Open menu

Circulaire vaardigheden bij fashion & design, mode en kleding.  

Lesreeks van acht weken gemaakt door Stichting Technotrend & Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs, oktober 2021
In opdracht van ROC van Amsterdam & Hilversum. Op het Koning Willem I College hebben ze de reeks in één week gedaan.
De prachtige uitkomsten staan onderaan.

Week 1

• De studenten maken kennis met het onderwerp duurzaamheid en circulaire mode en textiel.
• De studenten krijgen inzicht in de overkoepelende opdracht.
• De studenten leren over de design thinking methode
• De studenten krijgen inzicht in de werk- en leefomstandigheden van arbeiders in lagelonenlanden

-> ppt ter ondersteuning van de les

Meer info over week 1

CSmode1
Week 2

● Studenten krijgen inzicht in welke materialen er beschikbaar zijn
● Studenten gaan nadenken welke stoffen ze zelf veel dragen en wat voor effect dat heeft op mens, dier en milieu
● Studenten krijgen inzicht in duurzame alternatieven
● Studenten leren het verschil tussen organische en synthetische stoffen

-> ppt ter ondersteuning van de les

Meer info over week 2 

CSmode2
Week 3

● Studenten krijgen inzicht in de impact van de kledingindustrie op het gebruik van water en het water
om ons heen
● Studenten krijgen inzicht in het energieverbruik van de kledingindustrie
● Studenten gaan nadenken over wie er nou echt verantwoordelijk is voor veranderingen
● Studenten krijgen inzicht in duurzamere alternatieven

-> ppt ter ondersteuning van de les

Meer info over week 3 

CSmode3

Week 4

● Studenten leren welke skills van belang zijn bij het opzetten van een succesvol modebedrijf
● Studenten leren welke innovaties in skills nodig zijn om meer duurzaam te produceren

-> ppt ter ondersteuning van de les

Meer info over week 4 

CSmode4

Week 5

● Studenten krijgen inzicht in wie nou echt de prijs van goedkope kleding betalen
● Studenten krijgen inzicht in hoe de prijzen van grondstoffen werken op de wereldmarkt
● Studenten krijgen inzicht in duurzame verdienmodellen

Meer info over week 5

Week 6

● Studenten krijgen meer inzicht en leren over nieuwe vaardigheden die nodig zijn voor
duurzame kleding design
● Studenten krijgen inzicht in het duurzame bedrijfsleven
● Studenten leren kritisch te denken en vragen te stellen
● Studenten leren wat een duurzaam maar ook een goed design is

Meer info over week 6

Week 7/8

● Studenten krijgen meer inzicht en leren over nieuwe vaardigheden die nodig zijn voor
duurzame kleding design
● Studenten krijgen inzicht in het duurzame bedrijfsleven
● Studenten leren kritisch te denken en vragen te stellen
● Studenten leren wat een duurzaam maar ook een goed design is

Meer info over week 7/8

De climate action academy op het Koning Willem I College

Bij fashion & design hebben ze zich één week bezig gehouden met hoe de lesprogramma's te verduurzamen zijn. Begeleid door de Climate Action Academy en Technotrend gingen de studenten voortvarend aan de slag. Geweldig waar ze mee kwamen.

fa7
1. Lessen over natuurlijke kleurstoffen gemaakt b.v. uit afval van de horeca.

fa8

2. We gaan op basisscholen en voor onze medestudenten lessen geven over fast fashion. 

fa2

fa1

3. We gaan kleding ruilen. 

fa3

4. We willen 3D printen van kleding in het programma hebben. 
fa4

5. We gaan kleding- en textielafval beter recyclen via speciale afvalbakken 

fa5

6. we gaan textiel beter hergebruiken door cadeauboxen op de markt te brengen met een handleiding hoe je kunt upcyclen tot leuke producten.

fa6

7.  We willen twee nieuwe lokalen of zelfs een mooi nieuw gebouw voor de fashion waarbij de oude naaimachines worden verkocht met waarvoor in de plaats gereferbishte industriële naaimachines. Alle facetten kwamen aan de orde en hopelijk wordt het allemaal waar gemaakt.

Alle facetten kwamen aan de orde en hopelijk wordt het allemaal waar gemaakt.

Circulaire vaardigheden voor mode en textiel

1. Losmaakbaar werken
Voor circulaire textiel en meubels is het belangrijk dat de individuele onderdelen uit elkaar kunnen worden gehaald om te kunnen repareren, vervangen of hergebruiken. Verbindingen in kledingstukken en meubels moeten daarom losmaakbaar zijn. Dit vraagt vakmanschap en materiaalkennis. Voor zowel de textiel- als de meubelindustrie geldt dat deze vaardigheid van losmaakbaarheid betrekking heeft op het ontwerp en de productiefase.

2. Bewust materiaalgebruik
Materialenkennis en bewust omgaan met beschikbaar materiaal is essentieel voor circulaire textiel en meubels. Vakmensen moeten kennis hebben van de kwaliteit en eigenschappen van biotische materialen (van katoen, cellulose tot hout) en abiotische materialen (van metalen tot kunststoffen. Daarnaast moeten vakmensen open staan voor het ontwerpen met en het gebruik van oude materialen, wat creativiteit en afstemming vergt.

3. Hoogwaardig hergebruiken
Om materiaal hoogwaardig te kunnen hergebruiken is het belangrijk om producten te ontwerpen met het einde van de gebruikstijd van een product in het achterhoofd, zodat grondstoffen op hoogwaardige wijze kunnen worden herwonnen. Het gebruik van monomaterialen verhoogt de kwaliteit van gerecyclede materialen. Ook losmaakbare verbindingen dragen bij aan hoogwaardig hergebruik. Vakmensen van de toekomst moeten materialenkennis hebben en openstaan voor het werken met gerecycled materialen.

4. Levensduur verlengen
Een belangrijke manier om minder grondstoffen te gebruiken is om de levensduur van producten te verlengen. In de textiel- en meubelindustrieën spelen reparatie en het vervangen van onderdelen van kleding of meubels een belangrijke rol. Ook materiaalkennis is van belang voor verstandige ontwerpkeuzes.

5. Digitaal werken
Behalve in de ontwerpfase, heeft digitaal werken nog geen grote rol in de circulaire textiel- en meubelindustrieën. Digitalisering speelt wel een steeds grotere rol voor het registreren van productinformatie (track & trace voor consumenten). Robotisering in het productieproces is een ontwikkeling in opkomst. 3D technieken worden steeds meer ingezet voor de ontwikkeling van prototypen en proefmodellen.

6. Samenwerken in ketens
Ketensamenwerking wordt heel belangrijk in de circulaire economie. Elke schakel in de keten moet zich bewust worden van de impact van diens werk op andere schakels in de keten m.b.t. het gebruik van materialen en het toevoegen van waarde. Circulaire economie kent dan ook een sterke relatie met systeemdenken.

7. Meervoudig waarde creëren
In de circulaire economie staan verschillende vormen van waarde creatie centraal, zoals esthetisch en economisch, maar ook sociaal, stimuleert biodiversiteit en vermindert CO2-uitstoot. Het is een kernopgave voor iedere schakel in de keten om daaraan bij te dragen. In het verlengde zorgt deze nieuwe vorm van waarde creatie voor nieuwe businessmodellen. Veel bedrijven gaan hun geld verdienen met dienstverlening (leasing, reparatie) en richten zich minder op productie. Vakmensen moeten begrip hebben van deze nieuwe waarde principes.

8. Circulariteit herkennen en meten
Vakmensen moeten beschikken over circulaire basiskennis (zoals de R-ladder, het vlindermodel van de Ellen MacArthurFoundation, systeemdenken) om het belang van circulariteit te zien en om hun werkprocessen meer circulair te maken. Het meten van circulariteit staat in de circulaire textiel- en meubelindustrieën nog in de kinderschoenen.