Wat kan de touroperator doen ?

TUI Nederland, ontstaan uit Arke, Holland International en Kras, maakt onderdeel uit van TUI Group. Het beursgenoteerde bedrijf stuurt meer dan 30 miljoen klanten uit 31 landen naar meer dan 180 bestemmingen wereldwijd. Naast Nederland, behoren de activiteiten van TUI in België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en verschillende Scandinavische landen tot de groep.

Zij hebben als beleid: 'Better Holidays, Better World 2020'

duurzaam toerisme

Acties

- 10 % minder uitstoot van haar luchtvaartmaatschappijen.
- 20 % minder milieu-impact van kantoren en reisbureaus
- meer dan 1 miljoen klanten in een accommodatie met een erkend duurzaamheidslabel verblijven.

Tui verkoopt vliegreizen en ze weten dat vliegen op dit moment niet milieuvriendelijk of duurzaam is. Als je naar een verre bestemming gaat, dan moet je dat vliegtuig instappen. Maar er zijn natuurlijk ook bestemmingen waar je met de auto of trein naartoe kunt reizen. Daarmee heb je vanuit milieuoogpunt al pak ‘m beet 90 procent van de impact van een reis te pakken. Dus probeert TUI airlines aan te pakken en mensen met de auto of trein te laten reizen indien mogelijk.

TUI heeft een van de laagste uitstoot per passagierskilometer ter wereld. Dat proberen ze vast te houden. In 2018 worden de huidige Boeing 737’s vervangen door 737 max, kort gezegd het ‘Dreamliner-type’ van de 737-toestellen. Hiermee verwachten ze nog eens een reductie van 10 tot 20 procent te behalen. De hele toeristische sector moet op zoek gaan naar alternatieve bronnen van kerosine en samenwerkingen opstarten.

Met behulp van een testvliegtuig kijken ze naar zaken als de plaatsing van zonnepanelen, lichtere stoelen en een nieuwe aerodynamica-coating.

vliegverkeer

Maar TUI levert echte impact op al de vakantiebestemmingen zelf.

Vooral als het gaat om economische impact. Uit cijfers van de World Tourism Organization (UNWTO) blijkt dat twee jaar geleden twee op de elf mensen wereldwijd in de toerismebranche of een daaraan gelieerde branche werkte. Dat toont dus aan dat toerisme wereldwijd een enorme sector is, bestaande uit heel veel verschillende branches, zoals de hotellerie. Het feit dat we als TUI aanwezig zijn, en dat geldt ook voor andere reisorganisaties, zorgt ervoor dat een bestemming sociaaleconomisch opbloeit. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat er bestemmingen zijn die simpelweg in elkaar storten als er geen toerisme meer is.”

Op welke vlakken komt dit duurzame leiderschap van TUI terug?

We verlangen dat onze hotels en andere accommodaties toewerken naar het
- verminderen van energie- en waterverbruik,
- afvalscheiding en
- lokale inkoop.

Daarnaast hanteren we een aantal criteria op het gebied van sociale verantwoordelijkheid, in en rondom het hotel.

- gelijke kansen voor personeel,
- arbeidsrechten,
- een eerlijk loon en
- een actief antidiscriminatiebeleid.”

Ook projecten vanuit de TUI Care Foundation dragen bij aan verduurzaming.

B.v. op Kreta is in samenwerking met hotels en boeren een nieuwe markt met biologische en lokale producten gecreërd, zoals druiven en olijven. Deze producten promoten we bij de lokale toeristenindustrie. Zo zijn er hotels en restaurants die de olijfolie in hun gerechten gebruiken en de wijn serveren en winkels die de producten verkopen. Ook wordt een deel van de producten geëxporteerd. Op die manier maken vakantiegangers kennis met de lokale keuken en krijgt de lokale economie een impuls.
pj125881213 harvest futouris

Zo zetten ze ook in op het bieden van beroepsonderwijs aan kansarme jonge vrouwen in de Dominicaanse Republiek die kwetsbaar zijn om in de prostitutie terecht te komen. Duurzaamheid is niet alleen het vervangen van een gloeilamp door een led-lamp, het gaat veel verder. Dat wordt hiermee gedemonstreerd.

TUI probeert om alle 2500 medewerkers bewust te maken; hoe meer ambassadeurs, hoe beter. Veel medewerkers willen bijdragen aan de duurzame strategie van TUI, maar ze weten niet hoe. Daar moeten wij handvatten voor geven. Dat doen we door onder meer simpele voorbeelden te geven, zoals dat ze al een bijdrage kunnen leveren door op de fiets naar het werk te komen.”

TUI laat bijvoorbeeld ook zien waarom het belangrijk is om afval aan boord van vliegtuigen te scheiden. Ze tonen in jip-en-janneketaal hoe collega’s kunnen bijdragen als onderdeel van de strategie en van TUI. Straks verhuizen we bovendien naar een nieuw pand, dat volledig duurzaam wordt. Ook dat draagt bij aan de bewustwording.

TUI werkt samen met andere partijen in de branche voor verduurzaming. Ze hebben een eigen TUI Hospitality Academy, een mbo-opleiding die we in samenwerking met het Koning Willem I College in Den Bosch aanbieden. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van de lesstof. Zo kun je studenten al bij de bron meenemen over wat duurzaam toerisme inhoudt, zodat ze straks voorbereid de arbeidsmarkt betreden.“

Ook de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) is heel proactief bezig is met duurzaamheid. Als voorloper in Nederland zien we dat veel concurrenten nu ook volgen en het belangrijker beginnen te vinden.

Er zijn internationale dierenwelzijnsrichtlijnen gekomen. Zo zijn wij een tijd geleden gestopt met het aanbieden van olifantenritjes. Dat kunnen we als enige touroperator in Nederland doen, maar als de rest dat soort activiteiten wel blijft aanbieden, dan ben je elkaar aan het beconcurreren op duurzaamheid, of in dit geval dierenwelzijn. De vraag is of je dat als branche wilt.

Travellife

Travellife is een managementsysteem voor duurzaamheid bedoeld voor touroperators. Ze kijken naar

- het water- en energieverbruik,
- de omgang met landschap en natuur,
- de weerlag op het milieu en sociaalculturele en economische effecten

zoals
- arbeidsvoorwaarden en
- het gebruik van lokale producten,
- geen uitwassen als kindersextoerisme en jacht op bedreigde diersoorten.

De bekeken hotels kunnen goud- zilver brons krijgen.

Helaas heeft nog maar 3 % van alle accomodaties travellife.

Aandachtspunten

Als toeristische organisatie zelf kan je aandacht bestenden aan het onderstaande


Duurzame bedrijfsvoering
Touroperators met o.a. TUI die zo’n 180.000 medewerkers en 50 miljoen vakantiegangers bedienen, komen met een concreet plan om plasticgebruik op bestemmingen wereldwijd te reduceren en plasticvervuiling te voorkomen. Dit gebeurt in samenwerking met de UNWTO (World Tourism Organization), de UN Environment en de Ellen MacArthur Foundation.