Nederland?

Ook dat soort oplossingen zullen een rol spelen in het verduurzamen van de voetballerij. Maar wordt voetbal inderdaad de duurzaamste sport van Nederland? De verduurzaming van mobiliteit is in ieder geval een goed startpunt, vindt Van der Burg. “Mobiliteit is een hele gemakkelijke manier om met verduurzaming aan de slag te gaan”, zegt hij. “Iedereen kan vandaag nog positieve impact maken, ook als je een brandstofauto hebt. Daarom is de samenwerking met de KNVB zo belangrijk: als alle voetbalverenigingen hiermee aan de slag gaan, zetten we een enorme stap."

De NS rijdt al op 100 % duurzame stroom.
Dia107  

 

BEAT Cycling Club

Sinds 2022 bestaat er een professionele wielerploeg uit vijftien profrenners die meedoen op het twee na hoogste niveau, die structureel rijden met elektrische volgauto’s en auto’s van onze verzorgers. Daarnaast gaat de ploeg steeds vaker met de trein naar hun trainingskampen.
Ze zijn met de trein naar Girona in Spanje afgereisd. Al het materiaal ging in een container en reisde mee met een goederentrein. En alle renners reisden met Interrail-passen. De ervaringen waren positief en uiteindelijk merkte iedereen: je hebt veel beenruimte en het treinreizen is ontspannen. De Ronde van Oostenrijk ging daarom ook met de trein.