Open menu

Symposium Duurzaam MBO 2012: ronde tafels

10-10-12: 10 Oktober 2012, Elektron, Breda

1. Duurzaam ondernemen en EBC*L 

Voor: docenten ondernemen e.a.

Gespreksleider: Bert Wissink (EBC*L)
Voor opleidingen m.b.t. ondernemen bestaat er het European Business Competence Licence (EBC*L). Een “brevet” waarmee bezitters in heel Europa kunnen aantonendat ze een goede opleiding hebben gevolgd m.b.t. ondernemen. Nu is het initiatief genomen om een duurzaam EBC*L te maken waarin competenties staan beschreven voor de duurzame ondernemer. Deze competenties kunnen de basis vormen voor nieuwe opleidingen richting duurzaam ondernemen.

2. Duurzaam bouwen Build up skills 

Voor: docenten bouwkunde e.a. 

Gespreksleider: Jan Cromwijk (OTIB)
De EU wil in 2020 naar een EPC van 0 ofwel naar verplichte super duurzame en energiezuinige nieuwbouw. Daarvoor moeten bouw- en installatieopleidingen worden aangepast en zal er aandacht besteed moeten worden aan nieuwe vaardigheden. Mogelijk ontstaan er zelfs een nieuw soort banen (new skills for new jobs) als b.v. energie deskundige woningbouw.

 

3. Energie en Klimaat 

Voor: docenten techniek e.a. 

Gespreksleider: Ronald Dol (Koning Willem I College)
In de techniek gebeurt veel op duurzaamheidsgebied. Innovaties, PV, Wind, Warmtekoudeopslag, Warmtepompen, Warmteterugwinning, Monitoring,Energieopslag, Energiebesparing ect. Dit vereist nieuwe technici met nieuwe inzichten en dus ook lessen in duurzame energietechniek. In de techniekvan de toekomst. Docent Ronald Dol van het Koning Willem I College gaat graag met u in gesprek over hoe het Koning Willem I College dat vorm geeft.  


4. Consument en producent van de toekomst

Voor: docenten ondernemen/techniek e.a. 
Gespreksleider: Arnout Bunders (Hiteq)
Collectieve installatie van zonnepanelen. Het aanbieden van gratis wireless internet in de stad Leiden. Het collectief bedenken hoe men zuinig een kerk kan verwarmen. Dit zijn allemaal initiatieven door consumenten. Door de crisis is er een drive om anders om te gaan met welvaart, hoe die te verkrijgen en te behouden. Bestaande waarden worden herzien en ter discussie gesteld, kijk naar de discussie rond prestatiebonussen in de banksector en de shareholder’s value die leidend is. Hoe houdbaar zijn deze bestaande waarden en wat komt daarvoor in de plaats? Dit is terug te zien in de roep om good governance en MVO.

Tegelijkertijd ontstaan nieuwe typen organisaties/samenwerkingsvormen (coöperaties) en verandert de rol van de consument. Die consument wordt steeds meer medeproducent, medeontwerper, mede-inkoper, mede-…(prosumer). De trend is dat de traditionele Business-to-Business en Business-to-Consumer modellen plaats lijken te maken voor een nieuw model: het C-to-B model. In dit tafelgesprek bespreken wij de veranderende relatie tussen consument en producent; welke ontwikkelingen kunnen we in de toekomst verwachten; hoe gaan we hiermee om in het onderwijs?


5. Biogas Bionet en het winnen van de Energie Battle 2011

Voor: Bedrijfsleven/overheid/doc. techn. 
Gespreksleider: Patrick Son (Technical trainee bij Alliander)
Ons aardgas heeft een bepaalde kwaliteit. Het gas uit Rusland is weer anders en de kwaliteit van biogas wisselt gedurende de tijd dat het gemaakt wordt.Eigenlijk zou je dus continu moeten aanpassen om de kwaliteit hetzelfde te houden maar men heeft een andere oplossing bedacht. Daarover hoor je in het tafelgesprek. Gaat het naar b.v. bio/groen/aardgas voor straatverlichting ?


6. Cradle to cradle

Voor: docenten design ondernemen e.a. 

Gespreksleider: Rob de Vrind (DMBO)
Afval is voedsel voor de bio- en technocirkel. Geen gif, makkelijk uit elkaar te halen. Goed te upcyclen. Smart. Op duurzame energie. Ofwel nieuw designen nieuwe duurzame wegen. Het tafelgesprek gaat over de cursus Cradle to cradle die is ontwikkeld en het spel dat er bij gemaakt is (ontwikkeld door Sonja Eser van de Cradle to Cradle academy te Munchen)  Het gaat om het design en de manier van produceren van de toekomst.

 

7. Communities of Sustainable cities

Voor: iedereen

Gespreksleider: Jaap Huurman (Initiator duurzame initiatieven)
Men wil bottom up gaan naar duurzame gemeenschappen in een duurzaam Europa door te leren van anderen en door ervaringen uit te wisselen met anderen. Een belangrijke stap zal zijn de ontwikkeling van de nieuwe huizen met een energie-neutraal systeem, ontworpen en gebouwd door de toekomstige bewoners, met behulp van een Europese architectuur. Lokale en regionale overheden tonen niet erg veel aandacht voor onze bottom-up benadering en voor medefinanciering maar men is nu blij dat men steun heeft gekregen van

 

9. Duurzame energietechniek lesmateriaal OTIB

Voor: docenten techniek e.a.
Gespreksleider: Jan Cromwijk (OTIB)
Op energiegebied verandert veel op dit moment. De installatiebranche de OTIB heeft veel mooi lesmateriaal ontwikkeld als lessen over warmtepompen, PV WKO etc. Zou dit niet in het reguliere onderwijs moeten? Jan Cromwijk van de OTIB laat het u graag zien en gaat er met u over in gesprek.


10. De duurzaamheidsfabriek 

Voor: management en techniek e.a. 

Gespreksleider: Rein Meester (ROC Da Vinci, Dordrecht)
Bij het Da Vinci college te Dordrecht is de duurzaamheidsfabriek in aanbouw. Ze gaan er werken met Technische innovatieve duurzame eenheden etc,Rein Meester is directeur Doorontwikkeling Leerpark en kan alles over die fabriek vertellen.  


11. Duurzaamheid doe je zelf show

Voor: docenten LLB e.a.

Gespreksleider: Bianca Wijers (COS Brabant)
De Duurzaam Doe Je Zelf-show is een interactieve quiz, ontwikkeld voor diverse doelgroepen. De versie voor jongeren/jongvolwassenen (15-25 jaar) kan opmaat worden aangeboden op verschillende niveaus. De show is een wedstrijd tussen twee groepen met in totaal minimaal 20 en maximaal 60 deelnemers. Afhankelijk van de wensen duurt de quiz 45 tot 90 minuten.


12. Duurzaamheid in de zorg 

Voor: docenten zorg e.a. 

Gespreksleider: Arie Dorsman (ROC Zadkine, Rotterdam)
Hoe de gezondheidszorg op te zetten zodat voorzien kan worden aan de behoeften van de huidige patiënten zonder het onmogelijk te maken voor patiëntenin de toekomst om ook aan hun behoeften te kunnen voorzien. De kosten en aantallen (ouderen en zieken) stijgen zodanig dat de grenzen bereikt worden. Vandaar dat  leerlingen in de zorg zouden bewuster moeten van de kosten van alle materialen, machines, geneesmiddelen etc. Minder verspilling, minder afval, meer zorg voor dingen. Steeds meer kan de hulp van ICT ingezet worden. Men kan nadenken over energiebesparing maar ook over streek- en seizoensgebonden biologische producten en wat minder vlees. De patiënt meer als partner en geen onnodige afspraken maken of behandelingen geven etc.


13. Duurzaamheid op basisscholen en Mister Finney

Voor: docenten onderwijsassistenten e.a. 

Gespreksleider: Andre de Hamer (Duurzame PABO)
Op de Dag van de Duurzaamheid laat Nederland zien hoe de wereld schoner, mooier en eerlijker kan. Ook kinderen hebben veel vragen over milieu, klimaat,samenleven en eerlijk delen. Vandaar dat er een actie is op de Dag van de Duurzaamheid voor te lezen uit het boekje “Mister Finney” op de basisschool en om in gesprek te gaan met leerlingen over hoe we op een duurzame manier met de aarde om kunnen gaan. Leerkrachten, burgemeesters, wethouders, ouders, pabo-studenten, bekende en onbekende Nederlanders: iedereen is welkom, maar ook onderwijsassistenten. Vanuit het MBO kunnen zij er ook eenrol in spelen.  


14. Schone school: adviezen m.b.t. zwerfzuil 

Voor: management e.a. 

Gespreksleider: Henk Klein Teeslink (Nederland Schoon)
Nederland schoon heeft bureau Novio Moris onderzoek laten doen naar gedragsverandering m.b.t. zwerfvuil op een ROC. Zij hebben daarbij bijzondere en vernieuwende uitgangspunten die nog blijken te werken ook. Henk-Klein Teesking gaat u vertellen hoe en wat.


15. Sustainable society 3.0 

Voor: alle docenten 

Gespreksleider: Rob de Vrind (DMBO)
Het gaat over duurzaamheid, Society 3.0., over social media en over verbreden, verbeteren en vermarkten (van innovatieve duurzame ideeën en producten) samen met hot spots op de wereld in een setting die uitgaat van co-creativiteit, co-design en co-productie. De nieuwe toekomst van het leren, waarbij creativiteit, denktechnieken en (nieuwe) media (internet-netwerken) een rol spelen.


16. Hoe leid je studenten op voor duurzaamheid?

Voor: alle docenten 

Gespreksleider: Andre Huigers (Wellant College)
Over wat is teruggekomen uit een Europees project van het bedrijfsleven: wat verwachten bedrijven van het MBO? Ze geven aan dat competentiegericht leren voorhun een must is. Onderwijs dat "Outcome based" is, dwz. studenten toeleiden tot datgene wat men in de EQF niveaus van hen verwacht. De niveaus onderscheiden zich dan niet door meer kennis, diploma's of certificaten maar doordat men op een hoger niveau in staat is, de complexiteit en verantwoordelijkheid van de job aan te kunnen. Dat men daar kennis en vaardigheden voor nodig zal hebben is zo duidelijk als wat, maar dat wordt meer alseen vanzelfsprekendheid gezien. De competentie velden die bij het duurzaam maken van onderwijs in beeld komen zijn: de aandacht voor relaties en onderlinge afhankelijkheid, de samenhang der delen e.a..Duurzaam onderwijs is vooral het kunnen omgaan met systeem denken in het onderwijs. Het is sector-overstijgend, branche-overstijgend en ook grensoverstijgend!


17. Duurzaamheidskeurmerk: wel of niet?

Voor:  management e.a. 

Gespreksleider: Pieternel Boer (Hobeon)
In het HBO bestaat al langer een keurmerk duurzaamheid (AISHE) voor opleidingen en zelfs hele instituten. Is dat ook iets voor het MBO? De duurzame-energie-opleidingen in het MBO te Amsterdam, Friesland en Den Bosch gaan er al voor. Wat betekent zo'n keurmerk? Wat voor vragen krijg je dan? Hoe groot is de beheerslast en wat moet je ervoor doen? U hoort het in het tafelgesprek.


18. Hoe implementeer je duurzaamheid in vernieuwend onderwijs? 

Voor: management, docenten e.a. 

Gespreksleider: Hennie van den Adel en Ira von Harras (ROC Zeeland)
Ira von Harras (duurzaamste docent van het jaar in 2010) vertelt met haar directeur hoe ROC Zeeland duurzaamheid tracht te implementeren in vernieuwendonderwijs.


19. Ecocampus “onderwijs en Green Economy” 

Voor: management techniek 

Gespreksleider: Peter Stadhouders (Innovatieplatform Breda)
De economie moet groener, maar hoe doe je dat? Het bedrijfsleven en het onderwijs zijn van essentieel belang voor de vergroening van de economie. We zullen nieuwe verbindingen moeten leggen tussen sectoren, bijvoorbeeld landbouw/tuinbouw en techniek. Het MBO heeft een belangrijke plaats in de keten, dichtbij leerlingen en studenten, maar ook bij het bedrijfsleven. Met de ecocampus legt ROC West Brabant de verbinding door middel van aantrekkelijk onderwijs en samenwerking!


21. Hoe onderwijs en bedrijven kunnen samenwerken op duurzaamheidsgebied  

Gespreksleider: Peter van der Baan, (KPC groep)
In 's-Hertogenbosch werken veertig bedrijven en instellingen samen met Avans, het Koning Willem I College, Hervion en het Technasium aan duurzaamheidvia stages, gastlessen, excursies en projecten. Het project heeft Samen werken aan energie en klimaat ofwel Genery. Hoe ze dat gedaan hebben hoort u in dit tafelgesprek.  


22. Fablab, 3d Printing en prototyping 

Voor: docenten techniek e.a.  

Gespreksleider: Hans van Mourik (ROC West Brabant)
Hoe nieuwe techniek bijdraagt aan een andere manier van ontwerpen en produceren.(Sustainable Production and Consumption). Het FabLab (Fabrication Laboratory) is een lerende omgeving voor duurzame innovatie. Stel... je bedenkt een voorwerp. Dat voorwerp kun je zelf gaanontwerpen en tekenen op de computer. En stel nou dat je daarna dat voorwerp zomaar kunt uitprinten! Dat kan allemaal in het FabLab. Met een 3D printer of met een lasersnijmachine. Met de machines van het FabLab kun je bijna alles maken. Bijvoorbeeld het montuur voor een bril, een sierraad of eenhoudertje voor je mobieltje of je i-pod. Maar je kunt ook je eigen naam of logo graveren op bijna elk denkbaar materiaal. Fantasie en techniek komen elkaar tegen in het FABLAB. In deze workshop kun je zelf zien hoe die machines de fantasie tot werkelijkheid maken.En met onderdelen die allemaal geprint zijn in het FABLAB maak je ook nog eens je eigen kantellampje voor thuis.

 

Belangstelling gekregen? U kunt zich nog aanmelden!