Open menu

Humaan toerisme

Het idee duurzaam toerisme komt voort uit in het werk van Jost Krippendorf in The Holiday Makers en riep “opstandige toeristen en opstandige plaatselijke bewoners” op om nieuwe vormen van toerisme te creëren. Zijn visie was “nieuwe vormen van toerisme te ontwikkelen, die het grootst mogelijke voordeel voor alle deelnemers zal bevorderen - reizigers, de ontvangende bevolking en de toeristische sector, zonder onverdraaglijke ecologische en sociale schade te veroorzaken”. Hij noemde al in de 80ér jaren de voordelen voor de bevolking en de term humaan toerisme.

Humane reizen richten zich op die ontvangende lokale bevolking. Humaan toerisme maakt deel uit van de beweging van verantwoord toerisme. Het idee is om lokale gemeenschappen te versterken door aan reizen gerelateerde bedrijven over de hele wereld, in de eerste plaats in ontwikkelingslanden. Dit is om reizigers met elkaar te verbinden, op zoek te gaan naar nieuwe avonturen en authentieke ervaringen, rechtstreeks van lokale bedrijven in de specifieke locaties die zij willen bezoeken – om op deze manier economische voordelen aan lokale bedrijven te geven en reizigers authentieke en unieke reiservaringen te laten opdoen.

Humaan toerisme richt zich op de mensen, de lokale gemeenschap. Het idee is om reizigers de wereld door de ogen van de lokale bevolking te laten zien, terwijl ze rechtstreeks bijdragen aan de mensen daar en ervoor zorgen, dat het toerisme rechtstreeks ten goede komt aan de lokale gemeenschap. Op deze manier worden nieuwe mogelijkheden gegeven aan de lokale bevolking, wordt hun positie versterkt en profiteren ze direct van de vruchten van het toerisme. Dit kan veel makkelijker worden gemaakt door het internet.

Het internet stelt mensen in staat om direct contact te leggen en op hetzelfde moment tussenhandel te vermijden. De reiziger kan naar nieuwe bestemmingen zoeken om te bezoeken, praten met of lezen over de ervaringen van andere mensen en meteen zaken afhandelen. Het internetplatform kan de lokale bevolking stimuleren om nieuwe bedrijven te starten en al bestaande kleine bedrijven zullen beginnen om zichzelf te promoten door middel van het net en de economische voordelen hiervan rechtstreeks in hun gemeenschap in ontvangst kunnen nemen. De wereld is nu in een nieuwe toeristische tijd, met globalisering en het internet, die een belangrijke rol spelen.

De nieuwe reizigers hebben de hele wereld afgereisd, ze hebben de klassieke plaatsen gezien. Zij willen graag de authentieke lokale manier van leven ervaren: te gaan vissen met een lokale visser, vis te eten met zijn familie, te slapen in een typisch dorpshuis. Deze toeristen of reizigers zijn tevreden om te weten dat, terwijl ze dat doen, ze het economisch welzijn van diezelfde mensen, met wie ze tijd doorbrengen, bevorderen.