Open menu


Mode en kleding

Duurzame Kleding.ppt
PPT over katoen 
Les over duurzame kleding

De meest duurzame kledingmerken zijn hier te zien. Ze worden bekeken door Fashion Transparency. Zie hier.
Met de app Tex.tracer kan je zich krijgen in de toeleveringsketen van een textielproduct.

Het is belangrijk om te kijken naar leefbaar loon, materiaalkeuze (katoen of polyester en elastaan), het productieproces (kijk dan naar watergebruik en chemicaliën) en welke keurmerken het kledingstuk heeft.

Wet in Frankrijk

2024: Frankrijk wil de wildgroei aanpakken van fast fashion door bovenop ieder kledingstuk van povere kwaliteit komt een belasting oplopend tot 10 euro te leggen. Ook wordt reclame voor snel, maar slecht geproduceerde kleding verboden. De opbrengsten wil Frankrijk investeren in duurzame kledingbedrijven.

EU

2024 De Europese Commissie wil alleen nog kleding toe te laten wanneer deze voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ook verplicht de EU in het voorstel producenten gebruik te maken van materialen die makkelijker te recyclen zijn, zodat de kledingafvalberg slinkt. Het Europees Parlement en de lidstaten moeten het voorstel nog goedkeuren.

Inleiding

Textiel en kleding zijn een fundamenteel onderdeel van het dagelijks leven en een belangrijke sector in de wereldeconomie. Het is moeilijk om je een wereld voor te stellen zonder materialen en textiel. We dragen ze allemaal en voor veel mensen is kleding een belangrijke uitdrukking van individualiteit, expressie en verlangen.

Wereldwijd heeft de USD 1,3 biljoen kledingindustrie meer dan 300 miljoen mensen in dienst in de waardeketen; de productie van katoen alleen is goed voor bijna 7% van alle werkgelegenheid in sommige landen met een laag inkomen. Kledingmaterialen vertegenwoordigen meer dan 60% van het totale gebruikte textiel en zullen naar verwachting de grootste toepassing blijven.

In de afgelopen 15 jaar is de kledingproductie ongeveer verdubbeld, aangedreven door een groeiende middenklasse-bevolking over de hele wereld en toegenomen verkopen per hoofd van de bevolking in volwassen economieën (EMF, 2017). De stijging is voornamelijk te wijten aan het fenomeen ‘fast fashion’, met een snellere doorlooptijd van nieuwe stijlen, een groter aantal collecties dat per jaar wordt aangeboden en - vaak - lagere prijzen die consumenten moeten betalen voor kleding. 
kleding
De kwaliteit van het huidige textiel neemt af, waardoor het duurzame gebruik van kleding niet wordt gestimuleerd. Het huidige systeem voor het produceren, distribueren en gebruiken van kleding werkt op een bijna volledig lineaire manier. Kleding wordt voornamelijk geproduceerd uit niet-hernieuwbare bronnen en wordt vaak slechts voor een korte periode gebruikt, waarna de materialen grotendeels verloren gaan door storten of verbranden. Naar schatting wordt meer dan de helft van de geproduceerde kleding in minder dan een jaar verwijderd.

De ongelijke kosten van menselijke arbeid, de impact op het milieu en de uitputting van hulpbronnen die door deze snelle ommekeer worden gevoed, creëert precaire voorwaarden voor de toekomst van textiel en mode, en de mensen en bedrijven die er direct bij betrokken zijn.

Dit onderstaande mooie maar ook indrukwekkende filmpje gaat over de positieve en negatieve kant van de kledingindustrie.  

 
Hongerlonen

Een leefbaar loon is een mensenrecht, maar de meeste kledingarbeidsters verdienen nog steeds te weinig om van te leven. Te lange werkdagen Werkdagen van 12 uur zijn heel normaal en vrije dagen een uitzondering. Overwerk is niet altijd vrijwillig. Onveilige fabrieken Kledingfabrieken staan op instorten en zijn brandgevaarlijk, en het werken met machines en chemicalien is vaak riskant en ongezond. Geen vakbonden Arbeiders worden monddood gemaakt omdat vakbonden worden gedwarsboomd. Zo hebben ze geen kans om hun situatie te verbeteren. Discriminatie Geweld tegen en (seksuele) intimidatie van vrouwen (85%) van alle kledingarbeiders) zijn geen uitzonderingen.

De hele film van 1.30 uur staat ook op youtube.

Meer filmpjes staan op youtube of www.schonekleren.nl ->

Klimaatverandering, circulaire economie, alternatieve energiebronnen en minder verbruiksgoederen: het besef dat onze economie moet veranderen en dus ook de manier waarop we eten, reizen, ons kleden, groeit in de samenleving.  

De kledingindustrie staat op de tweede plek in de ranglijst met de meest vervuilende industrieën. Een enorme overproductie, een meer dan gigantische afvalberg, roofbouw op grondstoffen en water, zware milieuvervuiling in de productie, een slechte behandeling van dieren en arbeiders - de lijst met misstanden is lang. Het is een industie die niet transparant is.

Jaarlijks worden er 100 miljard kledingstukken gemaakt waarvan 1/3e wordt weggegooid. Gedumpt, versnipperd of verbrand.
Probeer de reis naar de afvalhoop te vertragen.

Fast fashion is de laatste jaren verdubbeld. De omlooptijd van kleding is als maar kleiner geworden. We kopen meer, dragen onze kleren minder lang en danken ze sneller af.

Nieuwe wet in New York (2022)

Met The Fashion Sustainability and Social Accountability Act wil New York als eerste staat deze schadelijke invloed van mode een halt toeroepen. Mode-retailers en -fabrikanten met wereldwijde bruto-inkomsten van meer dan 100 miljoen dollar per jaar, die in de staat zakendoen, worden verplicht om minimaal 50 procent van hun keten in kaart te brengen en de milieu- en sociale effecten van hun werk en activiteiten bekend te maken. Daarnaast verplicht de staat met deze wet de bedrijven om concrete plannen zwart op wit te zetten om hun CO2 uitstoot te verminderen. Ook moeten moderetailers en -fabrikanten openbaar maken hoeveel katoen, leer en polyester ze verkopen.

Katoen

Veel kleding is gemaakt van katoen. Normale katoen is niet duurzaam. Voor de teelt wordt 10 % van het wereldverbruik aan onkruidbestrijdingsmiddelen gebruikt en 25 % van de insecticiden. Vaak wordt het vanuit de lucht bestoven en komt het op huizen en mensen terecht. Beschermende kleding wordt nauwelijks gebruikt. De arbeidsomstandigheden zijn vaak slecht. Het waterverbruik is extreem hoog. Per kilo katoen 8.000 liter water. 44,7 % komt uit China, de rest uit Bangladesh, Turkeije en India vaak via onderbetaalde loonslavinnen. Per jaar wordt 30 miljard kg textiel geverfd hetgeen 4500 miljard liter vervuild water oplevert. Vervuild met textielverfstoffen en chemicalien. DyCO uit Weesp heeft een proces ontwikkeld om textiel te kleuren met vloeibaar CO2. Ze produceren geen vervuild water meer. IKEA, ADIDAS etc. zijn aan het bekijken of ze er ook op over gaan stappen.

In Nederland wordt jaarlijks 400 miljoen kilo textiel weggegooid. 80 % wordt verbrand. Dat moet anders. Veel mensen denken dat de kledinginzamelaar heeft niks aan kapotte kleding. Toch wel het had nog gebruikt kunnen worden. Ook als je kleding of ander huishoudelijk textiel kapot is mag je het in de kledingcontainer gooien.

textielellende

De uitstoot van broeikasgassen door de textielindustrie was in 2015 1,2 miljard ton CO₂-equivalent. Deze gigantische uitstoot – meer dan het gecombineerde geheel van alle internationale vluchten en scheepvaart – reflecteert een ‘snelle mode’ cultuur die kleding zo goedkoop mogelijk produceert met de verwachting van een constante vervanging van de garderobe van de consument. Wanneer elk kledingstuk maar de helft zo snel werd vervangen zou de totale uitstoot van de industrie met 44% dalen.

Een zero-waste circulaire economie voor textiel zou niet alleen langer gebruik van de geproduceerde kleding betekenen, maar ook een betere recycling en hergebruik van materialen om uitstoot veroorzakende afvalprocessen zoals verbranding te vermijden. De grootste winst zou komen uit de introductie van minder verspillende productieprocessen.

In mei 2017 spraken enkele grote internationale kledingmerken en -retailers, waaronder Marks & Spencer en Targe af het gebruik van duurzaam geproduceerd katoen in de kledingindustrie te stimuleren met ondersteuning van de C&A Foundation. Behalve kledingmerken, zijn ook organisaties als Better Cotton Initiative, Cotton Made in Africa (CMiA) en de Fairtrade Foundation, aangesloten. Duurzaam geproduceerd katoen moet mainstream worden.

Men wil 
•De vraag naar duurzaam katoen verhogen;
•Kringlopen van katoen sluiten;
•Traceerbaarheid van katoen door de gehele supply chain verhogen;
•Zorgen voor veerkrachtigheid bij katoenboeren over de hele wereld.

Er komt een handleiding voor de inkoop van duurzaam katoen.

Het is nog moeilijk aan duurzame kleding te komen maar gelukkig zijn er wel degelijk mogelijkheden om – zonder al te veel ontberingen of platte portemonnees – bij te dragen aan een duurzame modewereld. Stemmen met de portemonnee is een krachtig middel in een modebranche die nogal wat te lijden heeft van de recessie. Vermijd winkels en merken zonder duurzaamheidsbeleid. En kies voor meer met minder. Dat wil zeggen: investeer in een minimale garderobe met must-haves van gespecialiseerde labels en shops die aantoonbaar werken aan fair wear.

Bovendien kan je (helemaal gratis!) je stem laten horen bij de vele bedrijven die wel een duurzame impuls kunnen gebruiken. Dus: is je favoriete winkel of merk nog niet eerlijk? Stuur dan een mail en laat weten dat je je kleding met een schoon geweten wil dragen. Of geef een kledinglabel eenvoudigweg een duwtje in de goede richting via Rankabrand. Want als wij als consumenten duidelijk maken dat we eerlijke kleding willen, dan kan de modewereld toch niet stilzitten? En dan komt die eerlijke kledingkast er uiteindelijk tóch nog.

Biologisch katoen

Bij biologische katoen (1% van de wereldproductie) worden geen bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruikt. Dat is te zien aan het GOTS-keurmerk (Global Organic Textile Standard). Maar liefst 25 procent van alle pesticiden die wereldwijd worden gebruikt is bestemd voor katoenproductie. Voor elke kilo regulier katoen is 1000 liter water en één kilo gif nodig.

Voor bed- en badgoedwinkel Yumeko is dat een reden om te kiezen voor biologisch katoen. Maar echt duurzaam textiel gaat veel verder dan dat: van transport tot verf, alles moet duurzaam zijn. Dat is niet altijd makkelijk. 

Wol kan je kopen van leveranciers die eerlijk en diervriendelijk produceren; geen mohair, alpaca, konijn of dons.

Verven en kleuren

Zo’n 20 procent van het vervuilde water is afkomstig van het verven van textiel. De meeste verfsoorten bevatten chemische stoffen die schadelijk zijn voor het milieu. Het vervuilde restwater wat overblijft wordt vaak gedumpt in lokale rivieren die uitmonden in grotere zeeën.water is afkomstig van het verven van textiel.

Viscose is kleurvast en het gaat niet lubberen of kreuken. In het productieproces wordt het draad al in de kleur gesponnen dus is er geen of nauwelijks schadelijk verfafval, zoals bij katoen. Als je polyester gebruikt kan je dat kopen bij een Italiaans bedrijf dat o.a. plastic recyclet en daar hoogwaardige stoffen van maakt. 

Garens zijn van kunststof en bevatten zwaar giftige kleurstoffen. Verantwoord verven betekent onder andere dat de verf oplosbaar is, er geen allergenen of andere stoffen die slecht zijn voor de gezondheid in zitten, en dat natuurlijke kleurstoffen niet van bedreigde plantensoorten komen.

Michael Braunguart en Ciba Geigy hebben getracht textiel volledig afbreekbaar te maken. Ze onderzochten 1600 stoffen. 16 kleurstoffen bleken totaal onschadelijk te zijn en daarmee zijn alle kleuren te maken.

Met geluidsgolven de pigmentproductie van bacteriën te verhogen, die vervolgens een stuk textiel kleuren. De ontwerpers besloten deze bacteriën in patronen te laten groeien door ze bloot te stellen aan geluidsfrequenties. Deze installatie laat de bacteriën door middel van verschillende geluidsfrequenties ‘dansen’, wat leidt tot een snellere aanmaak van pigment. Zie hier

Schadelijke chemicalien

De modebedrijven hebben zich ten doel gesteld om zich in 2020 te ontdoen van schadelijke chemicaliën bij de productie van kleding. Samen vertegenwoordigen ze 15 procent van de totale industrie. Er is aanzienlijke vooruitgang voor wat betreft het gebruik van de 11 meest schadelijke chemicaliën. Zo gebruikt bijna driekwart van de bedrijven geen geperfluoreerde en gepolyfluoreerde chemicaliën (PFC's) meer, dat zijn zeer giftige stoffen. Het overige deel heeft grote stappen gezet in het bannen van PFC’s. Ook rapporteren ze regelmatig wat de effecten zijn op de kwaliteit van het afvalwater. 

Als kleding van vilt wordt gemaakt kan dat als voedsel voor aardbeienplanten dienen.  Textielafval -> vilt om aardbeien af te dekken. Het composteert volledig en is daarom voedsel van planten. Het afvalwater kon eenvoudig worden gezuiverd

Het bleek een eenvoudige oplossing waar niemand had aan gedacht had. Men heeft nu composteerbare T-shirts vervaardigd.

De panty’s van Swedisch Stockings zijn gemaakt van gerecycled garen en gemaakt om niet direct kapot te gaan nadat je ze één keer gedragen hebt.

kleding

Maak textiel van mono-materialen. Je hebt dan geen problemen met scheiden. Men sorteert ook op kleur. Je hoeft dan minder nieuwe grondstoffen te gebruiken  Als iets vaak gewassen wordt maak het dat wit. Zwarte textiel bevat al gauw 5 % kleurstof die vaal wordt en die uit wast.
Als kleding modisch is wordt die vaak eerder vervangen. Dat is niet goed
Mondiaal verbruikt men 10 kf textiel pp/pj maar hier 25 - 40 kg. In de jaren vijftig werd bijna geen textiel weggegooid.
Een presentatie hierover door Anton Luiken (Alconadvies) is hier te zien

Kleding van gerecyclede materialen is het beste, dan van biokatoen, dan van materiaal van zetmeelderivaten en dan van polyester, polyamide en bamboevezels.

Als je jeans recyclet bespaar je 53 % energie, 99 % water (= 3000 liter) en 88 % chemicalien.

Kijk naar ecoeffectiviteit bij welk materiaal je gaat gebruiken, bij de techniek, de vorm, de kleur, het gebruik en de service.

Echt duurzaam en C2C is b.v. kleding van boomschors (Barkcloth) van de Matuba boom die tussen de palm en bananenbomen kan groeien. De schors wordt bewerkt met energie uit een solarcooker. Het zijn experimenten van Fioen van Balgooi (http://www.refinity.eu) Ook bestaat Aurora van Fiscagomma (bio -afbreekbaar kunstleer) en Eco-wise wol aanbieden.
Een presentatie hierover door Fioen van Balgooi is hier te zien.

AlgiKnit die maakt vezels van kelp, een zeewiersoort, die gesponnen worden tot vezelgaren om de sterk vervuilende textielindustrie te veranderen in een circulaire economie

Wat kost een T-shirt eigenlijk?

Prijs T shirt

Men is ook bezig met nanotextiel, smart textiles en dynamic textiles en waerable solar. Pauline van Dongen is met anderen bezig een jas en jurk te maken vol zonnecellen dat genoeg is om een smartphone op te laden.Zie hier 

In 2016 komen Finnen met een nieuwe techniek om textiel te recyclen en wil ontwerper Tjeerd Veenhoven algen gaan inzetten voor textielvezels. Beiden kregen in Zweden de Global Change Award 2016. 

De teloorgang van de Finse papierindustrie zorgt voor een mogelijke doorbraak in de modebranche. Twee universiteiten en een overheidsinstituut in Finland werken samen aan een baanbrekende technologie om katoen te recyclen. Door katoenafval op te lossen, valt er een nieuwe stof van te maken met dezelfde kwaliteit. Daar is met de huidige recyclingtechnieken geen sprake van. De Finnen sloegen de handen vijf jaar geleden ineen omdat de papierverkoop - de belangrijkste industrie in het bosrijke land - zwaar lijdt onder de digitalisering. "We hebben ons altijd bezig gehouden met het verwaarden van hout. Katoen, een natuurlijke grondstof waar wereldwijd juist een sterkt groeiende vraag naar is, vormt daarom een logische vervolgstap", verklaart professor Herbert Sixta. Zijn recyclingtechnologie won gisteren het hoogste bedrag bij de Global Change Award in Stockholm. Waar het algenproject van Tjeerd Veenhoven nog in de kinderschoenen staat, werken de Finnen al vijf jaar aan hun technologie om katoen te recyclen. Voor die op grote schaal toepasbaar is, moeten nog obstakels worden opgelost, zegt Sixta. "Het lastigste is dat katoen vaak vermengd wordt met andere stoffen. Het scheiden van de katoenvezels kan technisch wel, maar is erg duur. De prijs omlaag krijgen, is de grootste uitdaging."

 
kleding
 
Als consument heb je wel invloed.

Al meer dan 25 jaar zet Schone Kleren Campagne (SKC) zich in voor een duurzamere kledingindustrie. Dat is lastig want zodra het minimumloon in één land wordt verhoogd, je lid mag worden van een vakbond en de arbeidsomstandigheden beter worden, vertrekt de industrie naar een ander land. Van Oost-Europa naar China, Bangladesh en Cambodja. Nu het daar duurder wordt, kijken bedrijven naar Ethiopië en Myanmar als goedkoper alternatief.

Een ander probleem: de kledingindustrie is lastig te controleren. Er wordt veel gewerkt met onderaannemers die het kleding maken weer uitbesteden aan andere onderaannemers en zo verder. Controles zijn gemakkelijk te omzeilen.

De grote merken zijn zich al aan het terugtrekken uit risicolanden als Bangladesh. Ze willen niet geassocieerd worden met uitbuiting en andere nare zaken. Sommige merken blijven wel omdat ze goede afspraken hebben gemaakt. G-Star bijvoorbeeld werkt al tien jaar met één fabriek in Bangladesh waar de zaken kloppen. Als je zo lang samenwerkt ben je bijna collega’s. Daarmee voorkom je vage zaken met onderaannemers waarvan je geen idee hebt hoe ze je producten hebben vervaardigd.

Eigenlijk zou de industrie gemoderniseerd moeten worden door technologische innovaties. Bijvoorbeeld met de productie van circulaire kleding, die wordt gerecycled na het dragen. Het merk Mud Jeans experimenteert daar bijvoorbeeld mee; je kunt bij hen een spijkerbroek leasen. Een andere ontwikkeling: kleding wordt pas afgemaakt als je het koopt. Je laat je eigen kleding op maat en naar jouw smaak ontwerpen. Bijvoorbeeld met de 3D-printer. Er zijn nu al 3D-breimachines waarmee je een shirt kunt maken.’

Nieuw is ook beter aansluiten op de vraag van de consument. De kledingindustrie is heel inefficiënt. H&M koopt bijvoorbeeld miljoenen shirts in en kijkt hoeveel er worden verkocht. De rest wordt afgeschreven of zelfs vernietigd. Dat kan anders. Zo houdt Zara per filiaal precies bij wat er wordt verkocht en past de aanvoer daarop aan. Is een jurkje in Groningen populair en in Utrecht niet, dan worden de Utrechtse jurkjes zo snel mogelijk naar Groningen vervoerd. Zo verdwijnt die rare verspilling. Je kunt je ook voorstellen dat je kleding koopt en even moet wachten tot deze klaar is. Net als bij meubels bijvoorbeeld.

Het Zweedse merk Filippa K gaat tweedehands kleding van het eigen merk aanbieden. Slim, want zo verdienen ze twee keer aan hetzelfde kledingstuk. En het is duurzaam. De belangrijkste verbetering is volgens Eyskoot op dit moment het groeiende aanbod van verantwoord geproduceerde kleding. Je kunt je nu verantwoord kleden in allerlei stijlen, in alle prijscategorieën.

Er zijn verschillende sites met informatie over de duurzaamheid van kledingmerken.
- Rankabrand.nl 
- Goedewaar.nl 
- Mariekeyyskoot.nl  heeft een shopgids voor eerlijke kleding. 
- dutchsustaineablefashionweek.nl
- fairware.org

Kleding wordt niet duurder als de kledingarbeiders fatsoenlijk worden betaald. De arbeidskosten zijn maar een klein onderdeel van de totale kosten. Bij een shirt van 30 euro gaat naar schatting 15 cent (!) naar degene die het heeft genaaid. Het meeste geld blijft in het Westen, voor ontwerp, opslag, de winkels, transport, reclame, mensen die in de winkel werken. Een beter loon voor de kledingarbeiders leidt dus maar tot een geringe prijsverhoging.

kleding

Tien tips van Marieke Eyskoot voor wie zo min mogelijk wil bijdragen aan uitbuiting en vervuiling.

1. Wees realistisch. Honderd procent duurzaam is niet haalbaar, maar kleine stappen zetten wel. Elke kleine verbetering is winst.
2. Draag kleding zo lang mogelijk. Rits kapot of gescheurde naad? Repareer het of laat het repareren.
3. Koop tweedehands kleding.
4. Heb je goede kleding in je kast die je niet meer draagt? Organiseer een kledingruilfeestje. Zoek je kleding? Bezoek dan zo'n feestje.
5. Word lid van de kledingbibliotheek in Amsterdam: Lena-library.com.
6. Ben je handig? Hergebruik oude kleding en maak van twee oude kledingstukken één nieuwe.
7. Gooi versleten kleding niet weg, maar geef het aan een kringloopwinkel of stop het in een textielbak.
8. Was met een volle trommel, op lage temperaturen en gebruik geen droger. En, geweldige tip voor luilakken: strijk niet.
9. Koop kleding van verantwoorde merken (zie kader 'Merken vergelijken' op pagina 27)
10. Koop niet te veel kleding. Miskopen voorkomen? Kijk dan goed naar wat je staat en naar wat je vaak draagt en kies kledingstukken die daarbij passen.

Consumenten hebben veel macht. Bedrijven willen niet bekend staan als uitbuiters of vervuilers. Neem daarom contact op met een merk als je iets hebt gekocht. Maak een foto van je kledingstuk en stel vragen. Wie heeft het gemaakt? Hoeveel heeft diegene daarmee verdiend? Onder welke omstandigheden is het gemaakt? Soms krijg je een standaard antwoord, soms ontstaat interactie. Deel wat je te weten komt op social media. Je geeft een signaal af en hoe meer mensen dat doen, hoe meer effect het heeft. Bedrijven zijn gevoelig voor hun goede naam.

Er bestaan allerhande labels voor duurzame textiel:

Naam Website Label

Europees Ecolabel

Made by

Fair ware    

Rank a brand (kleding)

 

Goede waar (kleding)

Eco-label dutch 

Made by

Fair ware

Rank a brand (kleding)

 

Goede waar (kleding)

  duurzame kleding
Global Organic Textile Standard (GOTS) Global-standard duurzame kleding
Organic Exchange Organic exchange duurzame kleding
On line duurzame T-shirts http://www.i-identify.nl/doelstelling/ boom

 Duurzame stoffen

http://www.neidig.nu/home/  Duurzame stoffen


Daarnaast bestaat er:
 
FWF = Fair Ware Foundation (label)
FLA  = Fair Labour Association
BSCI  door de handel zelf
WRAP World Wide Responsible Approval
MADE BY with respect for people and planet
ETI Ethical Trading Initiative
SAI / SA 8000 Social Accountability International (strenger dan WRAP / BSCI 
Fair trade

Bij textiel met het GOTS label koop je biologisch geteelde katoen, onder goede arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijke kleurstoffen e.d.. Het Europees Ecolabel heeft strenge milieueisen voor de hele levenscyclus van teelt tot confectie. Organic Exchange stelt alleen eisien aan de biologische teelt. 

Onder de naam Pure brengt de Bijenkorf een kledingcollectie die met respect voor mens en milieu wordt gemaakt. Ze ontwikkelde Pure in samenwerking met MADE-BY, een onafhankelijk consumentenlabel voor modemerken en -retailers die de sociale, economische en ecologische omstandigheden in de hele productieketen willen verbeteren en transparant maken.

Het leuke is dat je via het MADE-BY tracking & tracing-systeem via het label in je nieuwe shirtje, het spoor kunt volgen dat het tijdens het productieproces heeft afgelegd. Van de katoenteler in India tot de spinnerij en uiteindelijk het naaiatelier waar het in elkaar is gezet. De collectie is alleen gericht op vrouwen en ligt vanaf 15 april in de winkel.

De Britse modeketen Marks and Spencer (M&S) bracht in 2011 's werelds eerste groene bh op de markt. De bustehouder en het bijpassende broekje zijn geheel CO2-neutraal geproduceerd. De lingerieset werd in een 'groene' fabriek in Sri Lanka, waar het energieverbruik tot een derde is teruggebracht door gebruik te maken van zonnepanelen en spaarlampen.
De koolstofdioxide geproduceerd bij het maken van de bh, wordt gecompenseerd door ieder jaar 6.000 bomen te planten. Een kwart van de bomen zijn fruitbomen, waar door het verkopen van de vruchten geld verdiend kan worden.

Kledingwinkelketen C&A is op de 'eco-toer'. Het bedrijf kondigde een aantal maatregelen aan die moeten bijdragen aan een beter milieu en klimaat. Zo zullen de plastic tasjes worden gemaakt van gerecycled plastic, komt er een CO2-neutrale winkel en zullen 12,5 miljoen katoenen kledingstukken in de winkels gemaakt zijn van 100 procent biologisch geteelde katoen. Het hele pakket van maatregelen valt onder een nieuwe strategie met de naam 'We C&Are'. Onderdeel ervan is het terugbrengen van de CO2-uitstoot van de winkels als het gaat om energiegebruik voor verlichting.

C&A heeft van 2016 tot 2017 het aandeel biologisch katoen verhoogd van 53 procent naar 65 procent. Daarmee is het bedrijf volgens Textile Exchange ’s werelds grootste afnemer van gecertificeerd biologisch katoen. In Europa en China heeft C&A het initiatief genomen om 100 procent van de door de mens gemaakte cellulosevezels in te kopen bij leveranciers die maatregelen hebben genomen om te voorkomen dat bedreigde bosproducten hun toeleveringsketen binnenkomen. Het bedrijf introduceerde onlangs ook haar eerste gerecyclede nylonproducten: lingerie gecertificeerd volgens de Global Recycled Standard.

C&A

In 2017 heeft C&A haar ecologische voetafdruk met 15 procent en watervoetafdruk met 14 procent verminderd. Het bedrijf kondigt daarnaast aan het doel te hebben om water in de grondstoffenproductie verder te verminderen en heeft ook toegezegd 'Science Based Targets' te ontwikkelen om haar impact op de klimaatverandering te verminderen.

Deze maand introduceert modeketen C&A een duurzame jeanslijn met het Cradle to Cradle Gold-certificaat. Dat garandeert een duurzaam productieproces, waarbij alle grondstoffen worden hergebruikt. De jeansbroek zal in twee uitvoeringen nog deze maand beschikbaar worden in de C&A-webshop. De lancering is onderdeel van de campagne #WearTheChange, die aandacht vraagt voor kleding gemaakt van biologisch katoen en/of met een Cradle to Cradle-certificering. Om een breed publiek toegang te geven tot duurzame mode, verkoopt C&A het product tegen de democratische prijs van 29 euro. Het modebedrijf wil een voortrekker zijn in de verduurzaming van de mode-industrie. In 2017 lanceerde de retailer al een lijn goedkope en 100% duurzame T-shirts met een Cradle to Cradle-certificaat. C&A benadrukte toen dat die lancering slechts het startschot was van een reeks duurzame initiatieven.

Vervuilende industrie

De mode-industrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Dat geldt al helemaal voor de productie van jeans, een vrij complex kledingstuk dat veel verschillende componenten, productieprocessen, leveranciers en fabrieken vereist. De ontwikkeling van de duurzame jeans nam dan ook ruim een jaar in beslag en verliep in samenwerking met Fashion for Good, een wereldwijd initiatief dat de hele mode-industrie oproept om na te denken over duurzaamheid – en waarvan C&A medeoprichter is.

ByOni transparant

De nieuwe ByOni collectie die in juli 2019 in de winkels komt is geheel traceerbaar. Consumenten kunnen via een zogenaamd QR code- track & trace systeem online exact zien waar hun kledingstuk vandaan komt en door wie, hoe, én van welke stoffen het is gemaakt. Hiermee is ByOni één van de weinige geheel transparante fashionlabels in Nederland.

Wat te doen om terugsturen te verminderen?

Een broek die ondanks de goede maat net niet lekker zit, een shirt die uit de verpakking toch net een andere kleur heeft dan op de afbeelding van de online shop. Het terugsturen is in veel gevallen nog gratis voor de consument, maar de extra kosten voor het terugsturen zal in welke vorm dan ook een keer bij hem terechtkomen. Daarnaast weegt de milieulast voor die extra kilometers zwaar.

Wat te doen
1. een maat omrekentool voor merken of
2. het stellen van extra vragen aan de klant. Zo verzamelt het bedrijf Bivolino, producent van luxe overhemden de biometrische gegevens (lengte, gewicht, leeftijd) van zijn klanten.
3. Je maakt een 3D scan van je. Dat heeft Quantacorp ontwikkeld waarmee je met een mobiele telefoon of iPad een 3D-opname van jezelf kunt maken. Een opname met een professionele 3D-scanner geeft een nog nauwkeuriger resultaat. Die opnames stellen de kledingwinkels beter in staat om de juiste maat kleding naar de klant te sturen.
4. 3D printen Nog geavanceerder wordt het als je ook aan de productiekant maatwerk kan leveren. Met 3D-printtechnieken wordt dat steeds gemakkelijker en goedkoper. Zo is Adidas vorig jaar gestart met het 3D-printen van schoenen. Eind dit jaar verwacht het kleding- en schoenenmerk 100.000 paar schoenen te hebben geprint.

Slim textiel

Sponsh is een op de natuur geïnspireerd temperatuurgevoelig, slim textiel. Als het koud is, wordt het textiel hydrofiel en absorbeert het water uit de lucht zonder energie te verbruiken. Maar als de luchttemperatuur stijgt, wordt het textiel juist waterafstotend en geeft het verzameld water af.

De oplossing is een antwoord op het tekort aan schoon water als gevolg van klimaatverandering. Sponsh Water Systems, een spin-off van de TU/e heeft een NWO-startsubsidie ontvangen voor de commerciële valorisatie van de technologie. Een mogelijke toepassing is watervoorziening in droge landbouwgebieden.

Zo zorg je zelf voor eerlijke kledingaankopen
 
Tips om langer te doen met je kleding

 

2020 Kledinggigant H&M komt met een lijst van handige tips om langer met je kleding te doen. Van het opzetten van een knoop tot een frisse nieuwe uitstraling van een oud vest. Met de tips hoopt de kledingwinkel dat mensen minder snel nieuwe spullen kopen, en dat daarmee de verspilling in de kledingindustrie afneemt. Zo kunnen mensen langer genieten van de kleren. In totaal zijn er 79 onderhoudstips te vinden op het Take Care-platform.

De DIY-tips (do it yourself) zorgen dat oude kleding een tweede leven krijgt met een nieuw patroontje of een mooie nieuwe kleur. De meeste tips vragen weinig materiaal: met een naaisetje of een patch ben je al voorzien. De winkel verkoopt ook alle onderhoudsbenodigdheden (op de naaimachine na). Dus zelfs als je geen kleren meer nodig hebt dankzij de hersteltips, kan de kledingwinkel nog iets betekenen.