Open menu

Algemene circular skills

1. Bewustwording. ‘Hé, hoe circulair is mijn leven?’

Het bewustzijn van de studenten vergroten, is noodzakelijk om de circulariteit een plek te geven in het beroepsonderwijs. De studenten moeten zich eerst bewust worden van hun eigen gedrag en getriggerd worden om over dat gedrag na te denken. De werknemers van de toekomst moeten daarbij onder andere nadenken over hun gebruik van grondstoffen

2. Aanleren onderzoekende houding. ‘Hé, gebeurt dit wel duurzaam?’

Wat draagt werkelijk bij aan een circulaire economie?  Studenten moeten leren om aan de binnenkant van de keten te kijken hoe die eruitziet en op welke manier die keten voor verbetering vatbaar is. Ze moeten leren begrijpen wat de context is, die context analyseren en na de benodigde aanpassingen doorgronden wat er gebeurt. De studenten moeten opmerken “Hé, gebeurt dit wel duurzaam?” 

Kunnen opdrachten uitvoeren

Studenten kunnen tijdens de opleiding opdrachten uitvoeren waarin het gebruik en hergebruik van materialen en producten centraal staat.
Denk aan het voorkomen van afval tijdens een ontwerp- en productieproces.
Ze moeten weten wat er in het bedrijfsproces gebeurt rondom producten en grondstoffen.

Het gaat over 1.Refuse 2. Rethink 3.Reduce 4.Reuse 5. Repair 6. Refurbish 7. Remanufacture 8. Recover 
Design for desassembly
CSmodel

 Studenten zoafvalstromen in diverse beroepen inzichtelijk kunnen maken en met verbeterpunten kunnen komen.