Open menu

Circular economy en systemen

Waar komen verschillende materiaal- en reststromen samen én zijn tal van bedrijven gevestigd die er nieuwe waarde aan kunnen geven?

Dat zie je bij 
- industrieterreinen
- grote steden
- havens

Het is dan van belang dat de juiste bedrijven zich er vestigen.

Havengebieden

B.v. de haven van Amsterdam die kan gaan dienen als circulaire hotspot, als een circualir ecosysteem waar afvalstromen uit de stad en regio hoogwaardig verwerkt worden. 

Hier zouden reststromen uit de Amsterdamse metropoolregio door bedrijven verwerkt kunnen worden. Er kunnen circulaire innovaties opbloeien tot industriële schaal en wie weet kunnen er de brandstoffen van de toekomst geproduceerd worden.

In de haven heb je aan feedstock geen gebrek dus. Het huishoudelijk afval vanuit de stad wordt bijvoorbeeld voor een groot deel in het havengebied verwerkt. Maar ook plastics en sloop- en bouwmateriaal vinden hun weg naar Port of Amsterdam. 

In de haven gaan ze actief op zoek naar partijen die een bepaalde reststroom hoogwaardig kunnen verwerken of juist een reststroom creëren waar andere partijen iets mee kunnen. Zo hebben innovatieve partijen als Plastic Recycling Amsterdam, ChainCraft en Integrated Green Energy Solutions (IGES) zich al in het havengebied gevestigd. Ook een houtvergassingsinstallatie (Bio Energy Netherlands) en een bio-energiecentrale (Biomass Powerplant Amsterdam). 

Bestaande en nieuwe klanten moeten vervolgens aan elkaar gekoppeld worden. Daarbij moet je precies weten welke reststromen er vrijkomen (en waar) én voor welke bedrijven die interessant kunnen zijn.

Ga van start-up naar scale-up, naar demo-fabriek, naar grootschalige toepassingen. Dat laatste is vaak een probleem. Veelbelovende innovaties komen te vaak niet verder dan de startup-fase. Dat moet gefacilieerd worden.

Port of Amsterdam is van de grootste haven ter wereld als het gaat om benzineoverslag. Ook in deze sector is inmiddels een transitie ingezet richting circulair en hernieuwbaar. Kolenterminals moeten op zoek naar nieuwe goederenstromen, maar voor brandstofterminals ligt dat anders. Die hebben namelijk alle infrastructuur in huis om een rol te spelen in de transitie naar biobrandstoffen en (uiteindelijk) synthetische brandstoffen.

Er wordt al biodiesel geproduceerd uit reststromen vanuit de horeca. Alle infrastructuur is in het havengebied aanwezig om groene waterstof te combineren met CO2 om zo een duurzame, synthetische brandstof te produceren. Om deze reden ging is men een samenwerking aangegaan met Tata Steel en Nouryon met als doel het realiseren van een grote elektrolyser in IJmuiden. Het is de bedoeling dat een deel van de geproduceerde waterstof naar de haven komt, zodat het daar gecombineerd kan worden met CO2.

Ook op het gebied van CO2-productie wordt al naar een duurzame oplossing gezocht. Zo zou de CO2-uitstoot van AEB Amsterdam afgevangen kunnen worden. Ook liggen er plannen op tafel om de OCAP-leiding, die industriële CO2-uitstoot naar glastuinbouwgebieden transporteert, door te trekken naar de Amsterdamse haven.

De circulaire stad

circulaire stad 2

 In Amsterdam is met met een groot aantal partijen het bovenstaande aan het uitzoeken. 

Vier onderzoekslijnen

• Verwaarden van reststromen (repurpose)
• Sluiten stedelijke kringlopen
• Circulaire business modellen en waardesystemen
• Circulaire product-verpakkingscombinaties