Open menu


Leerdoelen


Aan het einde van de workshop is de student/groep in staat om:
   De basis van Circular Economy te begrijpen
   Te kunnen discussieren over Design for Disassembly (DfD).
   Producten te ontwerpen die DfD in zich hebben.

Neem een apparaat mee van thuis om uit elkaar te halen of de school heeft apparaten geregeld b.v. via de afvalstoffendienst.

DFD
Wat is DFD?


Schrijf drie dingen op die je weet van Designing for Disassembly
                          2 mins – GO
http://www.youtube.com/watch?v=JCwmiARj6RY


Designing For Disassembly


Design beslissingen.  

Hoe zijn de componenten met elkaar verbonden?
Bekijk daarbij het gewicht, de prijs van het gebruikte materiaal en wat het in de toekomst gaat kosten
Hoe zou je het ontwerpen als je materiaal zou willen sparen?


Haal nu je product uit elkaar..


Nu je je product succesvol uit elkaar gehaald hebt.
Maak foto's van je product om te kunnen verklaren:

Hoe de verschillende delen zijn gefabriceerd.
Hoe het product in elkaar gezet is.
Alle andere informatie die je kan vinden.


Presenteer je werk

Aan het einde van de les moet je het presenteren en met de klas bespreken waarin je laat zien wat je product is en hoe het gemaakt is
Je moet (minimaal) één simpele verbetering aangeven om DfD te implementeren.

Je zult vragen moeten kunnen beantwoorden dus je moet er voor zorgen dat je van zaken weet!

Maak van je presentatie een poster zoals hier onder is aangegeven.

Maak van de posters een tentoonstelling.

dfd

De ppt van de school in Engeland staat hier


Een "close the loop challenge"

50 studenten hebben deelgenomen aan de eerste editie van de SPARK Challenge. Onder de titel 'Close the loop' zijn zij aan de slag gegaan met een aantal casussen op het gebied van circulaire economie en zijn tot imponerende oplossingen gekomen.
De indeling van de teams was door de organisatie gedaan en was een mix van MBO en HBO studenten. Deze mix zorgde voor een spannende samenwerking en er werd gebruik gemaakt van elkaars expertise. Tijdens de drie lange dagen werd er tot in de avonduren onderzocht, gebrainstormd, ontworpen, gediscussieerd en vooral innovatief gedacht.
 De concept ideeën zijn door de diverse teams gepresenteerd tijdens de pitchfinale op zaterdag 9 december. Lisa van Kampen, tweedejaars student Human Technology van het KWIC, geloofde helemaal in de toepassing van bamboe in de kogelwerende vesten die zij met haar team bedacht hadden. Haar gevoel klopte want ze ging met de tweede prijs naar huis.
 De uiteindelijke winnaars van de SPARK challenge 2017 zijn geworden Tim, Jovi, Julius en Ronald met de Bamboebuis! Tim van der Heijden en Jovi van de Leur zijn tweedejaars studenten Middenkaderfunctionaris Infratechniek van het KWIC. Het team heeft een duurzame buis gemaakt van bamboe ter vervanging van Pvc-buizen in de bouwsector. Opdrachtgever Bambooder wil bamboe als duurzaam materiaal zo breed mogelijk gaan toepassen en heeft met zowel de winnaars als de runner-up twee geweldige ideeën om mee verder te gaan pionieren.